Световният шампион Макс Верстапен спечели една брилянтна победа в надпреварата за Гран При на Емилия-Романя, в която отборът на Ред Бул отбеляза своя старт №400 във Формула 1.
Нидерландецът поведе още в първата обиколка след една много смела атака от външната страна на шикана „Тамбурело“, която изненада потеглилия от полпозишъна Оскар Пиастри. Впоследствие Верстапен на два пъти извади късмет с неутрализациите на състезанието с виртуална кола на сигурността, а след това и с истинска такава, за да стигне с лекота до четвъртата си поредна победа на „Имола“.
Втори зад него финишира Ландо Норис, който също спечели от двете неутрализации, за да изпревари съотборника си Пиастри. Австралиецът беше от губещата страна и в двата случая, което го прати на третото място зад Верстапен и Норис.
След разочарованието от квалификацията вчера Люис Хамилтън се възползва от колите на сигурността, за да завърши четвърти пред Алекс Албон, съотборника си Шарл Леклер, Джордж Ръсел, Карлос Сайнц, Исак Хаджар и Юки Цунода, които оформиха зоната на точките. На крачка от нея завърши Фернандо Алонсо, а до финала на Гран При на Емилия-Романя стигнаха още Нико Хюлкенберг, Пиер Гасли, Лиам Лоусън, Ланс Строл, Франко Колапинто, Оливър Беарман и Габриел Бортолето. Местният любимец Андреа Кими Антонели и Естебан Окон бяха двамата пилотите, които отпаднаха и предизвикаха двете неутрализации.
)
В генералното класиране при пилотите във Формула 1 Пиастри остава начело с актив от 146 точки и аванс от 13 пред съотборника си Норис. Верстапен е трети, а след победата си днес той изостава с 22 пункта от лидера.
,fit(478:270))
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Емилия-Романя
При отборите Макларън продължава да води убедително с актив от 279 точки и аванс от цели 132 пред Мерцедес. Ред Бул оформят тройката с пасив от 148 пункта спрямо Макларън.
,fit(478:270))
Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Емилия-Романя
Сезонът във Формула 1 продължава следващата седмица с една от най-емблематичните надпревари в световния шампионат - Гран При на Монако.
Най-интересното от Гран При на Емилия-Романя във Формула 1:
Старт - Отлично потегляне за Пиастри, който обаче беше изненадан от Верстапен в спирането за "Тамбурело". Нидерландецът спря много късно и атакува успешно австралийския си съперник от външната страна, за да поведе.
1/63 - В края на първата обиколка Верстапен водеше пред Пиастри, Ръсел, Норис, Алонсо, Сайнц, Албон, Строл, Гасли и Леклер. В дъното на класирането Окон направи наглед предвидено спиране в бокса за твърди гуми още в края на първия тур.
2/63 - Верстапен успя да се откъсна на повече от секунда пред Пиастри, което лиши пилота на Макларън от възможността да използва DRS на старт-финалната права.
3/63 - Успешна атака за Антонели срещу Хамилтън в спирането за "Тамбурело" в спора за 12-то място. И двамата имаха DRS, но италианецът беше по-добър на спирачките. В "Пиратела" Леклер атакува Гасли за деветото място, което принуди френския пилот да отвори прекалено много траекторията и това го прати в зоната за сигурност, което коства му още четири позиции. Французинът беше изпреварен от Хаджар, Антонели, Хамилтън и Бортолето, потъвайки до 14-та позиция.
6/63 - Верстапен продължаваше да се откъсва от Пиастри и вече водеше с 1.8 пред австралиеца, който на свой ред имаше аванс от 2.4 пред Ръсел.
8/63 - Норис се движеше плътно зад Ръсел, но така и не успяваше да атакува своя сънародник, въпреки че разполагаше със системата DRS, която днес се оказваше по-ефективна от очакваното заради насрещния вятър на старт-финалната права.
9/63 - Норис пробва атака срещу Ръсел в подхода за шикана "Вилньов", но пилотът на Мерцедес зае вътрешната траектория в първата част от комплекса и неговият съперник трябваше да се откаже от маневрата си.
10/63 - За втора поредна обиколка Норис помисли за атака във "Вилньов", този път пробва от вътрешната страна, но Ръсел затвори агресивно вратата пред своя съперник, който за момент стъпи върху тревата.
В края на обиколката Леклер стана първият от пилотите в топ 10, който влиза в бокса за смяна на гуми. Монегаскът се върна на пистата с твърдите гуми на 17-о място, но с близо 16 секунди чиста писта пред себе си.
11/63 - Този път атаката на Норис беше успешна, въпреки че отново трябваше да минава от външната страна в първата част от "Вилньов". Цялата тази одисея обаче дръпна Норис на повече от 6 секунди зад Пиастри, който се движеше на около 2.4 зад Верстапен.
