Повтаря ли Ред Бул грешката, която Хонда допусна в MotoGP?

Изключително слабото представяне на Лиам Лоусън в първите два кръга за сезон 2025 във Формула 1 служи като още едно доказателство за тезата, че Ред Бул изгражда своята кола само и единствено около нуждите на Макс Верстапен.

Нидерландецът разполага с много специфичен стил на пилотиране, който изисква много силна предница за сметка на стабилността на задната ос. Неговият начин на пилотиране включва по-ранно спиране за завоите, което генерира недозавиване, но то бива компенсирано от силната предница, която Верстапен иска и така колата реално се балансира от самосебе си, което пък позволява на нидерландеца да бъде толкова прецизен и плавен в кривите и да поддържа по-висока минимална скорост в тях.

А с оглед на резултатите и представянето на Верстапен през последните години, е напълно разбираемо защо Ред Бул изгражда колата си изцяло около нуждите на четирикратния световен шампион. Това, разбира се, позволява на нидерландеца да надскача с много възможностите на автомобила и често да записва резултати, които иначе ще бъдат мираж.

В същото време неговите съотборници често биват оставяни да се спасяват с кола, която не подхожда на техните стилове и съответно резултатите им са доста разочароващи. Това пък им навлича гнева на шефовете на Биковете, които нямат проблем бързо-бързо да сменят втория си пилот с надеждата, че ще се появи някой, който ще може да се справи с колата, създадена за Макс Верстапен.

Диагнозата на Макс, която смрази Ред Бул
Диагнозата на Макс, която смрази Ред Бул

По всичко изглежда, че Лиам Лоусън ще стане поредният пилот, който ще бъде сменен от доктор Хелмут Марко и Кристиан Хорнър, а това може да се случи съвсем скоро. Съдбата на новозеландеца ще бъде решена в следващите дни, а съществува реалната възможност той да загуби мястото си в Ред Бул още за Гран При на Япония другата седмица.

Потвърдиха спешната среща за съдбата на Лоусън
Потвърдиха спешната среща за съдбата на Лоусън

Ако това се случи, то той ще стане петият пилот, който напуска Ред Бул откакто Макс Верстапен кара за Биковете. До момента „жертви“ на нидерландеца станаха Дениъл Рикардо, Пиер Гасли, Алекс Албон и Серхио Перес, който оцеля най-дълго до Верстапен и кара цели четири години за Ред Бул преди да бъде сменен с Лоусън в началото на сезон 2025.

Колапинто получава шанс в Рейсинг Булс?
Колапинто получава шанс в Рейсинг Булс?

Тази политика на Биковете обаче много прилича на философията, която отборът на Хонда изповядваше в MotoGP в края на миналото десетилети. Тогава японците изграждаха своя мотор изцяло покрай нуждите на Марк Маркес, което даваше отлични резултати, докато Маркес не се контузи в началото на сезон 2020.

Тази травма на испанеца демонстрира колко зависими бяха от него в Хонда. След неговата контузия пилотите на японската марка трудно стигаха до челните позиции, а развитието на мотора изостана чувствително спрямо европейските марки, но тук фактор е и пандемията от коронавирус, която затрудни чувствително колаборацията между фабриките в Япония и тимовете в Европа, тъй като подобно нещо се случи и с Ямаха, а в по-малка степен и със Сузуки преди оттеглянето на производителя от Хамамацу.

Жоан Мир: Преди да дойда в Хонда нямах лоши моменти
Жоан Мир: Преди да дойда в Хонда нямах лоши моменти

Случилото се с Хонда обаче демонстрира какво може да се случи с един отбор, ако той зависи изцяло от един единствен състезател. Още повече, че от средата на миналия сезон потенциалът на Ред Бул не е този, който беше преди това, а основна заслуга за това има раздялата с Ейдриън Нюи, независимо, че шефовете на Биковете продължават да твърдят обратното.

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички