Една от основните критики, които отборът на Макларън понася през последните седмици е свързана с нежеланието на британския екип да налага заповеди от бокса, които да помогнат на Ландо Норис в битката за световната титла във Формула 1.
Вече има няколко случая през сезон 2024, в които Оскар Пиастри завърши непосредствено пред Норис, което коства точки на британеца. Първият такъв инцидент бе в Унгария, където на Норис му бе нареден до върне първото място на Пиастри, след като прескочи австралийския си съекипник по време на вторите спирания в бокса.
Верстапен: Пиастри е прекалено добър, за да помага на Норис
И докато тогава това имаше някаква логика предвид факта, че на този етап от годината Норис беше доста далеч от Макс Верстапен, а и Пиастри се беше запътил към първата си победа в състезание, което той контролираше до вторите стопове, то на „Монца“ ситуацията беше съвсем различна. В Италия Пиастри и Норис бяха изненадани от стратегията със само едно спиране в бокса на Шарл Леклер, който донесе една паметна победа за Ферари пред тифозите. Втори и трети зад монегаска завършиха съотборниците в Макларън, но отново Пиастри беше по-напред.
В едно доста обширно интервю за motorsport.com шефът на тима Андреа Стела обясни защо отборът не прилага отборни заповеди. По думите на италианеца това се дължи на факта, че в Макларън се поддържат към принципите, че интересите на отбора винаги идва на първа място и в тима искат да бъдат честни с двамата си пилоти.
„Управлението на пилотите е нещо, което трябва да бъде гледано в контекста на това колко силна е колата. Винаги трябва да имаш една управленска линия, но ако се бориш 10-11 място, твоята фокус е върху подобряването на колата. Когато стигнеш до челните позиции, сценарият се променя.
„Нашият фокус винаги е бил върху максимална колаборация. Това е защото имаме главна цел, която е по-голяма от ръководителя на отбора, по-голяма от Ландо и по-голяма от Оскар, а именно интересът на отбора, на Макларън. Това не подлежи на преговори, в никаква ситуация.
„Винаги сме подхождали към управлението на пилотите, а и като цяло към правилата ни за държание на пистата с приципи, а първият от тях, както вече казах, е интересът на отбора, вторият е спортсменството или ако предпочитате интегритета. Това са важни ценности, ние искаме да сме коректни към двамата пилоти и това става още по-важно, когато разполагаш с двама талантливи пилоти, които имат нужните способности, за да печелят състезания.
„Ние сме работили за да стигнем до там, където сме днес. Работихме здраво, за да развием Оскар и Ландо. Когато имаш двама пилоти, които работят заедно, целият отбор печели. Откакто ние има дадохме кола, която да може да се бори за победи, от Гран При на Маями, ние сме отборът, спечелил най-много точки.
„Когато стигнем до подобна ситуация ние трябва да си зададем въпроса как ще управляваме нашите пилоти. А както казах, ние стартираме от нашите принципи, които не подлежат на дискусия.
„Ние нямаме пилот №1 и пилот №2. Този сценарии работи добре в медиите и в кръчмите, но не е добра за един отбор, защото трябва да се мисли и за бъдещето. Не знам дали ние ще спечелим през този сезон, но аз съм наясно, че искам ние да сме в такава позиция през следващите години. Ако ние мислим само за този сезон, то можем да разрушим основата, върху която да градим следващите.
„Това е начинът, по който аз мисля, че трябва да се работи във Формула 1. Наясно съм със сложните ситуации, които могат да възникнат. Когато чуя хората да казват, че Оскар трябва да седи зад Ландо заради титлата, аз им казвам, че самият Ландо не иска това да се случва. Моето желание е аз да мога да разчитам на една обединена група от хора. Не мога да гарантирам, че ние винаги ще вършим добра работа, но трябва да сме ясни, че трябва да продължаваме да работим и да градим, не с цел един бляскав уикенд, а с цел силни години“, каза Стела.
Снимки: Gettyimages