В края на обиколката Ръсел и Сайнц влязоха в бокса, за да покрият стопа на Леклер, но и двамата се върнаха на пистата зад пилота на Ферари.
12/63 - Алонсо също посети бокса и се върна на пистата пред Сайнц, където се движеше и преди стопа си.
13/63 - Пиастри в бокса за смяна на средно твърдите гуми с твърди такива. Обслужването на австралиеца беше доста бавно, но въпреки това той се върна на пистата пред спрелия по-рано Леклер.
14/63 - Верстапен не покри стопа на Пиастри и остана на пистата за поне още един допълнителен тур.
15/63 - Верстапен отново остана на пистата, за трети допълнителен тур след стопа на Пиастри. В 15-а обиколка австралиецът беше с едва 0.3 по-бърз от лидера, въпреки че беше с доста по-свежи гуми.
16/63 - Пиастри застигна съотборника на Верстапен Цунода, който стартира от бокса и получи нареждане да направи всичко възможно, за да задържи по-дълго пилота на Макларън зад себе си. Японецът нямаше сини флагове, тъй като борбата между него и Пиастри беше за позиция.
18/63 - Цунода допусна лека неточност в "Риваца 2" в края на 17-а обиколка, което даде златен шанс на Пиастри да го изпревари в "Тамбурело" и австралиецът нямаше нужда от втора покана.
)
19/63 - Пиастри се изкачи на деветото място, изпреварвайки Беарман. Лошата новина за австралиеца беше, че в трафика той губеше по над секунда на обиколка от Верстапен, който продължаваше да води с гумите, с които стартира.
20/63 - И Колапинто не се оказа проблем за Пиастри, който се изкачи на осмото място, на 2.7 зад Хюлкенберг.
21/63 - Леклер изпревари Цунода в спирането за "Тамбурело" в спора за 11-то място на пистата. Следващият пилот пред монегаска беше Беарман.
22/63 - Пиастри настигна и изпревари с лекота Хюлкенберг, за да се изкачи на седмата позиция на пистата. Следващият пилот пред австралиеца беше Хамилтън, който стартира с твърдите гуми и каза на своя инженер, че иска да спре по-рано от пилотите пред себе си (Хаджар и Антонели).
23/63 - Добра новина за Леклер, който изпревари Беарман, а в края на предходния тур Колапинто влезе в бокса, което спести на пилота на Ферари нуждата да прави изпреварване на пистата.
25/63 - Хамилтън започна да притиска все по-активно Антонели в битката за петото място на пистата. И двамата бяха с твърдите гуми, с които стартираха.
26/63 - Въпреки че разполагаше с DRS, Хамилтън не успя да парира атаката на Пиастри в подхода за първия завой и загуби шестата позиция на пистата от австралиеца.
27/63 - Антонели също не се оказа проблем за Пиастри, който задмина италианеца с помощта на DRS още преди зоната за спиране за "Тамбурело". Следващият пилот пред австралиеца беше Хаджар на само секунда пред него.
Успоредно с Пиастри Леклер също напредна с една позиция, изпреварвайки Хюлкенберг в "Тамбурело", за да се изкачи на осмата позиция, на само 5.9 зад съотборника си Хамилтън.
28/63 - Пиастри изпревари и Хаджар, който взе разумното решение изобщо да не пробва защита срещу австралиеца. В края на обиколката Норис влезе в бокса и се върна на пистата на седмото място, точно зад Хамилтън.
29/63 - Виртуална кола на сигурността! Окон спря встрани от пистата на изхода от "Тоса", което наложи неутрализацията на състезанието.
Очаквано Верстапен, Албон, Хаджар, Антонели и Хамилтън влязоха в бокса. Това сториха още Леклер (за втори път), Хюлкенберг, Ръсел (също за втори път), Беарман, Цунода и Сайнц.
30/63 - След спиранията в бокса Верстапен водеше пред Пиастри, Норис, Албон, Хаджар, Антонели, Хамилтън, Алонсо, Строл и Леклер, които оформята топ 10. Пиастри обаче влезе в бокса за втори и се върна на пистата на четвъртата позиция зад Албон.
31/63 - Рестарт! Виртуалната кола на сигурността беше оттеглена точно при връщането на Пиастри на пистата. Леклер помисли за атака срещу Строл в "Тамбурело", но се отказа.
32/63 - След стоповете Верстапен водеше с 19.3 пред Норис, който имаше аванс от 6.9 пред Албон, а Пиастри се движеше на 6.4 зад тайландеца.
34/63 - Хамилтън най-накрая изпревари Антонели в битката за шестото място. Атаката на британеца дойде в подхода за "Тамбурело". Зад него и Антонели Леклер бързо-бързо се справи със Строл и Алонсо, които не направиха втори спирания в бокса.
35/63 - Ръсел се върна в топ 10, след като изпревари Строл в спирането за "Тамбурело".
