Многото лица на Ford Ranger Raptor

Многото лица на Ford Ranger Raptor

По европейските пътища не се срещат много пикапи, но пък моделите, постигнали успехи на територията на Стария континент винаги са впечатляващи. Това важи и за Ford Ranger Raptor - някогашното клише за “товарен кон” отдавна не дава точна представа за този модел, а версията Raptor разширява неимоверно приложението и възможностите, които дава на водача пикапът.

Разбира се, Raptor може да носи много, да тегли тежко и да превози цялата ви покъщнина ако не сте колекционер на антични статуи, но това вече далеч не е най-важната му характеристика.

По-важно е друго, Raptor предлага изключителни офроуд емоции. С мощност 292 конски сили и по-важното - с окачване, което е дериват на това, използвано на състезателните машини от легендарната надпревара “Бяха 1000”, пикапът не се плаши от черни пътища, дупки, препятствия и скокове за удоволствие на водача. Точно така, с това окачване Raptor скача прилично и тук намираме обяснението на всички скокове с пикапа, появили се в нета при лансирането му в Америка.

Форд ще участва в рали “Дакар” с М-Спорт
Форд ще участва в рали “Дакар” с М-Спорт

Ключова роля в работата на окачването имат амортисьорите Fox, които имат ход до 290 и 250 мм, съответно на предния и задния мост. Твърдостта на амортисьорите се регулира по електронен път, а на волана има бутон с избор измежду три настройки.

Електрониката се грижи и за поведението на пикапа в по-трудни условия и подпомага водача при регулиране на ускорението, намирането на оптималното сцеплението, реакцията на волана и още елементи, които са важни сигурното управление.

Ranger Raptor предлага шест режима на движение: нормален, спортен, за трева, за чакъл и сняг, за кал и пясък, за твърд макадам и разбира се – Baja за максимални офроуд емоции. Субективно зад волана се усеща „тежката стъпка” на тежкия почти 2,5 тона автомобил при нормален режим на движение, при Sport возията става по-твърда, а реакциите на волана и на автомобила – по-остри. Най-интересното при Sport обаче е промяна в звука на двигателя – в случая 3-литровия V6 бензинов мотор с вече споменатите 292 конски сили

На прага на Ranger Raptor ще откриете надпис Ford Performance – моторспорт подразделението на гиганта, което обаче в Европа е в сянката на M-Sport и дори на Multimatic. Но приносът на Ford Performance към изявите на Raptor в офроуд скоростните емоции е изключително важен, като не става въпрос само за работата на окачването, управлението на двигателя или трансмисията. 

Танак с убедителна победа в Чили, Рованпера на крачка от титлата
Танак с убедителна победа в Чили, Рованпера на крачка от титлата

Един семпъл на пръв поглед пример, зад който се крият десетилетия опит и история от света на моторните спортове. Raptor с V6 бензиновия двигател с две турбини се предлага с една удивителна технология, известна на широките моторспорт маси с името „антилаг”. Добре дошли в света на рали автомобилите от първите няколко години на новия век или в края на развитието на първото поколение турбо мотори във Формула 1 през 80-те години, няма значение, важното е, че това чудо сега е пренесено в сериен автомобил. Накратко, когато водачът върне газта, електрониката се грижи за това двете турбини на мотора да продължат „да се въртят” и „надуват”, за да може при следващото подаване на газ, моторът да реагира мигновено и да се избегне т.нар. „турбо дупка”. Разбира се, тази технология присъства при много премиум и спортни автомобили, но при пикапите, честно казано, все още се среща рядко.

И накрая, отново по темата за „работния кон”. Създателите на Ranger Raptor не акцентират точно на тези му способности, които обаче са впечатляващи. Обемът на легена е 1226 литра, а между калниците се събира едно евро пале, като в зависимост от модификацията дължината на легена на пикапа достига 2,3 метра. С други думи, с Raptor може да пренасяте велосипеди, джетове, да дърпате солидни ремаркета и т.н. и ако са добре закрепени, да не се лишавате от спортните емоции.

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички