Раждането на една икона: от Porsche 754, през 901, до 911

В края на 50-те години на миналия век Porsche 356, първата серийна кола нa марката, стига границите на възможностите си. Потенциалът на двигателя, шасито и купето му са изтощени, и очевидно времето за наследника му е дошло. Фери Порше има визията, записана на малък лист: "Двуместна кола с две удобни отделни седалки, странично огледало за задно виждане, интегрирано в предния калник, по-лесно влизане". Кратко и ясно. В същото време от отдел продажби заявяват, че искат: "Запазване на досегашната Porsche линия, не фундаментално нова кола, спортен характер". Това допълнително изяснява посоката, по която ще тръгне компанията, и която след време ще доведе до сътворението на една икона: еволюция, а не революция. Същият принцип е приложен и за технологията. Така боксер двигателят остава отзад, а концепцията за шасито преминава през значителна модернизация.@@@

Първоначалното фокусът е върху формата. По онова време Porsche не са имали отделен екип от хора, който да се занимава единствено с дизайна, и затова решенията са идвали от развитието на купето. Дошли доста предложения от инженерите, както и от някои известни дизайнери. И макар повечето да били елегантно направени, нито едно от тях не било по вкуса на Фери, не били Porsche.

През 1959-а синът на Фери, Фердинанд Александър, прави модел на купе, който за първи път изглежда наистина близо до идеите на основателя. Така, на базата на неговия дизайн, през следващата година се ражда прототипът 754 – обещаващ автомобил с четири места.

@@@

Предшественикът на 911 вече съдържал някои от типичните черти на бъдещия модел – плоския преден капак между издутите калници с леко наклонените и вградени в тях фарове, А-колоните с предното стъкло и елегантната задница. Почти всички те били дело на Ф. А. Порше – единственото нещо, за което настоял Фери, било колата да е фастбек с две места. Компромис с едни 20 сантиметра, които превръщат този автомобил в легенда.

През 1962-ра в Porsche започват да работят по фастбек купе с 2х2 места. Наричат го type 901. Вечерта на 09 ноември през вратите на фабриката в Цуфенхаузен излиза първият прототип за тестдрайв. Няма време – колата трябва да е готова до есента на 63-а, за да може премиерата й да е на изложението във Франкфурт. Разбира се, инженерите не се трудят само по този проект, а развиват цяла серия коли. Не липсват и проблеми. Reutter, доставчикът на каросерии, не искал да прави инвестициите, необходими за създаването на новия модел. За да не отиде всичко по дяволите, Porsche купуват фабрика за пресоване с все служителите в нея през лятото на 63-а и се справят сами.

@@@

На 12 септември на щанда на Porsche пред света излиза 901 – предпроизводствен модел с далеч нефинализирани спецификации. Всъщност колата е наистина готова чак през май 1964-а и идва с 6-цилиндров боксер двигател с колянов вал с 8 основни лагера и сух картер, който доставя масло дори при високи нива на странично натоварване. Цилиндровите глави са с по един разпределителен вал и верига, сгъстяването е 9:1, а мощността е 130 кс при 6200 об/мин от 1991 куб/см. Разработена е нова 5-степенна скоростната кутия, която е монтирана и в новата тогава 904 Carrera GTS. Колкото до изпускателната система, Porsche залагат на сигурно – взимат разработената за 356, която освен извеждане на изгорелите газове, доставя топъл въздух чрез вентилационни отвори в купето и размразява задното и предното стъкло.

На 14 септември 1964 година Porsche поставят началото на серийното производство на модел 901. Първите екземпляри остават за фабриката и се използват за демонстрационни цели. Един от тях е изпратен на автомобилното изложение в Париж. Дребна подробност, която създава голям проблем за Porsche. Месец по-късно производителят получава писмо от Peugeot, от което става ясно, че компанията не може да нарече модела си "901", защото това име е запазено от французите. Ръководството оправя нещата бързо – нулата се превръща в единица и така получаваме 911. Малка промяна, която не усложнява драстично производството. На 22 октомври Фери Порше обявява официално, че 901 става 911., а вече произведението бройки със стария надпис остават за спомен. Спомен, който днес струва стотици хиляди евро.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти