Състезателният директор в MotoGP Майк Уеб обясни защо стартът на надпреварата за Гран При на Америките беше забавен с 10 минути, въпреки че правилата позволяваха стартовата процедура да продължи нормално.
,fit(478:270))
Късметът се усмихна на Пеко Баная и той спечели в Остин след падане на Маркес
Буквално секунди преди старта на загряващата обиколка голяма част от пилоти, водени от Марк Маркес, се оттеглиха от стартовата решетка, за да сменят своя мотор с такъв, оборудван с гуми за сух асфалт. Целият хаос обаче доведе до забавяне на старта, а за пилотите нямаше никакви последствия и те стартираха от оригиналните си позиции на старта без да трябва да изтърпяват наказания.
Уеб разясни, че решението за забавяне на старта е било взето с оглед гарантирането на безопасността на всички. След това забавяне беше приложена процедурата за бърз старт, а надпреварата беше съкратена с една обиколка.
„Ние решихме да забавим старта и да приложим бързата стартова процедура от съображения за сигурност. С оглед броя на пилотите, моторите и механиците, които все още бяха на решетката и пит лейна, ние нямаше как да стартираме загряващата обиколка. Нов старт беше най-безопасният отговор за тази безпрецедентна ситуация в началото на състезанието. Ние ще анализираме случилото се заедно с отборите и ще преразгледаме правилата“, заяви Уеб.
А какво точно казва правилникът на MotoGP за точно тези ситуации? Стартовата процедура е обяснена внимателно с правило 1.18 от спортния правилник на световния шампионат по мотоциклетизъм на писта.
„Всички промени по моторите трябва да бъдат направени преди показването на табелата, сигнализираща три минути до старта на загряващата обиколка. След нейното показване всеки пилот, който все още иска да прави промени, трябва да вкара мотора си в пит лейна. Това трябва да се случи преди показването на табелата, сигнализираща една минута до началото на загряващата обиколка, като те могат да продължат да правят промени по мотора си или направо да го сменят в MotoGP.
„Всички тези пилоти трябва да стартират загряващата обиколка от пит лейна, след което могат да започнат надпреварата от дъното на стартовата решетка, стига те да не са сменили гумите си с такива от друг тип (сухи към мокри или обратното). Пилотите, които сторят това, трябва да започнат загряващата обиколка от пит лейна, след което да заемат оригиналната си стартова позиция и да изтърпят наказание с минаване през бокса след инструкция от рейс контрола (обикновено в рамките на първите три обиколки)“, гласи правило 1.18.
Друго правило обаче казва, че, ако „повече от десетима пилоти трябва да стартират от пит лейна, стартът ще бъде забавен и ще се приложи нова стартова процедура (бърз старт)“.
Самият Марк Маркес, който беше първият пилот, който се изстреля към бокса, заяви, че е бил наясно, че неговият ход може да доведе до забавяне на старта. Испанецът подчерта, че той познава много добре правилата и знае как да ги използва в своя полза.
„Аз наистина знам правилата и как да ги използвам, как да съм на лимита по всяко време. Попитах Марко (Ригамонти) дали вторият ми мотор е готов седем минути преди старта. Той ми каза, че е готов и аз му споделих, че най-вероятно ще напусна решетката. Когато ме попита защо, аз му обясних, че според мен мокрите гуми ще са грешният избор. Предвидих, че повече от десетима пилоти ще ме последват и ще трябва да спрат състезанието, така и се случи“, заяви Маркес.
Най-големите губещи от тази ситуация бяха Ай Огура, Брад Биндър и Енеа Бастианини, които бяха единствените пилоти, които изначало бяха избрали да стартират със сликовете на изсъхващата писта.
Кой е първият световен шампион във Формула 1?
Джузепе “Нино” Фарина
Хаун Мануел Фанджо
Алберто Аскари
Джим Кларк