Оскар Пиастри взе реванш от Шарл Леклер за поражението на „Монца“ преди две седмици и на свой ред победи монегаска в титаничната битка за победата в Гран При на Азербайджан.
Австралиецът прекара първия стинт зад пилота на Ферари, но нанесе своя удар малко след стоповете. Той спря един тур преди монегаска и въпреки че не успя да го пресече той го изпревари на пистата с чудесна маневра в спирането за първия завой в началото на 20-та обиколка.
След това австралиецът трябваше да удържа атаките на своя съперник в продължение на повече от 20 обиколки, но в нито един момент той не трепна. В самия край дори пилотът на Макларън се откъсна, тъй като Леклер остана без ресурс в задните си гуми.
Това пък отвори вратата пред Серхио Перес да атакува пилота на Ферари за второто място в началото на предпоследния тур. Дуелът между двамата даде шанс на Карлос Сайнц да се намеси в битката за местата на подиума. Испанецът обаче допусна грешка във втория завой, след коята двамата с Перес се докоснаха на правата и завършиха състезанието в стената.
Заради този инцидент Джордж Ръсел завърши трети, а след страхотно каране Ландо Норис финишира четвърти, въпреки че потегли 15-ти. Пилотът на Макларън записа и най-бързата обиколка в рамките на днешния ден.
След катастрофата на Перес и Сайнц състезанието завърши при виртуална кола на сигурността, която попречи на Макс Верстапен да открадне точката за най-бързата обиколка от Норис. Нидерландецът беше изпреварен от пилота на Макларън и завърши пети, с което загуби общо три точки от него в спора за титлата.
Фернандо Алонсо, Алекс Албон, Франко Колапинто, стартиралият от бокса Люис Хамилтън и Оливър Беарман оформиха зоната на точките в 17-ия кръг за сезона 2024 във Формула 1. До финала на състезанието в Баку стигнаха още Нико Хюлкенберг, Пиер Гасли, Дениъл Рикардо, Гуаню Джоу, Естебан Окон и Валтери Ботас, а Перес, Сайнц, Ланс Строл и Юки Цунода бяха тримата пилоти, които не видяха карирания флаг.
С осмото си място днес Колапинто се превръща в първия аржентинец, който печели точки във Формула 1 от Карлос Ройтеман, който за последно стори това в Южна Африка през 1982 година. Колапинто стори това в своя едва втори старт, след като той замени Логан Сарджънт в екипа на Уилямс за Гран При на Италия преди две седмици.
Беарман пък е първият пилот, който печели точки в първите си две състезания, в които той участва с два различни отбора. Днес британецът кара за Хаас на мястото на наказания Кевин Магнусен, а по-рано през годината той финишира седми в Саудитска Арабия с Ферари.
В генералното класиране Верстапен продължава да води с актив от 313 точки и аванс от 59 пункта пред Норис. Третият Леклер е на 78 точки зад лидера, с днешният победител Пиастри заема четвъртото място, на 91 пункта зад Верстапен преди финалните седем кръга за сезон 2024.
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Азербайджан
При конструкторите за първи път от началото на сезон 2014 насам Макларън излиза начело. Британският тим води с 476 точки и аванс от 20 пред екипа на Ред Бул. Ферари е на третото място на 51 пункта зад лидера.
Пълно класиране при отборите във Формула 1 след Гран При на Азербайджан
Битката за титлите във Формула 1 през 2024 година продължава още следващата седмица с още една улична писта, този път под изкуственото осветление на пистата „Марина Бей“ в Сингапур.
Най-интересното от надпреварата за Гран При на Азербайджан:
Старт - Отлично потегляне за Леклер, който с лекото задържа първото място в първите два завоя. По-назад Перес и Верстапен спечелиха по една позиция във втория завой, изпреварвайки съответно Сайнц и Ръсел. Норис прогресира с две места до 13-та позиция.
1/51 - Леклер начело пред Пиастри, Перес, Сайнц, Верстапен, Ръсел, Алонсо, Колапинто, Албон и Беарман.
2/51 - Норис прогресира до 12-то място след изпреварване срещу Хюлкенберг в първия завой.
3/51 - Още една позиция напред за Норис, този път негова жертва стана Цунода, който загуби място и от Хюлкенберг, тъй като остана без DRS на правата между завои №2 и №3. Норис имаше да наваксва малко над пет секунди до Беарман, който се движеше десети.
В челото Леклер се откъсна на над секунда пред Пиастри, което остави австралиеца без DRS на дългата старт-финална права.
4/51 - Цунода загуби още три позиции от Рикардо, Гасли и Хамилтън. Най-вероятно японецът имаше проблеми с колата си след контакт със Строл в първата обиколка. Заради него канадецът трябваше да спре в бокса още в първия тур, за да смени спукана гума.
5/51 - Пиастри се върна на под секунда от Леклер с доста бърз тур, но не успяваше да атакува пилота на Ферари в спирането за първия завой. Двамата се движеха на малко над две секунди пред третия Перес.
6/51 - Леклер отговори на повишаването на скоростта от страна на Пиастри и дръпна с 0.8 пред австралиеца в шестия тур, което отново извади пилота на Макларън от DRS зоната на монегаска.
8/51 - Норис влезе в зоната на точките с безкомпромисна атака срещу Беарман в спирането за първия завой. Следващата цел пред Норис беше Албон, който също беше с твърдите сликове.
10/51 - Леклер продължаваше да се откъсва пред Пиастри и преднината му вече беше над 3.1 секунди. Пиастри пък беше притискан от Перес, който беше на 0.4 от DRS зоната на пилота на Макларън. Австралиецът се оплакваше от деградация на задните гуми.
По-назад Колапинто стана първият пилот, който прави предвидено спиране в бокса днес, преминавайки от средно твърдите към твърдите сликове. Австралиецът влезе в бокса от осмото място и се върна на пистата на 15-то, на 8.0 зад Хамилтън.
11/51 - Алонсо отговори на стопа на Колапинто и също посети механиците на Астън Мартин, за да премине от средно твърдите към твърдите смеси. Испанецът се върна на 2.4 пред аржентинския пилот на Уилямс.
12/51 - Верстапен и Ръсел също в бокса от петото и шестото място. И двамата преминаха към твърдите сликове и се върнаха на пистата съответно на десета и 12-та позиция, но в тежък трафик от Хюлкенберг, Беарман, Рикардо и Гасли, който раздели двамата.
13/51 - Перес в бокса от третото място за нови твърди гуми. Мексиканецът се върна на пистата на шестата позиция, на 1.9 зад Норис.
14/51 - Верстапен не срещна особени затруднения с Рикардо и зае деветото място. Ръсел пък остана заклещен зад австралиеца и Гасли.
В края на обиколката Верстапен напредна с още едно място, след като Беарман се отправи към механиците на Хаас.
15/51 - Ръсел с две изпреварвания в първите два завоя, изпреварвайки първо Рикардо в първата крива, след което и Гасли във втората.
Норис получи нареждане да задържа Перес зад себе си, за да помогне на съотборника си Пиастри. Австралиецът влезе в бокса два тура след Перес и запази позицията си пред пилота на Ред Бул.
16/51 - Лидерът Леклер посети механиците си за рутинен стоп и се върна на трасето на втората позиция зад съотборника си Сайнц. Между монегаска и Пиастри беше Албон, който все още не беше спирал.
17/51 - Сайнц също направи своето спиране в бокса и върна първото място на Леклер. Испанецът продължи надпреварата си от шестата позиция, като той имаше чиста писта пред себе си, тъй като Норис беше на 5.0 пред него.
18/51 - Пиастри се справи с Албон в спирането за първия завой, но Перес не успя да го стори два завоя по-късно и остана заклещен зад тайландския пилот на Уилямс.
19/51 - Перес се върна в тройката с протоколна атака срещу Албон в първия завой. Тази допълнителна обиколка зад пилота на Уилямс коства 2.2 секунди над мексиканеца в борбата с Пиастри. Австралиецът пък притискаше Леклер за първото място.
20/51 - Пиастри поведе с много късно спиране за първия завой, което не остави шанс на Леклер да се защити. Монегаскът пробва контра във втория завой, но тя беше парирана от Пиастри.
21/51 - Леклер се доближи до Пиастри в подхода за първата крива, но беше твърде далеч, за да атакува. На по-малко от секунда зад двамата беше и Перес.
