-
Sportal.bg
-
Моторни спортове
-
Renault разкри как създава камионите си за Дакар (Видео)
Renault разкри как създава камионите си за Дакар (Видео)
Голям си, колкото са големи мечтите ти. Ако от дете все още продължаваш да си играеш с камиони, е много вероятно някой ден те да достигнат реалните си размери. Тогава мечтата ти е възможно да те отведе през океана та чак до състезателните етапи на Дакар. Един от тези мечтатели е основателят на отбора MKR-Technology Марио Крес. Германски дизайнер с над 20 години опит в състезанията с камиони, пълен с новаторски идеи, който диша, понякога буквално, в ритъма на чудовищните си 13-литрови шестцилиндрови дизелови двигатели. Те са сърцата на състезателните камиони, с които Renault и MKR участват в двуседмичното велико приключение Дакар, провеждащото се в последните години в Южна Америка.Именно френският производител на камиони Renault бе в центъра на грандиозното събитие, провело се на бивш военен полигон в Словакия, където с колегите от Спортал успяхме да се запознаем с Марио Крес и екипа му и да видим в реални условия как разработват състезателните си камиони. Имахме възможност да караме последното поколение камиони на Renault по силно пресечения терен, много близък до пустинни условия, който някога е бил полигон за танкове и военни машини, преминавайки за време през остри завои и между наредени от тима конуси. Със заводска подкрепа от Renault на база на същите тези камиони от K-серията са създадени и състезателните машини за рали рейдове, в два от които имахме честта да седнем на навигаторското място и това на механика. Единият K520 4x4 (червеният от видеото) тази година успя да финишира на шесто място в генералното класиране. Той разполага с мощност от 920 кс и въртящ момент от над 4000 Нм. В момента тече разработка на нов, чийто 13-литров двигател е оборудван с нова каскадна система от два турбокомпресора, проектирана от MKR-Technology. Това е белият камион от видеото, който достига мощност от 1080 кс, но голямото подобрение идва в по-големия диапазон на обороти, в които пилотите могат да ползват тази мощност в сравнение с миналогодишния двигател с един турбокомпресор. Въртящият момент е ограничен до 4200 Нм поради невъзможност на скоростната кутия на ZF да издържи на ударното натоварване.След преминавания през тестовото трасе на пълна газ от пилотите с тези два състезателни "слона", както са известни камионите в Дакар, вече и от опит можем да споделим, че тези мъже и жени, които взимат участие в стартове за издръжливост от по хиляди състезателни километри и понякога трябва да се борят и за живота си в етапите през цялото денонощие, наистина са герои. Връщаме се на Марио. Той ръководи изключително сложна организация с огромен бюджет, събиран от безброй спонсори и пилоти, желаещи да се състезават за отбора му. Когато говориш с него обаче, забравяш за милионите евро, нужни за участие на камионите му в Дакар и останалите ралита от календара през годината. Вместо това виждаш как по ръцете му все още има масло от машината, от която преди малко сме слезли, а те не спират да разработват и подобряват. Усещаш и вълнението му, когато разказва за успехите след тежките изпитания или когато си спомня как един от камионите му изгаря до основи в пясъците на надпреварата пред очите му. Същият този човек има една голяма мечта и тя е да спечели Дакар с камионите на Renault, които той и екипът му подготвят за изпитанията с ръцете си. Заяви го открито пред събралите се журналисти, без да се страхува от огромните очаквания, които ще предизвика това. Не се притеснява, ако това се случи след две-три години, понеже вярва, че ще успее. И накрая нямаше как да не се сетим отново за думите на Антоан дьо Сент Екзюпери: "Човек е толкова голям, колкото са големи мечтите му". Може и да звучат клиширано, но винаги ще има хора като Марио Крес и екипа му, които ни напомнят колко са верни.