Най-запомнящите се моменти от историята на рали Великобритания
Рали Великобритания се завръща този уикенд, а в негова чест отбелязваме петте най-страхотни и запомнящи се моменти. Стартирало през далечната 1932 година, състезанието остава опора на рали шампионата през годините и се превръща в едно от най-традиционните в календара на WRC. С някои от най-трудните етапи в кръговете от цял свят, пилотите се състезават само на макадамови и неравни пътища при непредвидено време и огромни горски масиви.
1986 – Финалното европейско състезание от Група Б
Това бе последното европейско рали от легендарната за миналия век Група Б, която бе забранена от ФИА заради множеството станали инциденти. Автомобилите започнаха да стават все по-мощни, но обратно на това пилотите не отговаряха адекватно на скоростта и възможностите им с реакциите си. Резултат от това беше и смъртта на две от иконите в рали спорта – Хенри Тойвонен и неговият навигатор Серхио Кресто. Когато федерацията обявява трудното си решение, няколко от производителите като Ford и Audi незабавно изтеглят автомобилите си от надпреварата. Последният победител на европейска почва от Група Б е Тимо Салонен с Peugeot 205 T16. Джими Макрей също взима участие на това рали и завършва осми с MG Metro 6R4 – същата кола, с която впоследствие се състезава и неговия син Колин години по-късно.
1995 – Колин Макрей печели световната титла
Преди 21 години Колин печели титлата в Световния рали шампионат именно с това състезание – първата му и единствена титла. През целия сезон главен негов опонент е Карлос Сайнц с неговото Subaru, но младокът печели много състезания и става първия британец, а и най-младият шампион в историята на надпреварата. На старта на ралито из уелските гори те двамата са с равен брой точки. Въпреки проблемите на Колин с автомобила през първите два дни, на финалните етапи той развива рекордно висока скорост из макадамовите пътища и минава с емблематичната си жълто-синя Impreza 555 на 33 секунди пред Сайнц.
1998 – 300 метра оставят Карлос Сайнц далеч от титлата
В един от най-напрегнатите финали в историята на WRC през 1998 година пилотът на Mitsubishi и четирикратен шампион Томи Макинен срещна амбицията на Карлос Сайнц за титла. Въпреки геройското представяне на Колин, повреда в двигателя го остави извън конкуренцията. Малка грешка на Макинен накара него и навигатора му също да се откажат заради повреда, а Сайнц заявява, че всичко, което трябва да направи, за да спечели титлата е "да кара на 20% от способностите си", за да стане световен шампион. Уви, не става така. Само на 300 метра от финала двигателят на неговата Toyota се предава. Въпреки усилията на екипа, колата не тръгва отново и Макинен става шампион.
2001 – Сълзи от щастие след финалната права
Може да се каже, че 2001 година е най-страхотната в модерната история на рали спорта. Не по-малко от четирима първокласни пилоти в борба за титлата, чията разлика разлика през целия сезон е в рамките на няколко секунди, а интригата се разплита в горите на Уелс.
Ричард Бърнс, Колин Макрей, Томи Макинен и Карлос Сайнц мечтаят да спечелят състезанието, а с него и шампионата, но един от завоите скоро слага край на надеждите на Колин и след удар той е принуден да се откаже от втората титла. В крайна сметка печели Бърнс, известен с гладкия си и премерен стил на каране, което е необичайно за млад пилот. По времето на последния етап Бърнс увеличава преднината си на три минути и въпреки, че много от шампионатите са разрешавани именно в Уелс, този докосва сърцата на хората най-силно. След горчива битка за победата, излизайки от колата си Бърнс вижда своя баща и сълзите му стават неконтролируеми.
2003 – Уелската полиция налага забрани
Друг златен момент от историята е забраната на Маркус Грьонхолм и редица други пилоти от страна на уелската полиция да довършат състезанието си. Причината при Маркус е повредена джанта на неговото Peugeot. Протестите на финландеца, който твърди, че знае какво прави, изглеждат безкрайни. По това време между специалните етапи, пилотите трябва да преминават и през публични пътища, където движението не е спряно, а това крие известна опасност, когато автомобилът ти не е в изправност. Тези фази са били за допълнителни точки, а пилотите, които ги пропускат са санкционирани с точки. Общо 17 състезатели са спирани от служителите на реда, сред които и Колин Макрей и Ричард Бърнс.