Франческо Баная спечели надпреварата за Гран При на Малайзия и запази битката за титлата в MotoGP през 2024 година жива.
Световният шампион триумфира в рестартираната надпревара на „Сепанг“, в която той и съперникът му за титлата Хорхе Мартин направиха един страхотен дуел в началните обиколки, в които размениха неколкократно своите позиции. В крайна сметка Баная надделя в тази битка и след като поведе в началото на четвъртия тур повече не погледна назад, за да спечели десетата си победа през 2024 година.
За негово съжаление Мартин финишира втори, с което загуби само пет точки от своя аванс. Така преди последния кръг за сезона Мартинатора има предимство от цели 24 точки пред действащия двукратен световен шампион.
Трети в Гран При на Малайзия финишира миналогодишният победител в надпреварата Енеа Бастианини. Звяра зае петото място в началото, но се възползва от паданията на Франко Морбидели и Марк Маркес в седмата обиколка, за да стигне до подиума, неговото 50-то призово класиране във всички класове на световния шампионат по мотоциклетизъм на писта.
В подножието на почетната стълбичка остана Алекс Маркес, който в последните обиколки удържа зад себе си Педро Акоста. Фабио Куартараро записа най-силния си резултат за сезона, финиширайки шести, а топ 10 оформиха Маверик Винялес, Алекс Ринс, Марко Бедзеки и Аугусто Фернандес. Точки от 19-ия дълъг старт за сезона взеха още Йоан Зарко, Марк Маркес, Алейш Еспраргаро, Морбидели и Лука Марини.
В генералното класиране Мартин е начело с актив от 485 точки и аванс от 24 пред Баная. В спора за третото място Марк Маркес има предимство от само точка пред Бастианини след падането си днес.
Пълно класиране при пилотите в MotoGP след Гран При на Малайзия
Сезон 2024 в MotoGP трябваше да завърши след две седмици с Гран При на Валенсия, но по обективни причини надпревара на "Рикардо Тормо" беше отменена. Все още не е обявено официално къде и кога ще се реши битката за титлата между Баная и Мартин. По последна информация арена на финала на спора между двамата ще бъде пистата "Каталуния" край Барселона, а състезателният уикенд ще бъде на оригиналните дати на Гран При на Валенсия (15-17 ноември).
Ново 20! Финалът на MotoGP ще е в Барселона, а не в Катар
Най-интересното от Гран При на Малайзия в MotoGP:
Старт на състезанието - Отново отличен старт за Мартин, който подобно на вчерашния спринт поведе още в първите метри, но този път Баная не му отстъпи в спирането за първия завой. Между двамата имаше лек контакт, но нямаше падания, а след него Баная поведе пред Мартин.
Червен флаг! Масово падане с участието на Биндър, Куартараро и Милър във втория завой наложи спирането на състезанието още в първата обиколка. Информацията е, че всички те са в съзнание, но нуждата от медицинска намеса наложи спирането на надпреварата.
Повторенията показаха, че главата на Милър беше заклещена за момента в задната гума на Куартараро. Именно австралиецът се нуждаеше от медицинска помощ още на пистата. Междувременно беше обявено, че надпреварата ще бъде възобновена за 19 вместо 20 обиколки, а пилотите трябваше да се наредят на оригиналните си стартови позиции. Очаквано Милър не се включи в рестарта. Куартараро го стори, а Биндър излезе за опознавателната обиколка, но в нейния край се прибра в бокса и също се отказа от участие в рестарта. В същото време беше обявено, че първоначалните прегледи не са показали сериозни наранявания за Милър, който беше уловен от камерите да се разхожда в пит лейна след визитата си в медицинския център.
Рестарт - След забавяне от малко над 20 минути състезанието за Гран При на Малайзия беше рестартирано! Този път по-доброто потегляне беше за Баная, който с лекота остана начело пред Мартин и Марк Маркес в началото.
