Финалният ден на рали „Монте Карло“ започна по кошмарен начин за отбора на Тойота, който загуби двама от петимата си пилоти още в първата отсечка, която се проведе преди изгрев слънце.
Първо Такамото Кацута изпусна автомобила си в едн десен завой по-малко от два километра след началото на отсечката и заседна в храстите край пътя. Малцината фенове, които се бяха събрали на тази част от етапа, се опитаха да помогнат на японеца, но техните усилия не бяха достатъчни и Кацута напусна състезанието.
Буквално няколко секунди след инцидента на японеца се случи и този на неговият млад съотборник Сами Паяри. Финландецът недозави при качването си на един мост малко след десетия километър и се удари със сравнително висока скорост в лявото перило на моста, след което неговият автомобил падна в коритото на реката, която минава под въпросния мост. За щастие Паяри и навигаторът му Марко Салминен са невредими след този инцидент и двамата дори излязоха от колата си, за да сигнализират на останалите пилоти да внимават в този участък.
Най-големият печеливш от тези два инцидента е световният шампион Тиери Нювил, който след проблемите си в петък и събота практически беше сигурно, че ще финишира осми в състезанието. Сега обаче белгиецът се изкачва с две позиции напред, които му носят и четири допълнителни точки за генералното класиране. Отделно той ще може да се бори и за бонус точки от неделното класиране и от пауърстейджа.
Най-бърз в 16-ия етап на рали „Монте Карло“, с което се открива сезон 2025 в Световния рали шампионат (WRC), беше лидерът в надпреварата Себастиен Ожие, който се възползва максимално от четирите гуми с шипове, които сложи, за да победи с 4.0 секунди Елфин Еванс. Уелсецът също заложи на четири гуми с шипове, докато Кале Рованпера, който даде трето време, на 13.0 зад Ожие, беше с две супермеки, тъй като взе само две гуми с шипове със себе си днес.
Това може да се откаже от полза за финландецът в по-късните етапи и най-вече в пауърстейджа, тъй като преди тях няма нито сервизна зона, нито зона за смяна на гуми. Четири гуми с шипове имаше и за Нювил, който даде четвърто време в първия етап за деня, а докато далият пето време Ойт Танак взе със себе си две супермеки гуми, две зимни и две с шипове.
От пилотите в челото най-агресивният избор е за Адриен Фурмо, който загуби над 20 секунди, но французинът разполага с четири супермеки гуми и две с шипове. Подобен избор направиха и катастрофиралите Кацута и Паяри.
В генералното класиране на рали „Монте Карло“ Ожие увеличи своя аванс през Еванс на 24.3 секунди. Трети на 17.3 зад уелския пилот се движи Танак, който изпревари съотборника си Фурмо и води с 4.5 пред него. Пети е Рованпера (+1:08.0 от Ожие), а топ 10 допълват Нювил (+5:31.2), Джошуа Макърлийн (+9:06.8), Йоан Росел (+9:10.9), Николай Грязин (+10:03.1) и Гас Грийнсмит (+11:41.4).
До края на състезанието остават две етапа - „Дигне ле Байнс“ (19.01 км) и митичният „Кол де Турини“ (17.92 км), който ще послужи и за пауърстейдж.
Кой е първият световен шампион във Формула 1?
Джузепе “Нино” Фарина
Хаун Мануел Фанджо
Алберто Аскари
Джим Кларк
Снимки: Gettyimages