Формула 1 радикално променя своя имидж. След оттеглянето на Михаел Шумахер от Ферари в края на 2006 г., което бе ключов повратен момент в спорта, управлението на британския магнат Бърни Екълстоун се сблъска с иновациите и новата ера, свързани с технологиите и социалните мрежи.
В началото Формула 1 не успя да схване важността на тази промяна, мислейки, че може да се фокусира само върху своята сила, традиция и очарованието на състезанията. Падението на света на Формула 1 бе спряно през 2016 г., когато американците от Либърти Медия поеха собствеността от самия Бърни Екълстоун. Благодарение на инвестициите, разширяването на броя състезания, които привличаха многобройни фенове и спонсори, а може би и най-вече на невероятния успех на сериала на Нетфликс Drive to Survive, Формула 1 се завърна по-силна от всякога и се превърна в един от най-следените спортове в света.
Нов слух: Либърти Медия излиза от Формула 1
Значението на социалните мрежи
В този контекст, работата, която Либърти Медия свърши в социалните мрежи, беше изключителна. Американската компания следваше модела на американските лиги, като НБА или НФЛ например. Преди всичко, чрез социалните мрежи бе проведен тотално ребрандиране, фокусирайки съдържанието не само върху състезанията, а работещо седем дни в седмицата. Официалните канали на Формула 1 в социалните мрежи функционират точно по същия модел като НБА, МЛС, НФЛ и всички американски лиги, централизирайки съдържанието и оставяйки свобода за подробни анализи на различните отбори. Някои отбори по-рано от други осъзнаха колко е важно да имат оригинално присъствие в социалните мрежи, а последният пример е TikTok, където вероятно има най-много място за работа и креативност, предвид възрастта и целевата група.
Макларън
Макларън стратегически реши да централизира съдържанието си върху пилотите, като има на разположение двама млади пилоти - Ландо Норис и Оскар Пиастри, които лесно могат да се адаптират към по-забавно и атрактивно съдържание за целевата аудитория. Дуото Норис-Пиастри функционира перфектно в социалните мрежи, но ще бъде интересно да се види дали съперничеството им на пистата ще доведе до промяна на стратегията в следващите седмици и месеци. Проблем, който Ред Бул няма да има, където Макс Верстапен също доминира в TikTok акаунта на отбора, следвайки йерархията на пистата.
Резервни пилоти или създатели на съдържание
Един отбор, който несъмнено е разбрал как да го направи, е Мерцедес, който реши да се съсредоточи върху резервния си пилот Валтери Ботас като изключителен създател на съдържание. Финландецът успява да бъде ироничен, но и информативен едновременно и е идеален за новата си роля. Във видеоклиповете, публикувани досега, Ботас взаимодейства с членовете на екипа, обяснява правилата на спринт състезанието, докато тича в пит-лейна, и внася ключова доза ирония в TikTok. Накратко, перфектният създател на съдържание. Френският отбор Алпин, от друга страна, реши да използва резервните си пилоти по друг начин. Преди всяко Гран При, Франко Колапинто и Пол Арон сядат зад волана на симулатора, за да заснемат специален преглед на предстоящото състезание. Не само начин да се създаде оригинално съдържание, но и да се даде видимост на тест пилотите, които често са в сянката на титулярите.
Моделът на Уилямс и Астън Мартин
От миналата година Уилямс продуцира подкаст, в който двамата пилоти се интервюират взаимно. Тази година, с пристигането на Карлос Сайнц, вече оригиналната и интересна идея придоби още по-голяма сила. Астън Мартин пък реши да постави своите механици в центъра на съдържанието си с видеа в POV стил, показващи подробно как са структурирани дните им от сутрин до вечер. Останалите отбори са горе-долу на една и съща вълна, създавайки по-забавно съдържание, отколкото в други социални мрежи, което може да помогне, когато нещата не вървят добре на пистата. Най-яркият пример за това през 2025 г. беше понижението на Лиам Лоусън от Ред Бул в Рейсинг Булс. Чрез TikTok, отборът успя да създаде серия от оригинално съдържание, което значително смекчи ситуацията и създаде емпатия към новозеландския пилот, благодарение и на другия пилот на отбора, Исак Хаджар, вероятно един от най-спокойните в социалните мрежи. Конкретен пример как социалните мрежи понякога могат да помогнат за репутацията и смелите решения на отбора.
Ферари
И накрая, не забравихме за Ферари, които решиха, поне засега, да не се фокусират върху TikTok. Към днешна дата Ферари имат само един акаунт, който свързва всички отдели на компанията, от автомобилите за пътища до самата Скудерия, въпреки че наскоро Люис Хамилтън стартира свой личен TikTok профил. Знак колко е необходимо да се върви в крак с времето, дори да се казваш Хамилтън и си спечелил седем световни титли във Формула 1.
Програма на уикенда за Гран При на Саудитска Арабия във Формула 1
Снимки: Gettyimages