Този уикенд MotoGP се завръща на пистата в Бърно след 5-годишно отсъствие. Надпреварата за Гран При на Чехия е една от класиките в световния шампион по мотоциклетизъм на писта, но не се проведе през последните години поради финансови причини. Миналото лято обаче нейното възраждане беше обявено и така за първи от 2020 насам MotoGP отново ще се състезава на „Бърно“.
Но как точно изглеждаше световният шампион преди пет години, когато Гран При на Чехия се проведе за последно? Като за начало състезанието беше без публика заради пандемията от коронавирус, но това не е толкова ключова разлика, тъй като през 2020 почти всички надпревари се проведоха пред празни трибуни.
Стартовата решетка в MotoGP обаче изглежда по много по-различен начин, отколкото е сега. На нея все още беше Валентино Роси, за когото сезон 2020 беше последният в заводския тим на Ямаха, в който негов партньор беше Маверик Винялес. Сегашният лидер на японците Фабио Куартараро пък все още беше в сателитния екип на Петронас и точно беше спечелил първите си две победи в MotoGP в двете състезания на „Херес“.
Действащият световен шампион в кралския клас, който този уикенд ще се завърне на старта след продължително отсъствие заради контузии, пък още караше в Moto2, където бяха още Марко Бедзеки, Лука Марини, Енеа Бастианини, Сомкиат Чантра и Фабио Ди Джанантонио. Съотборниците в Тракхаус Априлия Ай Огура и Раул Фернандес пък бяха в Moto3, а Педро Акоста и Фермин Алдегер дори не бяха дебютирали в падока на световния шампионат и все още караха в по-долните дивизии. Франческо Баная тепърва беше в началото на втория си сезон в кралския клас с Прамак Дукати, но не стартира в Чехия след като контузи ръката си по време на тренировките в Бърно.
Последното състезание в Чехия със сигурност се помни отлично от Брад Биндър и КТМ, тъй като тогава южноафриканецът донесе първата победа на австрийската макра в кралския клас, в своя едва трети старт в MotoGP. Последният уикенд в Бърно също така беше и първият, в който Марк Маркес изобщо не се появи на пистата след падането си в първото състезание на „Херес“, при което счупи тежко ръката си.
Моторите в MotoGP също изглеждаха по доста по-различен начин преди пет години. Приспособленията за приклякане на предната и задната част тепърва бяха започнали да навлизат и да се използват и в движение, а не само на старта. Аеродинамичните приспособления пък не бяха толкова развити, колкото са сега, особено около опашката.
Програма на уикенда за Гран При на Чехия в MotoGP
Снимки: Red Bull Content Pool | Снимки: Gettyimages