23/51 - Сайнц използва по-свежите си гуми и изпревари Норис в спирането за първия завой, за да се върне в челната петица. Точно пред него беше и Албон, който, подобно на Норис, също тепърва трябваше да влиза в бокса.
24/51 - Сайнц не срещна затруднения срещу Албон в първия завой, докато Норис беше много агресивен в защитата си срещу Верстапен и задържа нидерландеца зад себе си както в първия, така и в третия завой.
25/51 - Верстапен се оплака на екипа си по радиото, че спирачките му не работят. Нидерландецът скъси завой №15 в предходния тур и остана далеч от Норис, което не му позволи да атакува своя съперник за титлата.
26/51 - Верстапен отново се подаде от вътрешната страна на Норис на правата преди третия завой, но отново не беше в позиция да атакува.
Отпред в средата на дистанцията първите трима, Пиастри, Леклер и Перес бяха събрани в по-малко от две секунди. Тримата водеха с 9.6 пред Сайнц, който беше четвърти.
29/51 - Леклер с първа същинска атака срещу Пиастри за първото място, но тя беше перфектно отразена от австралиеца, който блокира вътрешната траектория.
31/51 - Пиастри отново трябваше да блокира вътрешната траектория в първия завой, тъй като Леклер се доближаваше опасно близко до него с DRS на старт-финалната права.
Албон най-накрая спря в бокса, за да смени твърдите гуми, с които стартира, със средно твърди такива. Тайландецът се върна на пистата на 11-то място, непосредствено зад Хюлкенберг, който пък беше на 2.5 зад Колапинто.
33/51 - Леклер отново беше близо в зоната за спирането за първия завой, но и този път Пиастри зае вътрешната траектория. Австралиецът трябваше да се защитава и във втория завой, което той стори перфектно.
34/51 - Неприятностите за Верстапен продължиха, след като той беше изпреварен от Ръсел в спирането за първия завой. Борбата на двамата беше за виртуалната пета позиция, тъй като Норис, който заемаше петото място, все още не беше спирал в бокса.
36/51 - В битката в дъното на точките Хюлкенберг изпревари Колапинто, който впоследствие пропусна съотборника си Албон за 11-то място.
37/51 - Норис най-накрая направи спирането си в бокса, преминавайки към средно твърдите сликове. Британецът се върна на пистата на седмото място, на 15.2 зад Верстапен.
39/51 - В челото Леклер продължаваше да притиска Пиастри, а двамата отвориха малко по-голям аванс пред Перес, който беше на 2.1 зад пилота на Ферари.
41/51 - Леклер отново принуди Пиастри да заеме дефанцзивна траектория в спирането за първия завой, а австралиецът не трепна и остана начело.
42/51 - Борбата между Пиастри и Леклер позволи на Перес да се доближи до двамата, а Сайнц също не беше далеч от лидерите. Изоставането на испанеца от първото място беше само 4.2 секунди.
По-назад Норис вече беше стопил половина си пасив спрямо Верстапен в битката за шестото място. Британецът беше с повече от секунда и половина на обиколка по-бърз от пилота на Ред Бул
46/51 - За първи път от много време Леклер остана без DRS на старт-финалната права, което позволи на Пиастри да си поеме глътка въздух.
48/51 - Леклер отново остана без DRS и дори трябваше да се защититава от Перес в битката за второто място. Монегаскът каза по радиото, че е останал без задни гуми. Пасивът му от Пиастри вече беше 2.3 секунди.
49/51 - Норис не срещна затруднения срещу Верстапен и изпревари нидерландеца в първия завой, въпреки че остана от външната страна. Британецът беше на 5.2 секунди зад петия Ръсел.
50/51 - Перес с атака срещу Леклер в първия завой, монегаскът се защити, което позволи на Сайнц да мине пред Перес. След това двамата излязоха гума до гума на правата между завои №2 и №3 и се удариха, което ги прати в стената.
51/51 - Виртуална кола на сигурността! Очаквано инцидентът между Сайнц и Перес наложи неутрализацията на състезанието малко преди нейния финал.
Финал - Оскар Пиастри с втора победа във Формула 1, Шарл Леклер завърши втори, а след инцидента между Сайнц и Перес Джордж Ръсел оформи челната тройка.
Снимки: Gettyimages