Формула 1 ще наказва успехите по модела на Хаас?

Формула 1 полага усилия, за да ограничи успехите на тимовете, които ще се изкушат да оперират по модела на Хаас - да получават готови компоненти от заводски тимове и на практика почти да нямат разходи за развитие и изследвания.

Историята стартира през 2016 година, когато дебютира Хаас като американският тим купуваше от Ферари всички разрешени от правилата части и компоненти а създаването и развитието на колата беше прехвърлено на Далара. Още тогава имаше сериозна съпротива срещу този модел от страна на Форс Индия, Уилямс, Макларън и Заубер. Над 60% от колата на Хаас идваше от Ферари, а Гюнтер Щайнер обясняваше, че това е единственият начин Хаас да влезе в спорта.

Бивш пилот иска Формула 1 да махне "Имола" от календара
Бивш пилот иска Формула 1 да махне "Имола" от календара

През 2019 Хаас изостана в класирането и критиките утихнаха, но тази година казусът възкръсна със силното представяне на американския тим. В момента Хаас разполага с петия най-бърз автомобил и води битка с Алпин и RB за шестото място в класирането на конструкторите. И за да е още по-интересна ситуацията Хаас, които миналата година завършиха на последно място, си осигуриха гиганта Тойота за технически партньор.

Уилямс ще участва в Лас Вегас, въпреки многото катастрофи в последните седмици
Уилямс ще участва в Лас Вегас, въпреки многото катастрофи в последните седмици

В същото време вторият отбор на Ред Бул е все по-близо до модела на Хаас. Синергията с Ред Бул става все по-сериозна с всяка изминала година и за 2026 се очаква колите на RB да се сглобяват от Ред Бул. Двигателят, трансмисията, окачването, хидравличните системи и управлението - всичко това ще идва от Ред Бул, а от догодина инженерите на RB ще работят в собствена сграда в базата на Ред Бул в Милтън Кийнс.

Антонели: Катастрофата на "Монца" ме направи по-силен психически
Антонели: Катастрофата на "Монца" ме направи по-силен психически

Тези съюзи определено не допадат на отборите във Формула 1, които си произвеждат всичко или почти всичко сами. Астън Мартин, Алпин и Уилямс са против и настояват за по-голям процент компоненти и части, които да се произвеждат от всеки тим. В случая на Хаас това няма как да стане бързо, тъй като тимът ще има нужда от нова база, повече хора и повече оборудване.

Андрети загатна да очакваме големи новини за Формула 1
Андрети загатна да очакваме големи новини за Формула 1

Тази дискусия доведе до предложението, което може да влезе в правилата за сезон 2026 и то трябва да ограничи “клиентския модел” във Формула 1. Според него, ако клиентски отбор завърши пети или по-напред в класирането на конструкторите, то тимът ще бъде задължен след три години вече да си произвежда всичко необходимо, включително и компонентите, които може да закупи от друг тим. Звучи като наказание за успехите на по-малките отбори. В двата отбора на Ред Бул сякаш нямат възражения, но от Хаас реагираха бурно на тази идея.

Потвърдено! Сайнц ще дебютира за Уилямс в Абу Даби
Потвърдено! Сайнц ще дебютира за Уилямс в Абу Даби

“Това правило ще убие малките отбори. Ако Формула 1 иска да има повече конкурентни отбори, то това правило трябва да бъде отхвърлено. Какво по-хубаво от това за спорта Давид да побеждава Голиат”, попита тим шефът на Хаас Аяо Комацу.

Разпродадоха билетите за масовата премиера във Формула 1
Разпродадоха билетите за масовата премиера във Формула 1

Комацу допълни, че се отдава твърде голямо значение на производството на отделни компоненти от самите отбори, като обясни, че за феновете няма значение откъде идват скоростните кутии или окачването на един или друг тим. Според него, решението при такива ситуации трябва да е изцяло икономическо и даде пример със Заубер - швейцарският тим започна сам да конструира и произвежда скоростни кутии, тъй като трансмисиите от Ферари бяха твърде скъпи.

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички