Пежо направи своето завръщане в Световния шампионат по издръжливост (WEC) в средата на 2022 година с радикалния прототип 9Х8.
Уникалното при този прототип бе липсата на конвенционално задно крило. Вместо това френските дизайнери разчитаха притискането да идва изцяло от пода и дифузьора на колата, чрез използването на граунд ефекта.
Този рисков ход на френските инженери не се оправда, тъй като заради ефекта на подскачането 9Х8 трябва да бъде настройван с високо окачване, което при липсата на задно крило водеше до големи загуби на скорост в завоите. Все пак колата бе бърза на пистата „Сарт“ по време на „24-те часа на Льо Ман“ и дори в ранните часове на нощта поведе, но след няколко инцидента в ранната утрин изпадна от битката за победата.
В останалите стартове от WEC пък пилотите на Пежо не могат да се борят със своите конкуренти и често са в задната част на класирането в Hypercar категорията. Именно заради тези незадоволителни резултати няколко авторитетни издания твърдят, че в лагера на френския екип са решили да ревизират аеродинамиката за следващия сезон. Сред промените ще бъде и добавянето на задно крило, с което 9Х8 ще загуби своята уникалност, но пък трябва да спечели скорост в завоите.
За да бъдат направени тези промени Пежо трябваше да проведе доста продължителни дискусии с ФИА и организаторите на „24 на Льо Ман“ и WEC – ACO. Причината е фактът, че LMH правилата, които се ползват от Пежо, Тойота, Ферари, Гликенхаус, Вануол и Изота Фраскини позволяват много малко промени, свързани с представянето на колите. Целта е тези промени да не се отразят чувствително на баланса на силите, който се използва за изравняването на LMH и LMDh (Порше, БМВ, Алпин, Кадилак, Ламборгини и др.) прототипите.
Алпин показа LMDh прототипа си за догодина
Изглежда тези дискусии са били успешни и очакванията са Пежо да тества версията на 9Х8 със задно крило преди края на годината. Освен задно крило тя ще включва и гладък под, за да няма повече граунд ефект и подскачане.
Снимки: Gettyimages