Вход / Регистрирай се

Колко успешен беше експериментът с двата задължителни бокса в Монако?

Вчерашната Гран При на Монако включваше един експеримент, който задължи пилотите да направят не едно, а две спирания в бокса в хода на състезанието, което имаше за цел да направи надпреварата в Княжеството по-динамична.

Ландо Норис удържа амбицирания Леклер за първа победа в Гран При на Монако
Ландо Норис удържа амбицирания Леклер за първа победа в Гран При на Монако

Донякъде това се получи, тъй като наистина имаше повече моменти, в които пилотите натискаха на максимума или поне близо до максимума на възможностите си, за да избегнат нежеланата загуба на позиции при спиране в бокса или да се опитат да спечелят такава. По-изразен обаче беше другият феномен, а именно този, в които пилоти умишлено караха много под възможностите си, играейки отборната игра.

Примерите за това са няколко – Лиам Лоусън, пилотите на Уилямс и Андреа Кими Антонели. Всички те в един или друг момент от състезанието играха ролята на тапа в колоната, бавейки пилотите зад себе си, за да отворят дупки в трафика, в които техните съотборниците да се върнат след спиранията си.

Това не е нещо необичайно за Монако, тъй като този феномен се вижда почти всяка година. Вчера обаче той беше по-изразен поради факта, че трябваше да се отварят двойно по-големи дупки заради двата задължителни пит-стопа.

Норис: Дълго и тежко състезание, накрая беше стресиращо
Норис: Дълго и тежко състезание, накрая беше стресиращо

Генерално може да се заключи, че този експеримент беше донякъде успешен и донякъде не, защото видяхме и положителното, и негативното от него. Ще бъде интересно обаче да видим как ще протече едно състезание с два или повече задължителни бокса на писта, на която изпреварванията са възможни, а не както в Монако. Тогава вече би трябвало да се върнем към години, в които пилотите караха на ръба на сцеплението в почти цялата дистанция, без да мислят толкова за ресурса на гумите си и как да ги съхранят по-дълго, за да направят само едно спиране в бокса.

Реално вече видяхме едно такова състезание – Гран При на Катар през 2023 година. Тогава пилотите бяха задължени да направят поне три спирания в бокса заради проблемите с гумите, чийто живот беше ограничен до само 18 обиколки. Именно тези задължителни спирания в бокса тогава доведоха до множеството здравословни проблеми за пилотите в хода на състезанието на „Лусайл“, тъй като скоростта беше много по-висока от очакванията, които имаше преди уикенда.

Повръщане в каската и припадъци по време и след състезанието белязаха Гран При на Катар
Повръщане в каската и припадъци по време и след състезанието белязаха Гран При на Катар

Едно обаче е ясно, Гран При на Монако със сигурност показа, че може би няма да е лошо Формула 1 действително да помисли за въвеждането на повече от едно спиране в бокса. Подобни правила има в други шампионати като австралийските серии Суперкарс, в които редовно виждаме много динамични състезания именно поради нуждата от две задължителни спирания в бокса.

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички