През 2024 година отборът на Макларън се превърна в първия клиентски тим, който печели титлата при конструкторите във Формула 1 от началото на турбо-хибридната ера през 2014 година насам.
Британският тим стори това, използвайки задвижващите системи на Мерцедес, който спечелиха и първите осем конструктрски титли в турбо-хибридната епоха, но със заводския екип на Сребърните стрели. През 2022 и 2023 титлите бяха за екипа на Ред Бул, който практически се ползва със заводски статут в Хонда, въпреки че японците в момента официално не доставят моторите на Биковете, а са само партньори.
Световната титла осигури парите за целия сезон на Макларън
Донякъде за титлата на Макларън спомогна и замразяването на двигателите в началото на 2022 година. То не позволява на производителите да подобрят представянето на своите агрегати, а според правилата клиентските отбори трябва да разполагат с идентични задвижващи системи като заводските тимове. Това означава, че Макларън, Астън Мартин и Уилямс разполагат със същото, с което и отборът на Мерцедес, а това важи и за клиентите на останалите производители.
Макларън привлече бивш кадър на Ман Юнайтед за защитата на титлата си
А според шефа на Макларън Андреа Стела този факт омаловажа факта, че клиентски отбор е спечелил световната титла.
„Не сме много доволни, защото в днешно време, благодарение на правилата и добрата работа, която ФИА свърши в създаването на равнопоставеност при използването на двигателите между заводските и клиентските отбори. Ако трябва да сме честни ние сме много спокойни за представянето на двигателите на клиентските отбори, които са толкова добри, колкото и тези на заводския. А и сме в добри отношения с Мерцедес.
„Ние водим много отворен диалог, но сме наясно, че последната дума за двигателите винаги ще е на заводския тим, но диалогът е много открит. Знаем, че те се вслушват в нашето мнение и връзката ни е силна.
„Искам още веднъж да кажа, че това е благадарение на добрата работа, която ФИА свърши, за да защити клиентските отбори. Това ни дава възможност да се борим за победи и титли без да трябва да сме заводски отбори“, обясни Стела.
Снимки: Gettyimages