Тестваме новите BMW М3 и M4 Competition с M xDrive

Тестваме новите BMW М3 и M4 Competition с M xDrive

Досега виаги тряваше да правим компромис, ако искаме спортен седан или купе, с които да отидем от офиса директно на пистата, а зимата и на ски. BMW M GmbH ненавиждат компромисите когато става въпрос за М3 и M4 и за това някоко месеца след пускането им на пазара нанесоха последия си удар срещу сонкуренцията с M xDrive интелигентно задвижване на четиритеколела и за двата си модела. В България премиерата им беше преди дни, точно в разгара на зимата у нас и имаше защо.

За пуристите винаги остават вариантите с класическото за баварците зано предаване, но за останалите, които искат от всичко по повече насладата вече може да е пълна. И кагато в първото изречение намесихме думата писта то това не беше случайно, защото M xDrive задвижването позволява на BMW М3 и M4 Competition избор между три режима на работа, които осигуряват напълно индивидуално усещане. При спортно каране режимът само на заднопредаване прави М3 и M4 Competition истинско оръжие по завоите, но сега е зима и по време на теста минахме по едни от най-красивите планински пътища при снеговалеж и лед.

Чувството да минаваш по планински път, който съвсем скоро ще бъде затворен за зимата, с М3 и M4 Competition беше неповторимо. При настройка за 4WD системата ти дава максимално сцепление за всяка от четирите гуми и дори с по-висока от съобразената скорост нямахме никакви драми. В режим 4WD Sport при по-динамични ситуации на пътя към задните колела се подава още по-голям процент от мощността и започваш да се усмихваш още по-широко.

Когато се върнеш от планината и решиш да отидеш да покараш по някои живописни завои, или до някоя писта, системата може също като при моделите с чисто задно задвижване да се настройва фино и на 10 степени с помощта на M Traction Control. При тази форма на задвижването и без стабилизиращите намеси на системите за контрол на окачването е може да се позабавляваш с обратна връзка за “пързалянето си” от M Drift Analyser.

Новите модели разполагат с мощност от 510 кс и осемстепенна трансмисия M Steptronic с Drivelogic. M3 Competition Седан с M xDrive и BMW M4 Competition Купе с M xDrive ускоряват от 0 до 100 км/ч за умопомрачителните 3,5 секунди, а доускорението при изпреварване на автомобили по пътищата може да обърка сетивата. Това означава, че те ускоряват до 100 км/ч с близо половин секунда по-бързо от съответните Competition модели само със задно задвижване, което е много и се усеща.

Като алтернатива на класическото задно задвижване системата M xDrive вече при много High Performance модели на BMW M GmbH впечатлява с индивидуално настроеното управление на пренасяне на мощността. Задвижването на четирите колела е допълнено с Активния М диференциал, с който мощността също се разпределя ситуативно и напълно променливо между задните колела. Благодарение на него се оптимизира пълното и без загуби пренасяне на мощността, най-вече при особено спортен стил на шофиране, както и при пътни настилки с едностранно понижено сцепление.

Системата M xDrive разпределя мощността безстепенно и напълно променливо между предните и задните колела чрез многодисков съединител с електронно управление. Оптимизираното снабдяване с масло на многодисковия съединител осигурява издръжливост и динамика на променливото разпределение на мощността дори и при агресивно шофиране по състезателна писта. Пренасянето на мощността към диференциалите на предната и задната ос се извършва чрез карданови валове, които също като полуоските, които пренасят мощността към колелата, са конструирани специфично за моделите BMW M3 Competition Седан с M xDrive и BMW M4 Competition Купе с M xDrive.

Типично за М е и подаването на по-висок дял от мощността към задните колела. При нормални ситуации на пътя мощността се подава изцяло към задните колела. Едва когато те достигнат до границите на сцеплението си, мощност се подава и към предните колела. Раздатъчната кутия е оборудвана със специфичен за модела управляващ блок, както и интегрирано ограничение на приплъзването на колелата. С негова помощ разликите в оборотите между предните и задните колела могат да бъдат компенсирани самостоятелно и особено бързо без обратна връзка с централния блок за управление на DSC.

Единственият луксозен седан с електрическо задвижване BMW i7 е близо до представянето си
Единственият луксозен седан с електрическо задвижване BMW i7 е близо до представянето си

В допълнение към задвижването на четирите колела новото BMW M3 Competition Седан с M xDrive и новото BMW M4 Competition Купе с M xDrive се оборудват и с ново, конструирано специфично за моделите предно окачване с двойни носачи и пружинна стойка. То се отличава с адаптирана геометрия на предната ос, както и индивидуално предавателно число на кормилното управление.

За лятото BMW по-късно през тази година ще представи и M4 Кабриолет.

Вижте как BMW засне видеото на най-новия си концептуален модел в България
Вижте как BMW засне видеото на най-новия си концептуален модел в България

BMW M3 Competition Седан с M xDrive (среден разход на гориво: 10,1 – 10,0 л/100 км, CO2 емисии: 231 – 228 г/км) и BMW M4 Competition Купе с M xDrive (среден разход на гориво: 10,1 – 10,0 л/100 км, CO2 емисии: 230 – 227 г/км).

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички