47-ото издание на митичното маратонско рали “Дакар” стартира утре, състезанието отново ще се проведе на територията на Саудитска Арабия, а победителите ще станат ясни на 17 януари, когато е финалът.
Тази година организаторите са решили да отсеят добре подготвените от тези, които не са на нивото на рали “Дакар” още в първата седмица на състезанието, когато ще са 48-часовия етап плюс маратонската отсечка. Така че, който стигне до почивния ден на 10 януари може да се смята ако не за победител, то за късметлия.
Маршрутът на рали "Дакар 2025" е готов
По традиция феновете се вълнуват най-много от битките при автомобилите и мотоциклетите, където са концентрирани най-големите звезди, както и най-големите заводски отбори. Но и в другите категории ще е интересно, особено при камионите.
При автомобилите, разбира се големите звезди са Карлос Сайнц (Форд), който спечели ралито миналата година и вече има 4 победи и Насър Ал-Атия (Дачия), който пък е действащият световен шампион в рали-рейдовете. Ал-Атия има 5 победи в рали “Дакар”, но ще трябва да се справи и със съотборника си Себастиен Льоб, който има 9 световни рали титли, но все още не е печелил “Дакар”.
“Целта ни е победата и съм уверен, че победата е възможна - обясни катарецът, който познава добре тима, изпълняващ програмата на Дачия в “Дакар” - Продрайв. - Но маршрутът е труден, особено в първата седмица и трябва да сме умни, да избягваме ненужните рискове и да останем концентрирани. Това е рали, в което всеки ден трябва да очакваш неочакваното и така - две седмици.”
62-годишният Сайнц може да е фаворит, но пък прототипът на М-Спорт Raptor T1 все още не е преодолял детските си болести, като това донякъде важи и за машините на Дачия - Sandrider, но при Продрайв в новия автомобил са използвани много решения от предишния автомобил на тима Hunter, а и Дачия вече спечели рали “Мароко” - генералната репетиция за “Дакар”. Кристина Гутиерес допълва екипа на Дачия, но ще е интересно да видим как тя и колегите ѝ ще се справят срещу армадата на Форд.
Сайнц разкри рецептата за успех в рали “Дакар”
Към Сайнц добавяме още един ветеран - Нани Рома, който има две победи в ралито - по една с мотоциклет и кола, както и универсалния пилот Матиас Екстрьом плюс Сет Кинтеро и Мич Гътри, като последните двама идват от SSV-бъгитата.
Звездата на Саудитска Арабия Язди Ал Раджи води атаката на Тойота, с амбиции за силно представяне са и Лукаш Мораеш ш Жинел де Вилиърс, като южноафриканецът има една победа - през 2009. За Тойота ще карат и двама победители при мотоциклетите: Тоби Прайс и Сам Съндърланд, като и двамата имат по две победи.
Тимът на Свен Квандт X-Raid направи остър завой и прототипите на Мини вече се задвижват от 3-литрови бензинови двигатели, а дизеловите мотори останаха само за две от колите на тима. Герлен Шишери, Денис Кротов и Гийом де Мевиус са звездите на X-Raid.
При мотоциклетите Рики Брабек ще преследва трета победа, а тимът на Хонда ще работи за него. Като уговорката е, че ако Брабек има проблеми, то всеки един от съотборниците му ще може да бори за победата. Ще видим как ще се отразят финансовите проблеми на компанията на тима на КТМ - програмата на фирмата се сви до трима пилоти на КТМ, а другите марки ГасГас и Хускварна отсъстват. За КТМ ще гледаме братята Кевин и Лучано Бенавидес и Даниел Сандърс, като Кевин има две победи. Рос Бранч е звездата на тима на най-големия производител в света на мотоциклети - индийската марка Hero, като пилотът от Ботсвана миналата година завърши втори.
При камионите ерата на Камаз приключи с началото на войната на Русия срещу Украйна и някогашните аутсайдери в челото Ивеко са вече фаворит, като най-големи са може би шансовете на миналогодишния победител Мартин Мачик и племенникът на легендата Карел Лопрайс - Алеш.
Състезанието стартира утре с 29-километров пролог около Биша, а в петък е първият етап - 412 състезателни километра около Биша. В неделя и понеделник, все още около Биша е 48-часовият хроно етап, разделен на две секции, като общата им дължина 965 километра, след което ралито набира скорост с първата си пълна седмица.
Снимки: Пресслужби на рали "Дакар" и отборите