ФИА върна “мулетата” във Формула 1

Световният съвет на ФИА промени част от спортните правила за този сезон във Формула 1, за да разреши на отборите допълнителни тестове в подготовката им за 2026, когато ще се използват следващото поколение задвижващи системи.

С това решение в употреба се връщат т.нар. “мулета” - тестови автомобили, които бяха позабравени в последните години заради постоянните ограничения на разходите на отборите. “Мулето” представлява тестов автомобил, базиран на актуалния болид на тима за съответния сезон, но с промените по него, които предстоят да влязат в сила, без значение дали става въпрос за аеродинамичен пакет или задвижваща система. И на практика “мулето” обикновено има коренно различни характеристики от автомобила, на който е базиран.

Трус в Ред Бул – спортният директор на отбора си тръгва, за да оглави Ауди
Трус в Ред Бул – спортният директор на отбора си тръгва, за да оглави Ауди

За 2024 ФИА разрешава 10 тестови дни с използване на “мулета” от отборите, като идеята е тимовете да имат повече яснота относно развитието на новите задвижващи системи и да могат те да бъдат достатъчно надеждни и развити за началото на кампанията през 2026.

Макларън удължи договора на Андреа Стела
Макларън удължи договора на Андреа Стела

За последно “мулета” се използваха преди началото на сезон 2017, когато отборите работеха усилено по новите аеродинамични пакети за повече притискане към пътя, както и преди дебюта на настоящото поколение автомобили с граунд ефект, но фокусът беше насочен към това да се помогне на доставчика на гуми Пирели да разработи новите за 2022 година 18-инчови сликове.

Джак Дуън близо до титулярното място в Алпин за догодина
Джак Дуън близо до титулярното място в Алпин за догодина

Промяната в правилата поставя в интересна ситуация отборите, тъй като те получават възможност за тестове без обаче да са напълно усвоили новите правила. И се появиха предположения, че някои тимове могат да се върнат предишното поколение шасита, на които да се добави аеродинамичен пакет за граунд ефект и с тях да се тестват ранните образци на новите задвижващи системи за 2026 - основната причина за това е, че сегашните коли са твърде големи и тежки, а по новите правила размерите и теглото на болидите за 2026 трябва да са по-компактни.

В Мерцедес планират да използват проблемния под от "Спа" и в Нидерландия
В Мерцедес планират да използват проблемния под от "Спа" и в Нидерландия
Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички