През февруари 2011 година малцина очакваха някога отново да видят Роберт Кубица за волана на болид от Формула 1 след ужасяващата катастрофа на поляка в рали в Италия в началото на месеца.
Кубица взе участие в „Ронде ди Андора“, но във втората отсечка загуби контрол над своя автомобил Шкода и се удари в предпазните мантинели. Ударът стана под такъв ъгъл, че мантинелата се откъсна и премина през колата на Кубица и навигатора му Якуб Гербер, ранявайки сериозно пилота.
Той беше откаран по спешност в болница и дори имаше съмнения, че ще загуби дясната си ръка. Все пак лекарите успяха да я запазят, макар и с доста ограничени функции.
Последва един дълъг период за възстановяване, след които Кубица се завърна в автомобилните надпревари. Той се включи в различни рали шампионати и дори спечели титлата в WRC2 през 2013 година, записвайки 5 победи в 7 старта.
Амбицията на Кубица обаче беше той да се завърне в пистовите състезания. През март 2016 той участва в GT състезание на „Муджело“, а през януари 2017 стартира и в „24 часа на Дубай“. По-късно същата година той трябваше да участва и в Световния шампионат за издръжливост (WEC) с екипа на Колин Колес, но разтрогна договора си преди началото на сезона.
През юни 2017 Кубица се завърна зад волана на болид от Формула 1 в частен тест на пистата „Рикардо Тормо“ край Валенсия. По време на този тест той управлява колата на Лотус от 2012 година, а след него от Рено решиха да дадат шанс да поляка да изпробва и актуален болид.
Така се стигна до тестовете след Гран При на Унгария, когато Кубица прекара един ден зад волана на R.S.17, завъртайки общо 142 обиколки на „Хунгароринг“. През октомври полякът направи два теста с колата на Уилямс от 2014 година и прекара ден и половин в нея по време на тестовете в Абу Даби след края на сезона.
Британският тим привлече опитния Кубица за свой резервен пилот през 2018 година, като той взе участие в три петъчни тренировки – в Испания, Австрия и Абу Даби. През 2019 Кубица успя да се пребори за титулярното място в може би най-слабия сезон в историята на Уилямс. Отборът закъсня много с подготовката на болида си и пропусна първите два дена и половина от предсезонните тестове, а колата се оказа изключително бавна. Все пак Кубица успя да влезе в точките в десетото си място в Германия, което дойде след дисквалификациите на пилотите на Алфа Ромео – Кими Райконен и Антонио Джовинаци.
Именно заради този слаб болид Кубица смята, че завръщането му нямаше как да бъде по-зле.
„От спортна гледна точка завръщането ми във Формула 1 с Уилямс нямаше как да бъде по-зле. Много уважавам отбора, определено имаше хора, които знаеха какво правят. Но мисля, че за съжаление попаднах на грешното място в най-лошия момент.
„През годините се научих, че не трябва да влагам всичко в състезанията. Просто искам да се чувствам комфортно във всичко, което правя. Когато карам колело мисля за състезанията. Целият ми график се върти около ангажиментите ми в колите. Почти на 40 съм и вече мисля и за следващата стъпка в живота ми“, обясни Кубица пред полското издание Przeglad Sportowy.
Полякът изкара една година в Уилямс, след което премина в Алфа Ромео, където беше резервен пилот до края на 2022 година. Като такъв той взе участие в състезанията в Нидерландия и Италия през 2021, когато Райконен бе болен от COVID-19.
През 2024 година Кубица ще се състезава за отбора на Ферари в WEC и ще управлява третия прототип 499P на италианците.
Снимки: Gettyimages