Шефът на отбора на Тойота в Световния рали шампионат Яри-Мати Латвала пое отговоност за катастрофите на Такамото Кацута и Сами Паяри в първата неделна отсечка на рали „Монте Карло“.
Кошмарно начало на неделния ден за Тойота
Кацута загуби контрол над своя Ярис 1.8 километра след началото на етапа, след като недозави при преминаването си на един среднобърз десен завой. Това прави японеца в храстите край пътя, а малцината зрители, които се бяха събрали на точно това място, не успяха да го избутат и за него ралито приключи.
Буквално секунди след инцидента на Кацута дойде и катастрофата на Паяри, който също недозави при качването си на един мост, удари се челно в лявото перило на моста и падна в коритото на рекичката, минаваща под него. За щастие финландецът и неговият навигатор Марко Салминен бяха напълно невредими след този удар, но и за тях рали „Монте Карло“ приключи в началото на неделния ден.
Катастрофите и на двамата бяха обяснени с техния избор на гуми, а именно четири супермеки и две с шипове. Сходен избор направи и двукратният световен шампион Кале Рованпера, който мина без проблеми етапа, но бе доста бавен, след което навакса пасива си в следващите две отсечки, в които неговите гуми бяха по-подходящи. В същото време последните двама пилоти на Тойота – Себастиен Ожие и Елфин Еванс, заложиха на две супермеки гуми и четири с шипове, което Латвала признава, че е трябвало да настоява да направят и Кацута и Паяри.
„Обвинявам и себе си, защото аз трябваше да ги натисна да вземат четири гуми с шипове. За мен те поеха прекалено голям риск с избора си, защото ни знаехме, че ще се образува лед след минаването на гравел крютат, знаехме, че това ще се случи.
„Успахме да убедим Себ и Елфин да заложат на по-сигурния избор, но трябваше да настояваме повече пред Така и Сами. Мисля, че изборът беше прекалено рискован за тях двамата.
„Със Сами, той се опита да вземе завоя с прекалено висока скорост за такова място, където има мост, а добре знаем, че върху мостовете винаги има лед. Но за него това беше ново изживяване и той вече знае, че на мостовете има лед и е хлъзгаво. Той никога не беше срещал подобни условия, така че трябва да си вземе съответните поуки.
„Той започна ралито много внимателно и постепенно започна да увеличава темпото, което беше добре. В края му казахме, че резултатът не е от значение, по-важно е да се получи добро усещане и да се опита да финишира, за да се чувства по-комфортно в Швеция. Но добре, това не се случи, затова ще трябва да започнем от нула в Швеция.
„Но все пак, това е само година за трупане на опит за Сами, той е тук, за да се учи. Тези неща са част от ученето и когато той се върне тук догодина, ще е по-подготвен. Но да кажем, че в Швеция според мен той ще се чувства по-добре в тези условия, ще кара по-комфортно“, заяви Латвала.
Снимки: Red Bull Content Pool