От въвеждането на изцяло новите аеродинамични правила във Формула 1 измина само една година, но вече сериозно се дискутират промените, които ще бъдат направени през 2026 година.
Тогава ще бъде сменена формулата на задвижващите системи, които ще продължат да са V6 турбо-хибридни, но с по-опростена хибридна система. Освен двигателите шаситата и аеродинамиката също ще бъдат изменени, като идея на ФИА е колите да станат по-леки и за пилотите да бъде още по-лесно да се следват в завоите.
Този месец ще обсъждат правилата за 2026 във Формула 1
Правилата от 2022 година подобриха следването в завоите, а идеят на ФИА е от 2026 година да бъде въведена и активна аеродинамика, която да позволи на следващите пилоти да си връщат загубеното притискане, докато са във въздушната струя на своите съперници. Част от активната аеродинамика ще бъде и често критикуваната система за намаляване на челното съпротивление (DRS), която бе въведена в началото на 2011 година.
Леклер: Без DRS състезанията във Формула 1 ще са скучни
„Няма за премахваме DRS, защото новите коли ще имат пълна активна аеродинамика. DRS служи за намаляване на челното съпротивление. Ние обаче винаги сме вярвали, че трябва да компенсираме загубеното притискане. Защото какво губи задната кола? Да, тя губи малко челно съпротивление, но повече губи и притискане, което се отразява повече“, обясни техническият директор на Формула 1 Пат Саймъндс.
„Нашата идея сега е да върнем притискането до нивата, на които то трябва да е, ако колата пред теб я няма. Всички говорят за изпреварванията, но за нас това е последната грижа. Интересното нещо е битката и непредвидимостта – дали изпреварването ще бъде успешно, или не?
„Знам, че много хора критикуват DRS, но от самото началото знаехме, че този риск го има, защото понякога DRS прави изпреварванията твърде лесни. Но когато го няма се получават доста скучни състезания, както бе на „Имола“, когато ФИА го активира доста късно. Просто трябва да дозираме правилно DRS“, каза още Саймъндс.
Във Формула 1 обмислят скъсяване на DRS зоните през 2023 година
Той също така разкри, че техническият екип е разполагал с празен лист хартия при създаването на новите аеродинамични правила за 2026 година. Това му е позволило да разгледа най-различни странни идеи, но по думите на британеца колите ще са „конвенционални“.
„Когато започнахме работа върху проекта за 2026 ние имахме празен лист хартия и разгледахме всякакви идеи. Погледнахме към коли с пълен ефект на засмукване, коли с вентилатори и всякакви такива идеи, за да разберем къде са нашите оптимални граници. Но колите през 2026 ще бъдат конвенционални, защото ние искахме да е така.
Снимки: Imago