1/19 - Атака на Мартин в комбинацията от дългите завои 5 и 6, но моторът му се разтресе, което позволи на Баная да си върне първата позиция.
Грешка на Баная в предпоследния завой, което позволи на Мартин да излезе начело, но на свой ред испанецът обърка спирането за финалния завой, но пък ускори по-добре за старт-финалната права.
2/19 - Баная с по-късно спиране за първия завой, за да поведе, а в четвъртия Мартин отново атакува, но този път по-доброто ускорение беше за Баная, който запази първата позиция.
За втора поредна обиколка Мартин поведе в предпоследния завой, но този път не заради грешка на Баная, а заради много силна своя атака. И този път той отвори малко повече последния завой, след което за момента двамата с Баная се докоснаха на старт-финалната права.
3/19 - Баная отново показа железни нерви в първия завой, за да си върне първата позиция, след което Мартин отново го атакува в четвъртия завой. Тази атака на Мартинатора беше успешна и той най-накрая успя да поведе за повече от един завой и една права.
Баная с успешна атака в последния завой, след което успя да запази първото си място в подхода за първата крива.
4/19 - Лека неточност на Мартин в предпоследния завой, която го отдалечи съвсем малко от неговия съперник преди двете дълги прави. Въпреки дуела между двамата, Маркес така и не успя да се доближи достатъчни, за да се възползва, а тримата бяха дръпнали с над 1.5 секунди пред Морбидели.
5/19 - Баная започна да се откъсва от Мартин и вече отвори аванс от 0.8 пред испанеца, който на свой ред имаше преднина от 0.5 пред Маркес. Зад тях Бастианини притискаше Морбидели в спора за четвъртата позиция.
6/19 - Преднината на Баная надхвърли секундата, а тази на Мартин пред Маркес си оставаше 0.5. Морбидели пък вече беше на 2.5 зад пилота на Грезини.
7/19 - Морбидели на земята от четвъртата позиция. Падането на италианеца дойде в деветия завой, в който вчера в спринта падна Баная. Морбидели се върна в състезанието, но извън точките.
Марк Маркес с падане в последния завой, което го извади от битката в челото. Испанецът също се върна в надпреварата, точно зад Морбидели, а двамата се движеха съответно 16-ти и 17-ти.
9/19 - Баная продължаваше да се откъсва пред Мартин в челото, като неговият аванс вече беше достигнал 1.4 секунди. Мартин пък имаше предимство от 5.5 пред Бастианини, който се изкачи до третото място след паданията на Морбидели и Маркес. Звяра загуби цяла секунда в последния завой, в който допусна грешка.
10/19 - При преполовяването на дистанцията Баная водеше с 2.0 пред Мартин, а Бастианини се движеше на 5.6. По всичко личеше, че поне на този етап от състезанието, Мартин караше за второто място и нямаше никакви намерения да гони Баная в спора за победата.
13/19 - Разликата между Баная и Мартин се стабилизира на около 2.0, а на свой ред лидерът в генералното класиране вече имаше аванс от 6.7 пред Бастианини, който водеше с 1.7 пред Алекс Маркес, който беше пресиран от Акоста за четвъртото място.
15/19 - Много силна обиколка за Мартин, който беше с 0.6 по-бърз от Баная в нея и се доближи на 1.4 от световния шампион.
16/19 - Неточност на Мартин в деветия завой, която му коства 0.8 и това върна Мартинатора на 2.2 зад световния шампион. От отбора на испанеца му казаха да се фокусира в оставащите три обиколки до финала.
17/19 - Мартин изглежда послуша своя отбор, тъй като в 17-ия тур загуби 0.3 от Баная.
19/19 - Последна обиколка, Баная с аванс от 2.7 пред Мартин в началото на финалния тур. Мартинатора водеше със 7.3 пред Бастианини.
Финал - Пеко Баная спечели в Малайзия и запази битката за титлата жива, Мартин финишира втори на "Сепанг", а подиума край Куала Лумпур допълни Бастианини.