От 0 до 100 км/ч за 3,8 секунди, до 290 км/ч максимална скорост, RS Torque Splitter, полусликове и специален RS-режим – новият Audi RS 3 предлага динамика на най-високо равнище и върхови показатели в своя сегмент. Със своя изключителен петцилиндров двигател с 294 кВт (400 к.с.) автомобилът постига невероятно ускорение под съпровода на незабравим звук. Задвижващият агрегат разполага с максимален въртящ момент от 500 Нм и отговаря още по-бързо при подаване на газ. Във визуално отношение RS 3 подчертава своите спортни гени с разширена каросерия, RS-спортна изпускателна система и контролни прибори, вдъхновени от моторните спортове.
„С третото поколение на Audi RS 3 Sportback и второто издание на Audi RS 3 Limousine ние ви предлагаме един идеален за всекидневна употреба спортен модел, който в еднаква степен въодушевява както по състезателните трасета, така и на цилилните пътища“, казва Себастиан Грамс, изпълнителен директор на Audi Sport GmbH.
„Това е входен билет за неповторимия свят на RS, който благодарение на Тorque Splitter бележи своеобразен връх сред спортните компактни модели на пазара.“
Върхови постижения за ускорение и максимална скорост: двигателят 2.5 TFSI
Със своя изключително мощен петцилиндров двигател Audi RS 3 е истинско явление в своя клас. Девет поредни години двигателят 2.5 TFSI печели отличието „International Engine of the Year“ в своята категория. В новата генерация на компактния спортист двигателят предлага по-мощна тяга отвсякога. Новите RS 3-модели се ускоряват за 3,8 секунди от нула до 100 км/ч. Максималната скорост е електронно ограничена на 250 км/ч. Като опция е възможно максималната скорост да бъде увеличена до 280 км/ч. С RSдинамичен пакет и керамични спирачки максималната скорост достига дори до 290 км/ч. Така по отношение на ускорението и максималната скорост Audi RS 3 застава на върха в своя клас. Наред с това, автомобилът разполага и с чудовищен максимален въртящ момент, който вече достига до 500 Нм в диапазона между 2250 и 5600 оборота в минута. Това са с 20 Нм повече, отколкото при предшественика. По този начин сега Audi RS 3 се ускорява още по-енергично от ниските обороти.
Максималната мощност от 294 кВт (400 к.с.) е налична при 5600 оборота и остава константна в широкото плато до 7000 завъртания на коляновия вал в минута. Новият блок за управление на двигателя се грижи за по-бързата връзка между различните компоненти на задвижването.
Мощта на петцилиндровия двигател се предава към пътя с помощта на 7-степенна трансмисия с два съединителя – с изключително кратки времена за превключване на предавките и динамични предавателни числа. Единственият по рода си ред на запалване 1-2-4-5-3 на двигателя води до неповторим звук, който носи допълнителна несравнима емоция при шофиране. За първи път изпускателната система разполага с напълно променливо управление на клапите, което позволява междинни положения на въпросните клапи, а по този начин се създава още по-широк акустичен спектър. Настройките могат да се променят през системата Audi drive select. В режими dynamic и RS Performance например клапите се отварят значително по-рано – по този начин емоционалната страна на звука е още по-силно изразена. Ненаподобимият звук на петцилиндровия двигател се подсилва допълнително от предлаганата като опция RSспортна изпускателна система.
Максимална пъргавина: RS Torque Splitter и специален RS 3-режим
Новият Audi RS 3 e първият модел на Audi, снабден серийно с т.нар. Torque Splitter. Въпросният елемент идва на мястото на досегашния заден диференциал и ламелния механизъм на задния мост. На мястото на досегашното решение сега идват по един ламелен съединител за всеки от задвижващите валове. По този начин се осигурява оптимално разпределение на въртящия момент между колелата на задния мост. Torque Splitter увеличава предавания към външното за завоя колело въртящ момент, като по този начин силно редуцира склонността към недозавиване. Така в леви завои се предава повече тяга към задното дясно колело, в десни завои повече тяга отива към задното ляво колело, а при шофиране в права посока двете колела на задния мост получават еднаква тяга.
