Какви са изискванията към горивата във Формула 1

Едно от най-старите партньорства във Формула 1 е това между отбора на Ферари и Shell. Двете компании работят заедно от създаването на шампионата през 1950 година. Това партньорство е сред най-успешните в историята на спорта, като то има спечелени 15 титли при пилотите и 16 при конструкторите.

Мениджърът по доставките на Shell Motorsport разказа пред репортера на Sportal.bg - Евгени Въков в Технологичния център на Shell в Хамбург как точно работи това партньорство и тези с Дукати и Хюндай в MotoGP и Световния рали шампионат (WRC). И трите шампионата предлагат различни предизвикателства, които тестват до краен предел продуктите на Shell.

- Здравей Валерия, първо представи се моля те на нашите зрители.

- Благодаря Евгени, казвам се Валерия Лорети, аз съм мениджър по моторспорт доставките в Shell. Това означава, че аз съм водещ учен, който се грижи за операциите и проследява качеството и съобразяването с правилника на продуктите за Ферари, Дукати и другите ни партньори.

- Кога започна да работиш в Shell Motorsport?

- Работя в Shell вече 18 години, започнах през 2005, по образование съм химик и цялата ми кариера бе изградена около развитието на горивата. Станах част от моторспорт екипа през 2020 година.

- Как Shell помага на Ферари, Дукати и Хюндай да се представят на толкова високо ниво във Формула 1, MotoGP и Световния рали шампионат?

- В Shell ние вярваме, че можем да направим разлика, ако работим с нашите партньори, разработвайки специални продукти, които да отговарят на техните нужди. В състезанията всеки двигател и всяка компания ще имат различен апетит и различни изисквания и тези близки сътрудничества са важни. Ние работим като един отбор, разбираме какви са нуждите и се опитваме да се изправим пред тези предизвикателства с нашите формули.

Във Формула 1 ние работим с Ферари и им доставяме специални горива и масла, с които да максимизираме представянето и ефикасността. А от 2026 още едно важно поле ще бъде и устойчивостта.

За MotoGP и Световния супербайк шампионат ние работим с Дукати и също има доставяме горива Shell V-Power и масла Shell Advanced.

С Хюндай ние имаме партньорство и разработваме, тестваме и им доставяме специални масла.

- Коя е най-трудната от трите дисциплини. Знаем, че във Формула 1 изискванията са високи, но Световният рали шампионат варира от снежните състезания в Монте Карло и Швеция до рали „Сафари“ в Кения. Така че кое е най-трудното от трите?

- Трудно е да ги сравним, защото те имат различни предизвикателства. Например във Формула 1 логистиката и гаранцията на качеството с тези сложни линии на доставка е едно предизвикателство. За Хюндай, както и ти каза, има едно масло, което трябва да работи добре в много различни условия – температури и режими, в които те трябва да се представят най-добре. А в Дукати в момента настроението е приповдигнато и те ще искат да получават още и още преди другите да ги настигнат.

- И за финал разкажи ни малко повече за процеса на разработка на горива заедно с двигателния отдел на Ферари.

- Той се води най-вече от правилника, който ни ограничава в броя смеси, които можем да използваме в определен брой сезони. В момента имаме един доста дълъг период от четири години от 2022 до 2026, в който да разработим новото 100% устойчиво гориво. В миналото развойните цикли бяха по-къси и тогава беше по-различно, защото имахме добра основа, която подобрявахме. В случая за 2026 започваме от нулата и трябва да разгледаме различни производствени методи, различни материали – нови неща, които никой преди не е изпробвал и затова се нуждаем от по-дълъг период за развитие. Но моторспортът е един много бърз свят и ние гледаме да даваме много идеи на отбора, да ги тестваме заедно с тях и е хубаво, че имаме моментални резултати, които ни помагат постоянно да се подобряваме.

Преди интервюто Лорети сподели и още любопитни детайли, свързани с работата на Shell и Ферари. Тя каза, че за въведените в началото на миналата година горива, които съдържат 10% етанол, в Shell са разработили над хиляда различни формули, от които инженерите на Ферари да могат да изберат най-подходящата за нуждите си.

Тя също така каза, че всеки барел с гориво, който се доставя на Ферари, бива тестван в мобилните лаборатории на Shell, които присъстват на всяко състезание, преди горивото от него да се използва от пилотите на италианския тим. Това се прави поради две причини – да се гарантира качеството на продукта и неговото отговаряне на правилника и формулата, която е хомологирана от Shell.

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages | Снимки: Sportal.bg

Още от Моторни спортове

Виж всички