Ландо Норис спечели мечтаната за него победа в домашната си Гран При на Великобритания, възползвайки се от едно много спорно наказание на съотборника си Оскар Пиастри, който контролираше надпреварата на „Силвърстоун“.
Състезанието на британското трасе се проведе при смесени условия и съответно включваше множество обрати. Ключовият момент дойде в 21-та обиколка, когато според стюардите Пиастри кара хаотично при рестарт след кола на сигурността и беше наказан с 10 секунди.
Тази санкция позволи на Норис да прескочи Пиастри при техните последни спирания в бокса малко преди финала и да спечели втората си поредна победа във Формула 1. За лидера в шампионата Пиастри остана второто място, с което той оформи петата двойна победа на Макларън през 2025 година.
А третото място беше за опитния Нико Хюлкенберг, който в своя 239-и старт във Формула 1 най-накрая стигна до подиума, стартирайки от 19-а позиция на стартовата решетка. Германецът се възползва максимално от своя опит в смесените условия на „Силвърстоун“ днес, за да се класира в тройката.
В подножието на подиума остана най-успешният пилот в Гран При на Великобритания Люис Хамилтън, чиято серия от 12 поредни призови класирания на „Силвърстоун“ стигна до своя край. Зад него зоната на точките оформиха Макс Верстапен, Пиер Гасли, Ланс Строл, Алекс Албон, Фернандо Алонсо и Джордж Ръсел.
В генералното класиране във Формула 1 лидер след първите 12 кръга за сезона с актив от 234 точки е Пиастри, чийто аванс пред Норис спадна на само 8 пункта. Трети с пасив от цели 69 точки спрямо лидера е действащият шампион Верстапен.
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Великобритания
При отборите Макларън води с цели 238 точки пред Ферари и с 250 пред Мерцедес, който оформя тройката. След неочаквания подиум на Хюлкенберг Заубер се изкачи с три места напред и вече заема шестата позиция.
Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Великобритания
Сега за отборите и пилотите във Формула 1 предстои малко по-дълга почивка преди втората половина на сезона, която ще стартира след три седмици с Гран При на Белгия. На „Спа“ ще се проведе и третият от общо шест спринта през 2025 година.
НАЙ-ИНТЕРЕСНОТО ОТ НАДПРЕВАРАТА ЗА ГРАН ПРИ НА ВЕЛИКОБРИТАНИЯ ВЪВ ФОРМУЛА 1:
Загряваща обиколка - Заради падналия дъжд половин час преди старта, състезателният директор Руй Маркеш избра да започне процедурата по стартиране зад колата на сигурността. Това означава, че може да има повече от една загряваща обиколка, а всяка допълнителна след първата ще бъде премахната от оригиналната състезателна дистанция от 52 тура. Абсолютно всички пилоти са с гумите интермедия за старта. Това обаче не се случи и колата на сигурността се прибра в бокса още в края на първата загряваща обиколка. Ръсел, Леклер, Хаджар, Бортолето и Беарман влязоха в бокса за смяна на гумите със сликове.
Старт - Верстапен не потегли по най-добрия начин, но успя да запази първото си място пред Пиастри, Норис и Хамилтън. В дъното на колоната Лоусън излетя от пистата в петия завой след контакт с Окон.
1/52 - Хамилтън атакува Норис в завоя "Стоу", но пилотът на Макларън запази позицията си на изхода от кривата.
2/52 - Виртуална кола на сигурността! Заради спрелия болид на Лоусън на правата "Уелингтън" състезанието беше неутрализирано с виртуалната кола на сигурността.
Антонели се възползва от по-ниското темпо на пистата и се отправи към механиците на Мерцедес, за да премине към сликовете. Италианецът се върна на пистата пред съотборника си Ръсел, който беше водач на групата пилоти, които спряха в края на загряващата обиколка.
4/52 - Рестарт! Маршалите отстраниха болида на Лоусън и състезанието беше подновено с Верстапен начело пред Пиастри, Норис и Хамилтън. При рестарта Бортолето излетя на втория завой и се удари в предпазната стена, но успя да продължи, въпреки поражения по задното му крило. Бразилецът нямаше шанс да хване колата си със сликовете върху влажната писта.
5/52 - Бортолето отби встрани от пистата на изхода от "Копс", за да се оттегли от състезанието по нареждане на Заубер.
6/52 - Виртуална кола на сигурността! Заради болида на Бортолето състезанието беше неутрализирано за втори път. По-назад Антонели пропусна съотборника си Ръсел по нареждане на отбора. След хаоса в първите обиколки Верстапен водеше пред Пиастри, Норис, Хамилтън, Гасли, Алонсо, Сайнц, Албон, Цунода и Хюлкенберг, които оформяха топ 10. Движещият се на 11-то място Строл се отправи към бокса за смяна на гумите интермедия със сликове. Канадецът се върна на пистата пред Ръсел, начело на колоната от пилоти с гуми за сухо.
7/52 - Рестарт! Надпреварата за Гран При на Великобритания беше подновена, а в челото Верстапен беше притискан от Пиастри.
8/52 - Системата DRS беше активирана и Пиастри пробва първа атака в спирането на "Бруукландс", но тя беше парирана от Верстапен. На правата "Хангар" обаче световният шампион нямаше този шанс и загуби водачеството.
В същото време Ръсел каза, че очакваният дъжд вече е започнал да пада на части от пистата. Британецът обаче беше с цели три секунди по-бърз от лидера Пиастри в последната обиколка.
9/52 - Леклер задмина Антонели за 14-то място, а италианецът се отправи за втори път към бокса, този път за интермедия. Пит-стоп направи и Хюлкенберг, който също заложи на интермедия.
10/52 - В челото Пиастри се беше откъснал на 4.4 секунди пред Верстапен, чийто аванс пред Норис беше 1.3. Зад тях Строл, Ръсел и Леклер направиха втори спирания в бокса, а системата DRS беше деактивирана.
11/52 - В този миг в първата половина на обиколката започна да вали много интензивно, а в най-неизгодна позиция беше Верстапен, чиито гуми бяха много износени. Това позволи на Норис да го изпревари, след като нидерландецът напусна пистата в "Бекетс".
Лидерите спряха в бокса за нови гуми интермедия. Стопът на Норис беше по-бавен от желаното, което позволи на Верстапен да си върне загубената малко по-рано позиция. Двамата се върнаха на пистата зад Албон, който остана на пистата с гумите, с които стартира.
12/52 - С новите си гуми Верстапен изпревари Албон на изхода от "Лъфийлд", за да се изкачи на второто място, на цели 9.7 зад лидера Пиастри. На изхода на правата "Хангар" и Норис се справи с пилота на Уилямс, който очаквано се насочи към пит-лейна в края на обиколката.
13/52 - Дъждът започна да се усилва и на места пистата буквално беше наводнена. Хамилтън каза, че гумите за екстремно мокро ще са по-подходящи в момента.
14/52 - Кола на сигурността! Заради влошаващите се условия Руй Маркеш неутрализира състезанието с истинската кола на сигурността. Преди нея Пиастри водеше с близо 15 секунди пред Верстапен и Норис.
15/52 - Зад колата на сигурността топ 10 изглеждаше по следния начин: Пиастри, Верстапен, Норис, Строл, Хюлкенберг, Гасли, Окон, Хамилтън, Ръсел, Алонсо. От тях единствено Окон все още не беше спирал в бокса от началото на състезанието. А напълно традиционно за "Силвърстоун", след пороя на места от пистата вече започна да изпича слънце, но на други продължаваше да вали доста интензивно.
17/52 - Рестарт! Рейс контролът прецени, че условията са се подобрили достатъчно и състезанието беше подновено.
18/52 - Перфектен рестарт за Пиастри, който не остави шанс на Верстапен и Норис дори да си мислят за атака. В дъното на топ 10 Ръсел атакува Хамилтън в първия завой, но след това пилотът на Ферари си върна позиция в третия завой, в който изпревари и Окон, за да се изкачи на седмото място. Леклер с успешна атака срещу Цунода в "Бруукландс", с която монегаскът се изкачи на 13-та позиция.
Кола на сигурността! Тежък инцидент за Хаджар на "Копс", който наложи колата на сигурността да се върне на пистата само обиколка след като се прибра в бокса. От повторенията се видя, че Хаджар имаше нулева видимост и се удари в Антонели в подхода за "Копс", което го отпрати в предпазните заграждения. Пилотът на Мерцедес продължи след минаване през зоната за сигурност, но потъна до дъното на класирането. В края на обиколката Окон влезе в бокса за смяна на износените си гуми интермедия с нови такива и се върна на пистата на последното място, зад Антонели.
20/52 - След стопа на Окон класирането изглеждаше по следния начин: Пиастри, Верстапен, Норис, Строл, Хюлкенберг, Гасли, Хамилтън, Ръсел, Алонсо, Сайнц, Албон, Леклер, Цунода, Беарман, Антонели, Окон. Аут от надпреварата бяха: Хаджар, Бортолето, Лоусън и Колапинто, който дори не стартира заради повреда в неговия автомобил в края на загряващата обиколка. В края на обиколката Антонели влезе в бокса за трети път и се върна на пистата след бърз преглед на задния край на неговия автомобил, който беше ударен то
21/52 - Рестарт! Маршалите почистиха трасето и надпреварата беше подновена. При рестарта Верстапен се завъртя на изхода от "Стоу" и потъна до десетата позиция.
22/52 - Верстапен загуби и десетата позиция, след като беше изпреварен от Албон в бавните завои в началото на обиколката, но впоследствие си върна мястото на правата "Уелингтън". В същото време стюардите обявиха, че разследват Пиастри се неправилно поведение при рестарта (рязко връщане на газта на правата "Хангар").
23/52 - Очаквано от Мерцедес инструктираха Антонели да се прибера в бокса, за да го оттеглят от надпреварата в резултат от сериозните поражения след удара от Хаджар.
24/52 - Грешка на Хамилтън на "Копс", която позволи на Ръсел да го изпревари в борбата за шестото място. В челото Пиастри водеше с 3.1 пред Норис, а двамата се бяха откъснали на над 9.0 пред Строл.
25/52 - Лидерът Пиастри беше наказан с 10 секунди заради неправилното си поведение при рестарта след втората кола на сигурност.
26/52 - Хамилтън с успешна атака срещу Ръсел в завоя "Стоу", с която пилотът на Ферари си върна шестото място.
28/52 - Хамилтън пробва атака срещу Гасли от външната страна на "Стоу", но французинът затвори вратата пред представителя на домакините.
29/52 - Този път атаката на Хамилтън срещу Гасли дойде в спирането за шикана "Вейл", а Гасли нямаше отговори и отстъпи петото място на пилота на Ферари. Следващата цел пред него беше Хюлкенберг, а дистанцията между тях беше 3.7 секунди.
31/52 - Преследващият своя първи подиум във Формула 1 Хюлкенберг започна да пресира Строл в борбата за третото място, а двамата бяха на вече близо 20 секунди зад пилотите на Макларън, които бяха разделяни от 2.4 секунди.
33/52 - По-ниското темпо на Строл позволяваше на Хамилтън да настига канадеца и Хюлкенберг. Пасивът на британеца вече беше 2.4.
34/52 - Ръсел се подаде от вътрешната страна на Гасли в подхода за "Копс", но се отказа от атаката си в най-мократа част от пистата. В същото време системата DRS беше активирана отново и Хюлкенберг изпревари с лекото Строл на правата "Хангар".
35/52 - Хамилтън не срещна особени затруднения срещу Строл и изпревари канадеца в спирането за третия завой. Британецът беше на 1.8 зад Хюлкенберг в спора за последното място на подиума.
36/52 - Хамилтън влезе в DRS зоната на Хюлкенберг и съобщи на отбора си, че очаква в следващите пет до десет обиколки пистата да изсъхне достатъчно, за да се мисли за сликове.
37/52 - Алонсо влезе в бокса от осмото място и премина към сликовете, връщайки се на пистата на 12-та позиция. От Мерцедес нарекоха тази стратегия "самоубийствена".
38/52 - Въпреки определението на Мерцедес Ръсел, по желание на пилота, също влезе в бокса за сликове, а само във втория сектор на обиколката Алонсо загуби осем секунди със сликовете си. Тази част от трасето беше и най-мократа от всички.
39/52 - Ръсел със завъртане с висока скорост в "Магътс", но британецът продължи в състезанието, въпреки че мина и през зоната за сигурност с чакъл. Това само потвърди, че пистата все още е прекалено мокро за сухите гуми.
41/52 - Изсъхването на пистата позволи на Верстапен да напредне малко след завъртането си по-рано и световният шампион вече беше шести, след като изпревари Гасли в четвъртия завой. По-рано със сходна маневра Леклер изпревари последователно пилотите на Уилямс Албон и Сайнц.
В края на обиколката Хамилтън, Строл, Верстапен, Гасли, Сайнц и Беарман влязоха за сликове.
42/52 - Хюлкенберг покри стопа на Хамилтън, който имаше доста проблеми в първите завои след връщането си на пистата. Леклер, Албон и Окон също спряха. Въпреки бавния си стоп Хюлкенберг се върна на пистата пред Хамилтън, чиито гуми обаче вече бяха започнали да влизат в работна температура.
43/52 - Лидерът Пиасти спря в бокса и изтърпя 10-секундното си наказание, австралиецът се върна на пистата на второто място, на 24.0 пред Хюлкенберг.
44/52 - Очаквано и Норис спря за сликове и се върна на пистата пред съотборника си Пиастри след наказанието на австралиеца.
45/52 - В опита си да навакса пасива си от Норис Пиастри излетя от пистата, но продължи през асфалтовата зона на сигурност в "Магътс-Бекетс". В същото време той призова Макларън да нареди на Норис да му върне първото място, ако отборът смята, че наказанието му е било несправедливо.
48/52 - От Макларън очаквано казаха на Пиастри, че няма да има размяна на позициите между него и Норис.
50/52 - Две обиколки пред финала Норис водеше с 6.1 пред Пиастри, а на 26.9 зад тях се движеше Хюлкенберг, чийто аванс пред Хамилтън беше 5.3 секунди.
Финал - Ландо Норис с мечтана победа в домашната си Гран При на Великобритания, Оскар Пиастри завърши втори след наказанието си, а Нико Хюлкенберг завоюва първия си подиума във Формула 1.
Снимки: Gettyimages