Турски рали състезатели пред Sportal.bg: Харесва ни да се състезаваме в България
Пилотът Ерен Буркай и навигаторът Бора Арабаджъ участват за пръв път в Hyundai Racing Trophy на рали Сливен. Ерен е на 20 години от Бурса, Турция, и това е негово трето рали и първо в България. Той е син на известния турски пилот Ахмет Буркай. Бора Арабаджъ от своя страна е пълна противоположност - навигатор с 16-годишен опит и над 55 рали старта.
Едномарковият шампионат Hyundai Racing Trophy се провежда успешно за трета поредна година и е единственият по рода си в България. В спортната платформа се обучават млади състезатели, които управляват напълно еднакви Hyundai i20 Coupe R, треньор им е Петър Гьошев и се подготвят на специално оборудвана база в Твърдица.
Следващото и последно състезание от сезон 2017 на Hyundai Racing Trophy ще се проведе на рали Стари Столици в Шумен, 7-8 октомври.
@@@- Ерен, за първи път си на рали в България. Разкажи за преживяването ти на него, хареса ли ти и защо избра да участваш в Hyundai Racing Trophy?
- Много ми хареса рали Сливен. Страхотни са отсечките в България и са много различни от тези в Турция. Различни видове асфалт – хлъзгав, с добро сцепление, бързи и коварни завои, много опасна фракция. Избрах да участвам в Hyundai Racing Trophy, защото разбрах от един от моите ментори и топ пилоти на Турция – Бурак Чукурова, че това е страхотен шампионат, чиято спортна платформа обучава начинаещи пилоти като мен. Освен това колата, която ти предоставят е нов и професионално подготвен рали автомобил Hyundai i20 Coupe R. За това избрах да участвам в едномарковата надпревара. Успях и бързо да свикна с автомобила, което ме учуди. Много е бърз и добре балансиран. Благодарение и на навигатора си Бора, мисля че се справих добре, щом успях да стигна и до третото място в Hyundai Racing Trophy.
@@@- Бора, ти си опитен навигатор. Какво мислиш за представянето на Ерен на рали Сливен?
- Мисля, че Ерен се представи добре. Все пак това е едва трето рали за него. Качва се на друг автомобил и е на непознат терен. Всичко това е полезно за него, защото още трупа основен и ценен опит. Доволни сме, че участвахме в Hyundai Racing Trophy, защото се състезавахме с нов автомобил, който бе сервизиран от професионален екип механици и винаги имаше части за колата. Естествено, получихме ценни съвети от треньора Петър Гьошев, който е добре познат и в Турция. Ерен наистина научи важни уроци от него и за това успя да се пребори за третото място.
- Свикнахте ли бързо с колата?
- Ерен: Да, мисля че бързо свикнах с нея. Все пак е нов автомобил и е професионално направен. Има добър баланс, който не се нарушава при спиране, дори и при спускане. За съжаление аз направих няколко грешки, като влизах твърде бързо в завоите. Два пъти се ударихме, но и двата пъти продължихме.
@@@- Бора: Да, поради по-висока скорост и невнимание ударихме колата два пъти. Първият път беше още в началото на ралито, но беше леко и просто загубихме няколко секунди време. За съжаление, втория път полетяхме по-сериозно на спускане и се блъснахме в гаража на една къща. Там загубихме повече време и дори си мислих, че няма да успеем да продължим, тъй като почти цялата предна част на колата беше счупена. Учудващо, колата продължи в състезателно темпо. Наистина е добре подготвена за тежките рали условия.
- Ерен: И аз бях изненадан приятно, когато нашия Hyundai i20 запали веднага и тръгна без проблеми, дори успях да развия достатъчно висока скорост, за да не загубя много време и да остана на трето място в едномарковия шампионат. А механиците бяха страхотни. В сервиза успяха да поправят колата за по-малко от 20 минути и накрая беше като нова. Имаха всички нужни части и се справиха блестящо. В последният етап се състезавах съвсем нормално, все едно не съм катастрофирал.
@@@- Ерен, твоят баща е Ахмет Буркай. Много известен турски рали пилот, участвал и в състезания от WRC и ERC. Той ли е причината да навлезеш в автомобилния спорт?
- Разбира се! Той много ми е повлиял още като бях малък. На 6 години се качих на картинг, състезавах се, след това участвах в пистов шампионат и V1 Challenge и после преминах към рали дисциплината. Баща ми ме е научил на много неща. Предишният ми опит на писта също ми помогна, най-вече на по-гладките и хлъзгави асфалтови отсечки. Това е едва третото ми рали, но смятам да ставам все по-добър и по-добър. Благодарен съм и на екипа на Hyundai Racing Trophy, и на Motorsport Academy. Истински професионалисти са. И най-вече благодаря на Бора, който винаги е до мен и го чувствам като свой брат. От него също съм научил много.
- Бора, наистина ли се чувствате като братя с Ерен. Как му предаваш от своя опит?
- Ерен ми е като по-малък брат. Всичко бих направил, за да стане добър пилот като баща си. Имам 16-годишен опит в рали дисциплината и над 55 старта. Всички тънкости за автомобилния спорт, които знам, споделям с него и го уча. Работя като индустриален дизайнер на рали крос автомобили и се занимавам и с аеродинамиката на частите. Дори и този опит предавам на Ерен. А той разбира и усвоява бързо моите съвети и уроци. Смятам, че е по-добър, бърз и смел от връстниците си в Турция и сега се представи много добре на ралито в Сливен. Искам и аз да похваля екипа на Hyundai Racing Trophy и Motorsport Academy. Едномарковият шампионат е проект на много високо европейско, а дори и световно ниво. Автомобилът, с който се състезавахме, е перфектен за начинаещи състезатели като Ерен.
@@@- Смятате ли да продължите участието си в Hyundai Racing Trophy?
- Ерен: Да, обмисляме го. Дори и състезанията да са само в България, тук ни харесва и отсечките са различни от нашите в Турция, което е допълнителен и ценен опит. Много сме доволни от едномарковия шампионат и ще се радваме, ако проектът се разрасне и има повече състезания от него у нас в Турция, както тази година на рали „Троя“.
- Бора: Аз също бих участвал, все пак с Ерен сме екипаж и няма да го оставя сам. Харесва ми да се състезавам в България и то с този отбор. Смятам, че при едно следващо рали, Ерен би бил още по-добър и подготвен и би ни изненадал с още по-добри времена по отсечките.