Машините на Супербайк по-бързи от тези на MotoGP?

Джонатан Реа даде на себе си и на Kawasaki мощен тласък, след като миналата седмица изпревари половината пилоти на Световния шампионат по мотоциклетизъм на тестовете в Испания. Ето защо и тази подготовка на "Херес" бе от значение за редица пилоти от Супербайк шампионата.

Редица пилоти от Супербайк смятат, че възможностите и уменията им са подценени и останали в сянка, защото са далеч от аудиторията на MotoGP, но те грешат. Според проучвания около 10% от привържениците на Супербайк са такива и на кралския клас. И въпреки това, желанието им да ги забележат се увенча с успех, оставяйки 14 от MotoGP пилотите зад себе си.

Двукратният световен шампион Джонатан Реа беше звездата, която отнесе със скоростта си половината си противници от кралския клас, и то – с голяма усмивка. И въпреки че на пистата бяха състезателите от втората половина на MotoGP, времената на Реа бяха сравнени с тези на идола в мотоциклетизма въобще - Валентино Роси. Или по-точно – бяха подобрени. Неговата обиколка за 1:38.721 минути щеше да му е достатъчна, за да стартира от полпозишън на състезанието за Гран При на Испания тази година, на 0.015 секунди пред Доктора, на 0.137 секунди пред Хорхе Лоренсо и на 0.170 секунди пред Маркес.

Алваро Баутиста бе втори най-бърз на теста с Ducati Desmosedici GP16, а трети – Лорис Бас с още един Desmosedici, малко по-бърз от бившия си съотборник в Супербайк Том Сайкс.

Как е възможно? Всъщност това дори не е за първи път. През 2002 година големият Стив Хислоп подобрява времето на Роси, с което той печели полпозишън за Гран При на Великобритания, а BSB Ducati 996 е по-бърз от заводския Repsol Honda RC211V.

Рекордната обиколка в Супербайк е 1:41.135 минути, установен от Реа през 2015 година. Рекордът в MotoGP е 1:38.735 минути, записан от Лоренсо през същата година, което прави Супербайк 2.4 секунди по-бавен от MotoGP в официалните статистики.

Температурите на пистата също играят роля, защото "Херес" предлага по-ниска скорост в горещините и затова зимните тестове там са толкова зрелищни. Гран При на Испания тази година поднесе писта с температура 40 градуса в сравнение с 35-те от състезанието в Супербайк и 30-те от MotoGP през 2015 година.

Прости сметки показват, че машините на MotoGP са по-мощни от тези на Супербайк – двигателят на първите позволява ускорение до 260 к.с. и спира с карбонови спирачки. Машината на Реа е с 230 к.с. и използва стоманени спирачни системи.

Представянето на машините и в двата шампионата е пострадало от орязаните регулации, но тези в MotoGP повлияха по-силно. Старите 500-кубикови машини с двутактов режим на работа тежат с 40 кг по-малко от тези в Супербайка. Сега разликата е 11 кг. Супербайк машините притежават усъвършенствана електроника, сравнена с въвеждането на общ софтуер в кралския клас едва този сезон.

И не на последно място трябва да отбележим човешкия фактор. Реа е много талантлив и силно мотивиран пилот. През 2012 година замести Кейси Стоунър в Honda, завършвайки седми на "Арагон" и осми на "Мизано". Той свърши тази работа професионално, но така и не възпламени особен интерес от топ отборите.

Реа, Дейвис и Сайкс може би ще успеят да се борят за подиум с правилните мотори. Но да намерят правилните мотори не е лесно. Повечето договори отиват при испанци или италианци – там, където е сърцето на кралския клас в момента. Разбира се, времената се менят. През 50-те, 60-те и 70-те години на миналия век масата заводски пилоти са британци, назначени от британски отбори, а впоследствие и от италиански и японски. През 80-те и 90-те – на почит са американци и австралийци. Отново: времената се менят.

Реа, Дейвис и Сайкс могат да намерят място на стартовата решетка за MotoGP, ако желаят. Но смяната е рискована. Те най-вероятно трябва да започнат от сателитни отбори, както направиха и Бас, Кал Кръчлоу, Нийл Ходжсън, Данило Петручи и други. Кръчлоу спечели три състезания в Супербайк в дебютния си сезон, а в кралския клас първата победа му отне шест години. Петручи получи място в MotoGP през 2012 година, карайки най-слабия мотор. В продължение на три години той финишираше в края на редиците и стана толкова нещастен, че бе на път да се откаже от кариерата си изобщо. Догодина ще бъде неговият седми сезон в кралския клас и той си заслужи отлична машина с топ специфики за първи път.

Междувременно Реа, Дейвис и Сайкс са богове в своя клас, с най-добрите Супербайк машини, получавайки чудесни заплати. До момента те не са се решили да стъпят в неизвестното с трансфер в MotoGP, но не изглежда странно защо.

Колкото до въпроса кои машини са по-бързи, кралските все още са напред в борбата въпреки плюсовете на тези от Супербайк, но това не бива да се бърка с популярността на двете категории и (не)успешната им реклама.

Снимки: WorldSBK

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти