Новото BMW М5 променя правилата
С появата на последното, шесто поколение 5-а серия от BMW вдигнаха нивото на луксозния си седан толкова високо, че много хора започнаха да я наричат "малка седмца". Динамика също не липсваше при пърформанс версиите, но няма защо да се залъгваме – всички чакахме да видим какво ще се случи, когато на сцената излезе най-новият представител на легендарното М5 семейство.
СКРИТИЯТ КОЗ
От 1984 г. насам луксозният спортен седан на BMW налага тенденциите и тероризира конкуренцията, принуждавайки я да се чувства задължена да им отговаря със свои достойни съперници. Сега, когато борбата с Mercedes става все по-оспорвана, от BMW M GmbH решиха, че е дошъл моментът и вече са длъжни да извадят скрития дълбоко в ръкава им коз.
Може би прибягнаха до крайности, преминавайки от класическото задвижване на задните колела към най-новото си оръжие за доминация в класа – новата M xDrive система за задвижване на четирите колела. Всъщност не прекрачиха границата, защото традицията на класическото поведение при М-автомобил със задно предаване си остава непокътнато. Новата система дава избор и за предаване на цялата брутална мощ само и единствено към задните колела, което трябва да успокои буйното сърце на всеки BMW пурист.
За да разберем дали М5 със задвижване и на четирите колела е все още онази луксозна лимузина, с която след бизнес среща можеш да покараш здраво на най-близката състезателна писта и да събереш семейството си на прибиране към дома, трябваше да отидем до писта "Серес". Гръцкото състезателно трасе в последните години падна под българска окупация заради близостта си до границата ни и бе логичният избор за първата ни срещата на писта с новото М5.
НА СЛЕДВАЩО M xDrive НИВО
На пистата новата M xDrive система работи основно чрез задните гуми и се възползва от всички предимства, произтичащи от това, но в точния момент, когато е нужно, още преди да усетиш, получава допълнително сцепление от предните колела. От BMW M GmbH някак са успели да запазят прецизното поведение като на М автомобилите със задно предаване при висока скорост в завой и в същото време са избегнали недостатъците като недозавиване на повечето конкурентни системи за задвижване на четирите колела.
M xDrive разчита на централна раздатъчна кутия с многодисков съединител, а разпределението на мощността между предната и задната ос става неусетно и в същото време максимално ефективно и точно в интелигентното управление се крие успехът. За оптимално сцепление при всякакви условия и ситуации на пътя помага активен М диференциал на задната ос, който осигурява блокаж между 0 и 100%.
Впечатляващо е как M xDrive задвижването може да накара четирите гуми на близо двутонното М5 (всъщност с помощта на много алуминий и карбон теглото е намалено в сравнение с миналото поколение до 1855 кг) да се впият в асфалта и да премести в пространството тялото му от място до 100 км/ч за 3.4 секунди и до 200 км/ч за 11.1 секунди. Тези брутални ускорения всъщност правят новото М5 най-бързия седан в света!
Скокът напред в сравнение с предишното М5 е близо секунда, което е огромен успех. Респектиращ резултат дори и в класа на суперколите и, честно казано, може сериозно да обърка сетивата ви, когато след старт си спомните, че всъщност стоите удобно, като в кожено кресло на луксозен офис, а не в карбонов кокпит, по-близък до болид, отколкото до автомобил.
Характерът на M xDrive може да бъде избран според вашите предпочитания и стил на шофиране. Вариантите са базови настройки при 4WD, 4WD Sport, където автомобилът ви позволява да бъде леко пързалян по завоите, и класическият М характер при 2WD задвижване само на задните гуми. При изключена система за стабилност DSC се появява широка усмивка, максимално представяне на писта или хубави моменти по любимия планински път.
БРУТАЛНО СЪРЦЕ
Мощно туптящото V8 битурбо сърце на новото BMW M5 е с работен обем от 4.4 литра и отговаря пряко за смразяващото представяне на модела. Инженерите на BMW M GmbH продължават традицията и сериозно са поработили по еволюцията на двигателя спрямо предишното поколение. Новите турбокомпресори, изключително ефективното индиректно охлаждане на нагнетявания въздух и по-високото и прецизно налягане на впръскването заедно с още куп подобрения осигуряват спонтанно бруталните 600 кс, които са на разположение от 5600 до 6700 обр/мин.
Максималният въртящ момент също е впечатляващ – 750 Нм, и се разгръща още от едва 1800 обр/мин, като запазва нивото си чак до 5600 обр/мин. Стандартно максималната скорост е ограничена електронно при 250 км/ч, но по желание с M Drivers Package М5 продължава да ускорява до 305 км/ч.
СКОРОСТНА КУТИЯ
Цялата мощ е поверена на 8-степенна M Steptronic с Drivelogic автоматична скоростна кутия. Според инженерите на M GmbH тя се представя по-добре в комбинация с новото M xDrive задвижване на четирите колела, като в същото време предоставя същата динамика като 7-степенната DCT скоростна кутия с два съединителя от миналото поколение М5. За използване по състезателната писта в спортен режим трансмисията осигурява брутално бързи превключване и с това доближава като динамика на управлението BMW M5 до спортните автомобили.
В режим D тя променя напълно характера си и прави максимално комфортно и почти неусетно изцяло автоматичното превключване, като предавките могат да бъдат сменяни по избор и с лостчетата зад волана. Drivelogic системата всъщност ви дава възможност да адаптирате характеристиките на трансмисията към своя стил на шофирана.
ОКАЧВАНЕТО
За да е прецизно едно окачване и да прави това, което искаш от него през волана, то първо трябва да стъпи на солидна платформа. За това от M GmbH са усилили допълнително шасито на новото М5 в предната и задната част. Така те извличат максимума от новите VDC амортисьори с променлив контрол в три режима на работа – Comfort, Sport и Sport Plus.
Всички нови компоненти от окачването за М5 са разработени за максимална динамика на управлението и сцепление след хиляди километри по Северната отсечка на легендарната германска писта "Нюрбургринг". Към това се прибавя и новото кормилно управление M Servotronic, което завършва директното и прецизно управление.
СПИРАЧНА СИСТЕМА
Максимална стабилност и спирачно усилие осигуряват опционалните M карбонови керамични спирачки, които се разпознават по лакираните в златист цвят спирачни апарати. Те са и по-леки с 23 кг от конвенционалните стоманени спирачки, с което подобряват допълнително работата на окачването и поведението на автомобила. Стандартно новото М5 идва с лакираните в син цвят шестбутални спирачни апарати отпред и еднобутални апарати отзад, както и перфорираните и вътрешно вентилирани спирачни дискове на всички колела.
Новото BMW M5 серийно се оборудва с полирани 19-инчови алуминиеви джанти със специфични за М гуми с размери 275/40 R 19 отпред и 285/40 R 19 отзад. Като опция се предлагат 20-инчови джанти с гуми 275/35 R 20 и 285/35 R 20 на задния мост.
НА ДИЕТА
Свалянето на килограми продължава към предния капак, който е изработен от алуминий и има характерния М дизайн. Изключително лекият покрив, изработен от карбонов композит (CFRP), е със стандартно оборудване за М5 и освен понижаването на общото тегло сваля и центъра на тежестта, отново подобрявайки поведението. Използваните по-леки материали при създаването на изпускателната система допринасят за това, въпреки задвижване на четирите колела, новото BMW M5 да е по-леко от предшественика си. При натискането на бутон електрони клапи освобождават пълния потенциал на гласа на V8 битурбо двигателя с 600 кс, който на пистата звучеше титанично.
Така в края на деня се убедихме, че новото М5 е по-добро във всяко отношение от предшественика си, което ни се струваше доста трудна цел за постигане. От BMW M GmbH отново успяха да променят правилата, този път рискуваха смело с M xDrive задвижването на четирите колела и добавиха повече мощност, стабилност и класа на своето М5 от всякога.