Ейдриън Нюи е най-успешният дизайнер в историята на Формула 1 – той е създал болидите, спечелили 12 световни титли при конструкторите, карани от седем световни шампиони: Макс Верстапен, Себастиан Фетел, Мика Хакинен, Жак Вилньов, Деймън Хил, Ален Прост и Найджъл Менсъл. Общо 13 титли при пилотите.
Първата световна титла, спечелена с кола на Нюи е тази на Менсъл от 1992 година, когато Уилямс доминира, а последната – от 2023 с Макс и Ред Бул.
Как Ред Бул ще се опита да догони лидерите в Баку?
Колко време обаче се чака, за да се усети ефектът от работата на Нюи в представянето на тима?
Хамилтън не е разочарован от факта, че няма да работи с Нюи във Ферари
Връщаме се в 1988 – първият сезон на Нюи в Лейтън Хаус, в който тимът записа два подиума и от време на време влизаше в битката в челото, като по това време точки взимаха само първите 6 пилоти на финала. През 1989 Лейтън Хаус, който на практика е Марч с ново име, завърши на 6-о място при конструкторите с 22 точки, а през 1990 Нюис си тръгна, за да започне работа в Уилямс за сезон 1991.
Верстапен не отхвърли възможността отново да работи с Нюи в Астън Мартин
През 1991 Уилямс печелеше отделни състезания, но през 1992 и 1993 доминира с Менсъл и Ален Прост. 1994 беше много тежък сезон за Уилямс заради смъртта на Айртон Сена, а Деймън Хил загуби битката за титлата в последното състезание, след като беше ударен от Михаел Шумахер. Уилямс обаче дпечели титлата при конструкторите. След това Нюи напусна през 1996, но болидът на Вилньов за 1997, с който той стана световен шампион, също е дело на британеца.
Нюи: Британските медии демонизират Фетел и Верстапен
През 1998 година Нюи вече беше в Макларън и Мика Хакинен спечели титлата при пилотите, а отборът – тази при конструкторите. Легендарният финландец защити титлата си през 1999, но след това настъпи ерата на Ферари и Михаел Шумахер и в началото на тази доминация беше неуспешният опит на Ягуар да отмъкне дизайнера от Рон Денис.
Д-р Марко алармира: И двата шампионата са в опасност
През 2005 Нюи премина в Ред Бул и идването му беше знак, че в компанията за енергийни напитки взимат насериозно участието си във Формула 1. Пробивът на Ред Бул във Формула 1 дойде през 2009 с RB5, а след това и четирите световни титли на Себастиан Фетел, започнали от 2010. А след доминацията на Мерцедес, отново Нюи помогна на Ред Бул да се върне на върха с първата титла на Макс Верстапен през 2021, като в следващите два сезона Макс беше все по-убедителен.
И Алонсо бил готов да плаща заплатата на Нюи?
Разбира се, досегашните успехи на Нюи не дават гаранция, че тази серия ще продължи и в Астън Мартин. А интервалите, в които болидите на Нюи стигат до успехи стават по-дълги с времето – ако сравним постиженията на Уилямс и Макларън с тези на Ред Бул. Обаче в полза на Астън Мартин има един много важен елемент – през 2026 в сила ще влязат нови технически правила, а Нюи е един от тези, които най-добре се справят с „разчитането” на новите технически правила, към което трябва да добавим и утвърдената задвижваща система на Хонда, която ще е в основата на тази за 2026. Така че оптимизмът в лагера на Лорънс Строл и компания е оправдан.
Снимки: Gettyimages