Казват, че човекът е оцелял, защото е тичал. Научил се е да ловува, да преследва, но и да бяга от враговете си, да се адаптира към заобикалящата го среда и да я променя в своя полза. И днес не спира – продължава да бяга, да гони мечти и кариери, да си почива, съзерцавайки природата и мислейки дали не може да стигне още по-близо до нея. Всички се опитваме да работим все повече и по-бързо, за да имаме повече време да пътуваме и да сме щастливи. Рекуперираме енергия, пишем все по-далечни крайни точки в навигацията и работим все по-тихо, за да можем да чуваме по-важното, а именно, Нея. Но и се състезаваме – с времето, с останалите и със себе си. Защото много обичаме да сме първи.
Ако си от тези, които знаят, че електромобилите не са бъдещето, а настоящето, то ти най-вероятно вече си забелязал ID.4. Първият изцяло електрически SUV на Volkswagen беше дългоочакван. Дойде във време, в което светът започна да спира и да тръгва рязко, да се променя и да пише нови правила, по които да живеем. Едно от тези правила електрическото. То гласи, че ако на едно тяло не му се тича, но иска да отиде някъде, то трябва да го направи на ток. Спокойно, ново е и все още не важи навсякъде. Но едно е сигурно – след първите ще тръгнат и вторите, а после и третите, които ще повлекат след себе си. Защото ние не просто тичаме, а и се гоним и догонваме, като знаем, че понякога, ако не и винаги, е въпрос на оцеляване да избягаш в точния момент.
А по-точен момент от сегашния, за да преминеш към електромобилност, може би не е имало. Защо? Защото сега можеш да си първи. Да си от тези, които задават посоката и водят колоната. Сега можеш да стигнеш по-далече и да изпревариш тези, които са тръгнали още по тъмно с първите електромобили, и да продължиш напред към настоящето. Някои го наричат „нова реалност“, но за теб това е просто „днес“.
Volkswagen ID.4 е 100% електрически SUV, който идва да те вземе и да те откара точно там, накъдето си тръгнал, а именно – навън. Навън от града, навън от офиса, навън дори от пътя. Той е създаден да пасва – на всеки пейзаж, на всеки шофьор, на всеки телефон. Носи в себе си цялата история и възпитание на германското семейство, от което идва, и не е тук, за да всява смут, а точно обратното. Той е тих, красив и интелигентен, разбира от дума (буквално) и много (ама много) обича да се разхожда. Всъщност той е създаден за това. ID.4 е за бегачите на дълги разстояния, които се зареждат от гледки, колекционират мигове и говорят тихо, за да ги чуят само тези, които наистина ги слушат. За тях най-хубавите пътувания са онези, непланираните, до морето и обратно, в които слагаш в куфара само най-необходимото и тръгваш, защото бързаш да излезеш на свобода от града, а не просто да пристигнеш.
По някои елементи електрическият SUV модел на Volkswagen напомня на предшественика си, градския ID.3, но когато застанеш до него, веднага разбираш, че той е за онези хора, които бягат от градския шум във всеки удобен момент. Разработен на изцяло новата платформа за електромобили на бранда и спазващ новата електрическа философия, той е от голямата електрическа моделна офанзива на Volkswagen, която ще продължи до 2029 година. Крайната точка в плана на германския автомобилен гигант е въглеродната неутралност до 2050 г. И понеже тя няма да дойде сама, ние всички ще трябва да отидем до нея.
ID.4 се предлага с няколко размера на батерията, от които се храни задноразположеният електромотор, който задвижва задните колела на автомобила. ID.4 може да се зарежда навсякъде – както с променливия ток от битовата мрежа, така и на станциите в града или бензиностанциите с постоянен. Разполагаш с литиево-йонна батерия с нетен капацитет от 77 кВтч и възможен пробег от 360–520 км, както и системна мощност от 150 кВт с Performance Upgrade. Има и по-малка в ниво Pure с 52 кВтч с мощност 109 или 125 кВт. Всички те дават сила на PSM (синхронна електрическа машина с перманентно възбуждане), а зареждането им от 0 до 100% отнема около 7 часа на променлив ток. Бързото зареждане на станция с постоянен ток 125 кВ става за по-малко от 40 минути. Както заредихме ние на път за морето, но за това ще разкажем по-нататък.
Може би едно от най-хубавите неща на всички електромобили, освен това да си по-близко до природата, е ускорението – развива от 0 до 100 км/ч за 8,5 секунди и бързо те кара да забравиш, че някога си сменял предавки. „Някога“ – за някои това скоро ще бъде нещо далечно от миналото, а за други – още дълго „настояще“. Но ти ще си от първите, нали?