Новата технология позволява ефектни контролирани дрифтове на затворено трасе, където Torque Splitter е в състояние да насочи цялата тяга към едно от задните колела – възможни са до 1750 нютонметра на колело. За целта от Audi са разработили специален RS 3-режим: RS Torque Rear е предназначен именно за дрифтове и активира специална настройка на Torque Splitter. Друга интересна новост: режимът RS Performance, който е създаден специално за шофиране на писта. Той активира специални настройки на двигателя и трансмисията, които са съобразени с предлаганите за пръв път заводски полусликове. Torque Splitter предлага максимална динамика на пътя с минимални склонности към недозавиване и презавиване. Изборът на режими традиционно става през системата Audi drive select, която разполага също с профилите comfort, auto, dynamic, RS Individual и efficiency.
Повече динамика, повече прецизност: RS-спортна ходова част и по-голям наклон на колелата
Серийното RS-спортно окачване разполага с разработени специално за RS 3 амортисьори Специалните RSклапани осигуряват особено прецизно регулиране на работата на амортисьорите. Благодарение на тази технология амортисьорите реагират още по-бързо и ефективно в различните ситуации. Като опция може да се поръча и RS-спортно окачване plus с адаптивно управление на амортисьорите. Въпросната технология перманентно напасва настройките на всеки от амортисьорите в зависимост от моментната ситуация и според избрания от Audi drive select режим на работа. Трите основни режима на работа са комфортен, балансиран и спортен, като всеки от тях води до напълно различни характеристики на окачването.
По-големият наклон на колелата осигурява по-прецизни реакции на кормилното управление и повече стабилност в завоите. В сравнение със стандартния Аudi A3, RS 3 разполага с един градус по-голям негативен наклон на задните колела. За да се постигне този ефект, лагерите на колелата са модифицирани, а долните носачи са оборудвани с по-твърди лагери, допълнителни подрами и стабилизатори. Окачването на задния мост е получило четирираменна конструкция, самостоятелно разположени амортисьори и пружини, подрами и напречна стабилизираща щанга. По-твърдите носачи спрямо Audi A3 и Audi S3 поемат по-високите стойности на напречно ускорение, които се постигат благодарение на Torque Splitter. Негативният наклон на предните колела е с около половин градус по-голям, отколкото при стандартния A3. Прогресивното кормилно управление с RSспецифични настройки променя параметрите си в зависимост от ъгъла на завиване – с увеличаване на ъгъла на завиване сервоусилването се увеличава, а управлението става по-директно. Управлението променя настройките си и и в зависимост от скоростта и може да работи в различни режими, които се избират от системата Audi drive select. Общата настройка на пружините и амортисьорите е стегната, а клиренсът е намален с десет милиметра спрямо S3 и с 25 милиметра в сравнение с A3.
Новост в RS 3 е и централният модул за управление на динамиката на пътя. Тази централизирана система събира данни от всички имащи връзка с напречното ускорение на автомобила компоненти и по този начин се грижи за максимално бързото взаимодействие между въпросните компоненти. mFDR осигурява прецизен синхрон между Torque Splitter, адаптивните амортисьори и селективното разпределение на въртящ момент между колелата, осигурявайки максимална прецизност на управляемостта и пътното поведение. Резултатът е още повече пъргавина, особено по изобилстващи от завои участъци.
