От ФИА обясниха объркването с жълтите флагове в края на квалификацията в Катар

Състезателният директор във Формула 1 Майкъл Маси разясни как се е стигнало да объркването с жълтите флагове в края на квалификацията за Гран При на Катар, след което Макс Верстапен и Валтери Ботас бяха наказани.

В заключителните моменти на сесията за място Пиер Гасли счупи своето предно крило при преминаването през бордюрите на изхода от 15-я завой на „Лусайл“. Това доведе и до спукването на предната дясна гума на французина, който обаче пропусна входа за бокса и спря своя автомобил далеч от идеалната линия на старт-финалната права.

Точно в този момент обаче се стигна до объркване, тъй като официалната система на ФИА показваше наличието само на бели флагове за бавнодвижещ се автомобил, но не и жълти такива. Един от маршалите на старт-финалната права обаче беше развял жълтите знамена когато Ботас и Верстапен завършваха своите обиколки, но и двамата не се съобразиха с този факт и не върнаха газта.

Верстапен и Ботас бяха наказани преди старта на Гран При на Катар
Верстапен и Ботас бяха наказани преди старта на Гран При на Катар

В последствие пилотът на Мерцедес бе санкциониран с три места назад на старта за неделния ден, а лидерът в шампионата с пет. Причината за различния размер на санкциите бе фактът, че Ботас игнорира единичен жълт флаг, а Верстапен двоен такъв.

„Всички жълти флагове, които се показват се показват от пистата. Те са в ръцете на официалните лица, които са на всяко състезание и е тяхна работа да преценят дали има нужда от единични, или двойни жълти знамена. Те преценяват това на база какво виждат с очите си.

Формула 1 ще изпробва нова система за жълти флагове
Формула 1 ще изпробва нова система за жълти флагове

„От както светлинните пана бяха въведени единственото, което не е в контрола на официалните лица на пистата са сигналите за кола за сигурност, виртуална кола за сигурност, син и червен флаг, които се контролират централно от рейсконтрола. Всичко друго се контролира от маршалите на пистата“, каза Маси.

Той също така обясни и защо всички разследвани пилоти са били изслушани в часовете преди състезанието, а не още в деня на квалификацията. Това доведе до огромно забавяне в публикуването както на предварителната, така и на крайната стартова решетка за Гран При на Катар. Окончателният вид на решетката бе оповестен едва 52 минути преди началото на загряващата обиколка.

Пилотите ще губят обиколки, записани при двойни жълти флагове от ГП на САЩ
Пилотите ще губят обиколки, записани при двойни жълти флагове от ГП на САЩ

„Прегледахме кадрите от всички пилоти, които завършваха обиколките си след инцидента на Гасли. Докладвахме на стюардите тези, които сметнахме, че не са се съобразили със сигналите на маршалите. Заради часовата зона и вечерното състезание обаче всички трябваше да напуснат пистата рано и можехме да ги изслушаме едва по обяд в неделя. Тогава свърши периодът, в който персоналът няма право да е на пистата“, добави състезателният директор.

Въпреки санкцията си от пет места Верстапен финишира втори на „Лусайл“ и ограничи максимално загубите си от Люис Хамилтън в Гран При на Катар. Ботас обаче не стигна до карирания флаг след спукана гума в 33-а обиколка и множеството щети по неговата кола.

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички