Световният шампион Макс Верстапен направи едно безгрешно каране на пистата „Жил Вилньов“ в Канада и заслужено стигна до своята шеста победа от началото на сезона във Формула 1.
Нидерландецът трябваше да устои на силната преса на своя бивш съотборник Карлос Сайнц в последните обиколки. Двамата бяха събрани при късното излизането на колата за сигурност, като испанецът разполагаше с шест обиколки по-свежи гуми.
Въпреки наличието на системата DRS и новите си сликове така и не успя да изгради същинска офанзива и отново не смогна да се пребори за първата си победа. Все пак той взе бонус точката за най-бързата обиколка в хода на състезанието.
Трети в Монреал финишира седемкратният победител в Гран При на Канада Люис Хамилтън, за когото това е едва втори подиум за годината и първи след третото място в Бахрейн при откриването на сезона. Четвърти остана съотборникът на Хамилтън в Мерцедес Джордж Ръсел, докато петото място бе за Шарл Леклер, който стигна до него, въпреки че потегли 19-и.
Шести и седми финалната линия пресякоха двамата пилоти на Алпин Естебан Окон и Фернандо Алонсо, който не успя да се възползва от втората си позиция на старта, основно заради грешни стратегически решения при двете виртуални коли за сигурността в първите 20 обиколки. Зад дуото на Алпин финишира и това на Алфа Ромео – Валтери Ботас и Гуаню Джоу, а последната точка бе спечелена от местния любимец Ланс Строл.
Вторият пилот в генералното класиране преди днешния старт – Серхио Перес не успя да финишира заради технически проблем в своя Ред Бул. Мексиканецът напусна състезанието още в осмата му обиколка. Освен него до финала не стигнаха Мик Шумахер и Юки Цунода, като именно инцидентът на японеца в 49-я тур доведе до излизането на колата за сигурност.
В генералното класиране във Формула 1 след деветия кръг за сезона лидер със 175 точки продължава да бъде Верстапен, който вече има преднина от 46 пункта спрямо Перес след нулата на мексиканеца днес. Третото място отново се заема от Леклер, който има с три точки по-малко от Перес.
Битката за титлата във Формула 1 през 2022 година продължава след две седмици с надпреварата за Гран При на Великобритания на пистата „Силвърстоун“.
ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА КАНАДА ВЪВ ФОРМУЛА 1:
Старт на състезанието! Най-добро потегляне направи Верстапен, който с лекота запази първото си място преди двамата испанци Алонсо и Сайнц.
Зад тях в средата на първия тур се движеха Хамилтън, Магнусен и Окон, който успя да изпревари Шумахер в първите завои. По-късно в обиколка германецът загуби позиция и от Ръсел в спирането за фибата.
По-назад след два тура Леклер бе стигнал до 17-а позиция, след като стартира 19-и. Монегаскът изпревари местния любимец Латифи и Гасли, който направи много слаб старт, в който загуби три места.
В края на третата обиколка Сайнц изпревари Алонсо в спора за втората позиция, благодарени на системата DRS на дългата права преди шикана. В трите обиколки зад Алонсо пилотът на Ферари загуби близо три секунди от Верстапен, който водеше необезпокоявано.
В средата на осмата обиколка Серхио Перес станата първият отпаднал от състезанието пилот. Мексиканецът спря в зоната за сигурност на завои осем и девет с проблем в двигателя.
Виртуална кола за сигурност! Заради спрелия Ред Бул състезанието бе временно неутрализирано с виртуална кола за сигурност в деветия тур.
Верстапен и Хамилтън решиха да се възползват от ограниченото темпо на пистата и направиха първите си влизания в бокса, като и двамата сложиха твърдите гуми. Те се върнаха на съответно трето и шесто място.
Зелен флаг! Точно в началото на 11-та обиколка виртуалната кола за сигурност бе отменена и пилотите се върнаха към състезателното темпо. Лидер с преднина от 2.0 секунди беше Сайнц пред Алонсо. Верстапен бе на 4.0 зад пилота на Алпин.
Още при първото преминаване през DRS зоните след подновяването на състезанието Хамилтън изпревари Окон в битката за петата позиция, въпреки агресивната защита на френския пилот в спирането за последния шикан.
Отпред Верстапен започна бързо да топи пасива си от Алонсо, но в същото време бе със само десета по-бърз от Сайнц, въпреки по-свежите си гуми.
Вторият пилот на Скудерията Леклер се движеше на 12-то място в края на 13-та обиколка, след като и той спечели няколко позиции заради спирания в бокса на пилоти пред него. Освен това той направи и няколко изпреварвания на пистата, включително срещу Норис в края на 13-я тур.
В 14-а обиколка Верстапен се изкачи на второто място с безкомпромисна маневра срещу Алонсо с DRS на правата преди финалния шикан. Пасивът на нидерландеца спрямо Сайнц бе 5.5 секудни.
В края на 17-а и в началото на 18-а обиколка Албон загуби две позиции за два завоя, след като първо Ботас го изпревари, а след това и Леклер. Така монегаскът се изкачи до 11-то място, на границата на зоната на точките.
Виртуална кола за сигурност! В средата на 19-я тур Шумахер напусна състезанието по подобен на Перес десет обиколки по-рано начин.
Това доведе до нова доза спирания в бокса, като сред спрелите бяха Ръсел, Окон и Сайнц. Испанецът се върна на третото място зад Алонсо, точно преди Хамилтън.
Зелен флаг! Точно когато Сайнц бе в бокса състезанието бе подновено. Испанецът трябваше да направи допълнителна обикола преди да спре в бокса, тъй като бе подминал входа за пит лейна когато бе обявена виртуалната кола за сигурност.
В края на 21-я тур Леклер изпревари Ботас за седмото място. Двамата не спряха в бокса, тъй като те стартираха с хард.
Обиколка по-късно Сайнц за втори път в състезанието изпревари Алонсо със системата DRS преди финалния шикан. Разликата между пилота на Ферари и лидера Верстапен бе 9.4 секунди.
Два тура след Сайнц и Хамилтън изпревари Алонсо, отново на дългата права с използването на системата DRS.
В края на 28-а обиколка Алонсо най-накрая направи своето първо влизане в бокса, като испанецът сложи гумите хард. Той се върна на пистата на седмото място зад Окон и Леклер, като монегаскът все още не беше спирал, докато съотборника на Алонсо спря по-рано.
Отпред след 30 от общо 70 обиколки разликата между Верстапен и Сайнц бе 8.2 секунди, а разликата в живота на гумите на двамата бе 11 тура в полза на пилота на Ферари. На 6.2 зад Сайнц се движеше и Хамилтън, който спря заедно с Верстапен при първия виртуален сейфти кар.
В средата на дистанцията авансът на Верстапен спрямо Сайнц бе скъсена до 7.9 секунди, но разликата между испанеца и Хамилтън вече бе достигнала 8.4 секунди. Точно в този момент екипът на Ферари съобщи на своя пилот, че очакванията са лидерът да спре за втори път в рамките на следващите пет тура.
Още в 36-а обиколка Сайнц стопи половин секунда от аванса на своя бивш съотборник, като той вече бе 7.4.
В края на 41-я тур Леклер направи своето първи и очаквано единствено спиране в бокса. Монегаскът сложи медиум смесите на Пирели, но стопът му беше бавен заради проблем със задана лява гума. Продължителността на стопа на Леклер бе 5.3 секунди, като заради забавянето той се върна на 12-то място зад група от четири коли, която щеше да е зад него при чист стоп.
Две обиколки след Леклер Верстапен направи своето второ спиране от началото на състезанието, като световният шампион отново заложи на хард гумите. При връщането си на пистата нидерландецът се изравни с Хамилтън, но тъй като бе от външната страна на втори завой нямаше как да се задържи пред британеца и трябваше да прекара почти цял тур зад седемкратния шампион.
Самият Хамилтън също направи второ влизане в бокса само обиколка след Верстапен, като и той също сложи твърдите гуми. Британецът се върна на пистата на четвърта позиция, зад своя съотборник Ръсел, който бе направил само един стоп. Това се промени в следващия тур, когато и Ръсел посети за втори път своите механици за нови гуми. Той също сложи хард гумите и с лекота се върна на четвъртата позиция преди Окон.
По-назад Леклер се възползваше максимално от новите си медиум смеси и бързо си пропряваше път през групата от коли. За само половин обиколка той изпревари Рикардо и Цунода, като монегаскът бе десети в края на 46-я тур.
23 обиколки преди края на състезанието преднината на Сайнц пред Верстапен бе 8.1 секунди, като световният шампион бе с около половин секунда на обиколка по-бърз от пилота на Ферари.
Кола за сигурност! В началото на 48-а обиколка Цунода се удари в стената на втория завой и напусна състезанието. Японецът точно бе направил пит стоп и се връщаше на пистата след него.
При неутрализирането на състезанието Сайнц влезе за нови гуми хард, като той се върна на второ място, въпреки малко по-бавния бокс. Разликата в живота на гумите на двамата водачи бе шест обиколки в полза на Сайнц.
Рестарт! След пет обиколка на пистата колата за сигурност се върна в бокса в края на 54-я тур. Верстапен с лекота задържа Сайнц зад себе си, като зад двамата се наредиха Хамилтън и Ръсел.
За само една обиколка световният шампион изгради аванс от една секунда пред своя бивш съотборник, който също имаше секунда аванс пред Хамилтън.
Във втория тур след рестарта Сайнц записа най-добрата обиколка от началото на състезанието, което му позволи да се върна в DRS зоната на Верстапен, точно когата системата бе реактивирана.
В спирането за фибата в 58-а обиколка Леклер изпревари Алонсо в спора за шестото място. Още в следващия тур монегаскът направи опит да изпревари и Окон, но спря твърде късно за последния шикан и трябваше да върне позицията на французина.
На фибата в 60-та обиколка обаче Леклер повтори маневрата, която приложи на Алонсо и се справи и с втория пилот на Алпин.
Отпред въпреки изпозлването на системата DRS Сайнц така и не успяваше да се доближи достатъчно до Верстапен, за да атакува световния шампион.
Пет обиколки преди финала динамиката между Верстапен и Сайнц оставаше все същата и испанецът така и не успяваше да атакува лидера.
Край на състезанието! Макс Верстапен завоюва своята шеста победа от началото на сезона с едно безгрешно каране в Гран При на Канада. Карлос Сайнц завърши втори в Монреал, въпреки активната преса, която наложи срещу Верстапен в обиколките след рестарта. Люис Хамилтън записа своя втори подиум за годината с трето място на една от любимите си писти в календара.
Снимки: Gettyimages