Мощни спирачки: спирачна уредба със стоманени или керамични дискове и шестбутални апарати
Серийно мощта на петцилиндровия двигател се озаптява от новите, по-големи спирачки със стоманени дискове и шестбутални спирачни апарати. Като опция се предлага спирачна система с керамични дискове с диаметър 380 и дебелина 38 мм на предния мост със специално разработени настройки на спирачния асистент. Въпросната високоефективна спирачна система намалява теглото с цели десет килограма в сравнение със стандартните стоманени дискове. Вътрешновентилираните, перфорирани стоманени дискове от своя страна са с диаметър 375 и дебелина 36 мм отзад, и съответно 310 и 22 мм отзад. С тези си показатели те са по-големи и по-издръжливи в сравнение с предходното издание на модела. Проектираните по нов начин канали за отвеждане на въздуха съкращават времето за охлаждане на спирачките с 20 процента.
По този начин високите температури на спирачките се намаляват по-бързо при спортно каране при същевременно запазване на хармоничното усещане от спирачния педал. Увеличените по размер с 15 процента и произведени без използването на мед спирачки са с по-ниско износване, отколкото досега.
Клиентите, които са спрели избора си на керамичните спирачки, могат да избират между сиви, червени или сини спирачни апарати. За стоманените спирачки вместо стандартните черни могат да бъдат поръчани червени спирачни апарати.
Експресивен и ненападобим: външен дизайн и светлини
Външността на новия Audi RS 3 изглежда още по-динамично и мускулесто, отколкото при предшественика. Предната част се откроява със своята широка RS-броня, оформената по нов начин решетка Singleframe с характерна мрежеста структура, а големите въздухозаборници допълват внушителната осанка на спортния модел.
Серийно RS 3 разполага с тесни, капковидни LED-фарове отпред и LED-светлини отзад с динамични мигачи. Като опция се предлагат Matrix LED-светлини с потъмнени бленди, които във външната си, насочена надолу част интегрират дневните светлини. Със своите елементи, състоящи се от 3 x 5 LED-сегмента, въпросните светлини създават неповторимо излъчване: Leaving- и Coming-Home-светлинното инсцениране се допълват от флаг в десния и RS 3надпис в левия фар. По време на движение и в двете светлини светят флагове.
Зад предните калници се намира един напълно нов дизайнерски елемент: впечатляващо изглеждащ допълнителен въздухозаборник. Ново е и оформлението на страничните прагове с допълнителни вложки, които заедно с мощно издутите калници доплинасят за могъщата визия на RS 3. Следата на предния мост е разширена с цели 33 милиметра спрямо предшественика. Следата на задния мост при Sportback е разширена с десет милиметра. Серийно RS 3 стъпва на 19-колела, излети от лека сплав, решени в 10-Ypsilon-лъчев дизайн. Предлаганите като опция колела с 5Ypsilon-лъчев дизайн и RS-брандиране от своя страна са вдъхновени директно от моторните спортове. По желание за пръв път Audi предлага полусликове Pirelli P Zero „Trofeo R“. Спортният дизайн на каросерията се завършва от RS-специфичната задна броня с интегриран дифузор и RS-изпускателната уредба с два големи ауспухови овални накрайника.
Новите Audi RS 3-модели могат да бъдат поръчани в специалните RS-цветове Kyalami зелено и Kemora сиво. За първи път при версията седан покривът може да бъде поръчан в контрастно изпълнение в цвят Brillant черно. Серийно повечето специфични екстериорни детайли, като например мрежата на предната решетка Singleframe, са решени в черно – в матово или блестящо изпълнение. По желание на клиента се предлага и оптичен пакет „Алуминий” за предната броня, дифузорния елемент в задната броня и лайстните на прозорците, който добавя нови стилистични акценти. За още по-спортна визия се грижат вложките в праговете, направени от подсилена с карбон пластмаса. Същият материал се използва за корпусите на страничните огледала, както и за задния спойлера на задния капак при версията Limousine и съответно за спойлера на ръба на покрива при версията Sportback.
