Дакар, ден 10: Петерханзел отново на върха, въпреки инцидент с мотоциклетист (видео и снимки)
Десетият етап на рали Дакар 2017 свърза Чилесито с град Сан Хуан, а общата му дължина бе 751 километра, от които 449 километра - състезателни. Денят предложи на екипажите сложна навигация, която доведе до загуба на много време от тяхна страна в опита им да преминат през контролните точки.
При автомобилите Стефан Петерханзел отново измъкна етапна победа под носа на Льоб с преднина от седем минути, но новината от деня бе по-скоро удара му със словенския мотоциклетист Симон Марчич на 83-ия километър от старта. Пилотът на две гуми бе ударен от французина, а машината му дори остана под автомобила. Все пак Марчич се отърва само със счупен крак. Петерханзел загуби известно време, за да изчака с него медицинския екип, но впоследствие времето му бе приспаднато и с перфектно каране след инцидента французинът отново достигна върха и в генералното класиране с преднина от 5:50 минути. Мистър Дакар заяви, че във всичките си 28 участия това е най-сериозният инцидент, в който е участвал.
Сирил Депре се движеше чудесно от началото на деня, но не успя да задържи темпото си през последните километри, докато Льоб атакуваше първото място и в крайна сметка завърши втори, а след приспадането на времето на Петерханзел стана трети.
Изненадващо, през първите километри с първите автомобили намериха място и Николас Фуш с HRX, а на 26 секунди зад него бе Алберто Гутиерес с Toyota. Силен ден бе и за Язеед Ал-Ражхи, който по-рано в надпреварата бе пред отказване, но успя да поправи автомобила си и на следващия ден стартира. По време на състезателната отсечка той бе пред Льоб със своето Mini, но впоследствие финишира четвърти след трите автомобили на Peugeot и пред съотборника си Орландо Теранова.
Мико Хирвонен също се сблъска с друга машина, но и в Дакар важи правилото, че по-големият печели. Бившият пилот от WRC се сблъска с камион, след което около три часа се опитваше да поправи счупения си радиатор в резултат от инцидента, което изпари възможностите му за победа, а може би дори за финал в топ 10. Той се смъкна до 13-а позиция с общо над 5 часа изоставане. Нани Рома също изпусна възможността да смъкне изоставането си спрямо французите и финишира десети.
При мотоциклетите настъпи пълен хаос с навигацията. Фаворити се отдалечиха на 40 километра от правилния маршрут и изгубиха значително време. Хоан Бареда спечели третия се етап в тазгодишното издание след наказание на Мишел Метж и вече е на 5-а позиция въпреки едночасовото си наказание. Сам Съндърланд бе първият, който обърка пътя, но все пак скоро намери правилната посока. Бареда, Валкнер и Метж също изпуснаха посоката, но за кратко. Вторият в генералното класиране с Husqvarna Пабло Кинтанила нямаше лек ден и изостана с повече от час, след което се отказа от Дакар 2017. Изненадващо за известно време в топ 3 намериха място и Ондрей Климчив и Тод Смит, които завършиха етапа съответно на девета и 32-а позиция.
Рики Брабек бе на 12 километра от финала и беше близо до влизане в топ 3, но проблем с машината му го остави на малко от възможността. Щефан Свитко финишира втори, а само няколко километра след финала колабира и веднага бе закаран в болница. По-късно стана ясно, че е претърпял и падане по време на етапа, което е оказало влияние върху здравословното му състояние.
При камионите отново има нов лидер. За първи път на Дакар 2017 Едуард Николаев излезе начело в генералното класиране благодарение на втората си етапна победа и измести съотборника си с Kamaz Дмитри Сотников. Трети финишира сънародника им Айрат Мардеев, а миналогодишният победител Жерар де Рой остана седми.
В категорията на четириколките Сергей Карякин спечели десетия етап, а чилиецът Игнасио Касале е втори в генералното класиране, на 21 минути зад руснака. Аксел Дютри претърпя драматичен ден и прекара няколко часа над своята машина в опит да остане в надпреварата. В крайна сметка се справи със задачата си и финишира 11-и, но победата в Дакар 2017 ще остане цел за следващата година.
Остават едва два дни от финала на Дакар 2017 в Буенос Айрес. Днешният, 11-и етап, съдържа 286-километрова състезателна отсечка с оф-роуд привкус. Любопитното е, че тазгодишното издание може да постави и рекорд в историята на Дакар. Най-малката разлика между победителя и втория финиширал на Дакар е от 2010 година между Карлос Сайнц и Насър Ал-Атия - 2:12 минути, а дуелът между Льоб и Петерханзел все още не е достигнал кулминацията си.
Снимки: Rally Dakar