36/63 - Хамилтън без никакви проблеми срещу Хаджар, за да се изкачи на петото място. По-назад Ръсел изпревари и Алонсо, за да заеме деветата позиция зад Леклер, който беше на 9.4 пред него. Монегаскът се беше залепил за Антонели и го притискаше за седмото място.
38/63 - Успешна атака от първия път за Леклер срещу Антонели, което изкачи монегаска на седмата позиция, на малко над секунда зад Хаджар.
39/63 - Пиастри заличи изоставането си от Албон в битката за последното място на подиума и започна да притиска тайландския пилот на Уилямс. Точно в този момент стюардите обявиха, че разглеждат Албон за потенциално игнориране на жълти флагове.
40/63 - Пиастри имаше нужда от само една атака, за да изпревари Албон и да се върне в тройката. Маневрата на австралиеца очаквано дойде в спирането за "Тамбурело". Той изоставаше с над 13 секунди от Норис, чийто пасив от Верстапен беше малко над 18 секунди.
41/63 - Леклер се изкачи на шестото място, след като изпревари Хаджар в спирането за "Тамбурело". Монегаскът беше на 1.9 зад съотборника си Хамилтън и беше с твърдите гуми, а британецът със средно твърдите.
46/63 - Кола на сигурността! Местният любимец Антонели отпадна с технически проблем в своя автомобил, който го принуди да паркира до пистата на изхода от "Тоса". Той обаче спря по-нагоре по баира към "Пиратела", което наложи пълната неутрализация на състезанието.
Напълно очаквано Верстапен се възползва от неутрализацията и огромния си аванс, за да направи второ спиране в бокса. Същото направиха още Хамилтън, Хаджар, Алонсо, Строл, Колапинто и Бортолето. След стоповете Верстапен поведе пред Пиастри, Норис, Албон, Леклер, Ръсел, Хамилтън, Сайнц, Хаджар, Хюлкенберг, Цунода, Гасли, Лоусън, Алонсо, Строл, Колапинто, Боротолето и Беарман, който беше изостанал с обиколката.
47/63 - Албон също влезе в бокса за втори път и се върна на пистата, губейки само една позиция от Леклер. Всички пилоти в топ 10 бяха с твърдите гуми. Единствено Хюлкенберг, Цунода, Алонсо, Строл и Бортолето бяха със средно твърдите сликове.
50/63 - Норис съобщи по радиото, че от неговата позиция гумите на Пиастри изглеждат доста износени и намекна, че за Макларън ще е по-добре той да бъде пропуснат след рестарта, за да може да пробва атака срещу Верстапен за победата.
52/63 - Колата на Антонели беше отстранена от пистата и Беарман беше пропуснат да изпревари колоната, което означаваше, че рестартът е близо.
53/63 - Рестарт! Напълно според правилата на Формула 1 колата на сигурността се прибра в бокса в края на обиколката след тази, в която колоната беше изпреварена от всички затворени с обиколка пилоти.
54/63 - Отличен рестарт за Верстапен, който не срещна затруднения срещу Пиастри, чиито гуми бяха с цели 16 тура по-стари. Зад тях Леклер се подаде от вътрешната страна на Норис в спирането за "Тамбурело", но не посмя да атакува.
В подхода за "Пиратела" Леклер трябваше да се отбранява от Албон, който беше със свежи гуми. Хамилтън пък пресираше бившия си съотборник Ръсел за шестото място. До края на първия тур след рестарта Верстапен дръпна с 1.8 пред Пиастри.
56/63 - Норис започна да пресира съотборника си Пиастри в борбата за второто място, а двамата вече бяха на 3.1 зад Верстапен.
57/63 - Хамилтън изпревари Ръсел от външната страна на "Тамбурело", за да се изкачи на шестата позиция, на 2.9 зад Албон, който беше плътно зад Леклер.
58/63 - Норис се възползва от по-свежите си гуми, за да изпревари съотборника си Пиастри в шикана "Тамбурело" и да се върне на втората позиция, но на цели 5.1 зад лидера Верстапен.
60/63 - Албон пробва атака срещу Леклер от външната страна на "Тамбурело", но монегаскът затвори вратата пред пилота на Уилямс, който трябваше да мине през зоната за сигурност и беше изпреварен от Хамилтън.
61/63 - Хамилтън изпревари и Леклер с по-свежите си гуми, за да се изкачи на четвъртото място, на 2.7 зад Пиастри.
62/63 - Нова атака на Албон в "Тамбурело", но Леклер отново се защити, този път без да праща тайландеца в зоната за сигурност.
63/63 - От Ферари наредиха на Леклер да пропусне Албон, след като стюардите обявиха, че разследват инцидента между двамата в 60-та обиколка. Монегаскът се съобрази моментално с тази инструкция от екипа си.
Финал - Макс Верстапен с четвърта поредна победа на "Имола", Ландо Норис и Оскар Пиастри оформиха подиума в Гран При на Емилия-Романя.
Снимки: Imago