Атмосфера от моторните спортове: интериорът
Интериорът също подчертава спортния дух на автомобила с помощта на редица RS-специфични елементи. Контролните прибори се изобразяват на серийния 12,3-инчов дисплей Audi virtual cockpit plus. Той показва както диаграма, изобразяваща оборотите на двигателя, така и процентни стойности на наличните към момента мощност и въртящ момент. Като опция показанията на оборотите на двигателя могат да се виждат и в нов RS-Runway дизайн. При въпросния дизайн графичното изобразяване на оборотите наподобява на самолетна писта и се показва наобратно – най-отпред са максималните, а най-отзад – минималните обороти. Наред с това Audi virtual cockpit plus интегрира също така показания за стойностите на надлъжно и напречно ускорение, времена за обиколки на писта, ускорение 0100 км/ч и 0-200 км/ч, както и времена за ускорение за четвърт и осмина миля.
RS-специфичният светлинен индикатор за превключване при активиран ръчен режим на трансмисията типично за моторните спортове скалира оборотите на двигателя от зелено, през жълто, до премигващо червено, показвайки идеалния момент за преминаване на по-висока предавка. 10,1-инчовият Touch-дисплей интегрира т.нар. RS-монитор, на който се показват температурата на охладителната течност, температура на маслото в двигателя и трансмисията, както и налягането във всяка от гумите. За първи път за Audi RS 31 се предлага също и Head-up дисплей, който освен сигнал за превключване на по-висока предавка показва и редица други важни за шофирането данни директно в зрителното поле на водача.
Принос за вдъхновената от състезателните спортове интериорна атмосфера несъмнено имат също и карбоновите елементи по арматурното табло, както и RS-спортните седалки с RS-емблеми и контрастни шевове в антрацитен цвят. Като опция тапицериите се предлагат в изпълнение от фина естествена кожа Feinnappa с RS-кръстосани шевове, като контрастните шевове се предлагат в блестящо черно, в червено или за пръв път в зелено. В допълнение се предлагат и отлично напаснати RS-Design пакети в червено или в зелено. Те включват специално подови стелки с контрастни шевове с RS-дизайн, както и специални предпазни колани с цветни ивици. Пакетът Design plus включва тапицерия на седалките в областта на раменете в червено или в зелено, както и цветен елемент в областта на вентилационните отвори.
Всичко е в ръцете ви: волан с маркировка „на 12 часа” и бутон RS Mode
Серийно RS 3 се оборудва със скосен RS Sport мултифункционален спортен волан с трилъчев дизайн. Воланът разполага с изработени по специална технология метални планки за ръчна смяна на предавките. Клиентите, които изберат пакет Design, наред с надписа RS получават и маркировка „на 12 часа”, за да получават максимално бърза информация за положението на волана при екстремно шофиране. Като алтернатива се предлага също и кръгъл RS-волан с технология Hands-on-Detection – капацитивно разпознаване на докосване за нуждите на системите за полуавтономно шофиране. И двата варианта разполагат с новия бутон RS Mode, разположен на левия лъч на волана. С негова помощ могат да се RS Performance, RS Individual или съответно последния използван режим на системата Audi drive select. В двата RS-режима графиката на контролните уреди и на Headup дисплея стават още по-спортни чрез прибавянето на светлинен сигнал при достигане на пределните обороти за преминаване на по-висока предавка.
Пазарен старт и цени
Поръчките за Audi RS 3 Sportback и RS 3 Limousine в Европа започват от 2021 г. Първите доставки на новите RS 3-модели се очакват през есента на тази година. Базовата цена на RS 3 Sportback започва от 60 000 евро, RS 3 Limousine стартира от 62 000 евро.
Данни за разхода на гориво на посочените модели (Данните по отношение на разхода на гориво и емисиите CO₂, както и класовете на енергийна ефективност са посочени в определен диапазон в зависимост от използвания размер колела/гуми, както и оборудването на автомобила) 1. Комбиниран разход на гориво в л/100 км: 8,8 – 8,2; комбинирани емисии CO2 в г/км: 201 – 188
2. Audi RS 3 Sportback: Комбиниран разход на гориво в л/100 км: 8,8 – 8,3; комбинирани емисии CO2 в г/км: 201 – 190
3. Audi RS 3 Limousine: Комбиниран разход на гориво в л/100 км: 8,7 – 8,2; комбинирани емисии CO2 в г/км: 198 – 188
4. Комбиниран разход на гориво в л/100 км: 7,4 – 7,2; комбинирани емисии CO2 в г/км: 170 – 165
Посочените данни за разход на гориво или електроенергия и вредни емисии са измерени посредством законовите изисквания. Новата изпитателна процедура за измерване на разхода и емисиите CO2 е ориентирана към реалното всекидневно шофиране. От месец септември 2018 тя замени актуалния досега стандарт NEDC. Заради по-реалистичната методология на симулация на условията, разходът, измерен по WLTP, както и емисиите CO2, в много случаи отчитат по-високи стойности спрямо стойностите, измерени по NEDC.
WLTP е съкращение от Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. В превод това означава "световно хармонизирана изпитателна процедура за леки и лекотоварни автомобили" и описва новата изпитателна процедура, според която се установяват разхода на гориво и вредните емисии на новите автомобили. На основата на събирани в световен мащаб данни за експлоатация в реални условия в бъдеще ще бъде много по-лесно да се правят по-реалистични замервания в лабораторни условия. По този начин WLTP взема под внимание не само различни ситуации и типични за всекидневното шофиране условия, но се влияе и от оборудването и теглото на тествания автомобил.
Към момента е задължително да бъдат обявявани данните, изчислени по NEDC. Когато става дума за нов модел автомобил, който е хомологиран по WLTP, стойностите по NEDC се пресмятат на база на показателите по WLTP. Допълнителна информация за данните по WLTP все още се предоставя доброволно, докато обявяването й стане задължително. Данните по NEDC не се ограничават до даден автомобил и не са част от търговската оферта. Те служат единствено за сравнение между различни модели и могат да варират в зависимост от оборудване (допълнителни аксесоари, размер на гумите и т.н.), които променят например теглото, съпротивлението при търкаляне на гумите и аеродинамиката; данните за разход на гориво емисиите CO2 и динамичните показатели могат да се влияят също така от метеорологични особености, специфики на трафика и индивидуалния стил на шофиране.
Допълнителна информация за официалния разход на гориво и за официалните количества на емисиите на CO2 при новите леки автомобили можете да откриете в „Справочник с данни за разхода на гориво, емисиите на CO2 и разхода на електроенергия при новите леки автомобили“, който се предлага безплатно във всички търговски представителства на компанията и всички места за продажба.
Audi Group със своите марки Audi, Ducati и Lamborghini е един от най-успешните производители на автомобили и мотоциклети в престижния сегмент от пазара. Групата е представена на повече от 100 пазара по света и има производствени мощности на 18 площадки в тринайсет държави. 100-процентова собственост на AUDI AG са Audi Sport GmbH (Некарсулм, Германия), Automobili Lamborghini S.p.A. (Сант’Агата Болонезе, Италия) и Ducati Motor Holding S.p.A. (Болоня, Италия).
През 2020 календарна година марките от групата Audi доставиха на своите клиенти приблизително 1,693 милиона нови автомобили от марката Audi, 7493 спортни автомобила от марката Lamborghini и 48 042 мотоциклета от марката Ducati. През 2020 финансова година, Audi Group постигна общи приходи в размер на 55,7 милиарда евро и реализира оперативна печалба от 4,5 милиарда евро. Към настоящия момент за компанията в световен мащаб работят приблизително 87 000 човека, от които приблизително 60 000 в Германия. Audi се съсредоточава върху разработката на нови продукти, атрактивни услуги и иновативни предложения за мобилност, предлагайки на своите клиенти една устойчива, индивидуална премиум мобилност.