Този уикенд е запазен за Extreme E – едно от най-екстремните състезания в моторните спортове, които светът може да види. Саудитска Арабия е първото място, където 12 отбора, водени от легенди като Хамилтън, Бътън, Розберг и други, ще заемат позиция и ще тестват екстремните възможности на своите състезателни електрически машини. Надпреварата ще започне в град Ал-Ула, което означава „първи скок“ на арабски, насред пустинен оазис, като квалификациите са планирани за 3 април, докато финалите ще се състоят 24 часа по-късно.
Горещината на пустинния пясък, прахът и жаркото слънце ще бъдат предизвикателствата пред пилотите по време на първите пет екстремни локации. Но освен да се бори за точки и отличия, всеки от тях ще се състезава за запазването на планетата, което е една от основите цели на Extreme E. Данните показват, че в следващите няколко десетилетия източниците на питейна вода ще намалеят с 10 до 30 процента в определени части на света, което пряко ще засегне 2,4 млрд. души. Очаква се 700 млн. души да сменят мястото си на живеене поради тези предизвикателства. В същото време всяка година поради суша 12 милиона хектара орна земя се превръщат в неплодородна почва.
В тази битка с безмилостната пустинна среда ключовата роля ще бъде изиграна от превозното средство ODISSEY21 – или по-точно от неговия изключително важен компонент – гумите. Защото, ако двигателят е сърцето на автомобила, то гумите са мускулите, които носят конструкцията. За да се издържи преходът от горещината на пясъка към леда, а след това към влажността на джунглата и други екстремни локации по целия свят, беше необходимо да се създаде продукт, който представлява един вид революция в автомобилните състезания.
Експертите от Continental постигнаха точно това. 94 САНТИМЕТРА ВИСОКИ ТЕХНОЛОГИИ Страничният борд на гумата Continental CrossContact има маркировка 37x12.5 R17, което означава, широчина от 31,75 см, височина от 94 см и предназначена за колело с размер 43,18 см. Шарката на протектора е оптимизирана за отлично поведение при всякакви видове терен, като каучуковата смес е специално разработена за тази гума. Каркасът на гумата също е подсилен. Страничният борд играе ключова роля в цялостната конструкция на една гума в най-пълния смисъл на думата. Съвременните автомобили от среден клас вече обичайно имат допустимо брутно тегло от 1500 до почти 2000 кг.
Все по-популярните джипове достигат до три тона. Въпреки това страничният борд всъщност е най-слабият компонент в сравнение с протектора, който свързва превозното средство към пътната повърхност – или бордът, който придържа гумите към джантата. Товароносещият елемент в гумата е на практика въздушната или газовата смес под налягане, намираща се вътре. Техниците изчисляват капацитета на товароносимост на една идеална диафрагма според функцията „вътрешно налягане x контактна повърхност. В случая с гумите твърдата структура на корпуса прибавя допълнителен товароносещ компонент от 10 до 15 процента. Благодарение на сензори и технологията ContiPressureCheck данни за гумите, като например налягане на въздуха и температура, ще бъдат показвани на пилотите по време на състезанието на екрана в кокпита, което ще им позволи да адаптират стила си на шофиране към екстремни ситуации.
ODYSSEY 21 е единствен по рода си: предаването на 550 к.с. върху всеки вид терен, който тази планета може да предложи, в автомобил с тегло от 1,8 тона със сигурност ще тества до краен предел възможностите на гумите. Основната разлика между електрическо задвижване и традиционен двигател с вътрешно горене е енергийната ефективност. Двигателите с вътрешно горене обикновено демонстрират много по-ниска енергийна ефективност спрямо електрическите мотори при преобразуване на входящата енергия от горивото в механична енергия на сцепление. Ефективността на двигателите с вътрешно горене е ограничена до теоретичен максимум от около 60 процента – много по-малко от типичната ефективност на електрическите мотори, при които на практика няма теоретичен лимит.
ЕКСТРЕМНИ ЛОКАЦИИ ЗА ШОФИРАНЕ НА РЪБА
Extreme E е шампионат, предназначен за любители на адреналина, в който електрически джипове се състезават в едни от най-отдалечените части на света. Сезонът започва в Саудитска Арабия и оазиса Ал-Ула (3-4 април), след това преминава към Ретба, розово езеро в средата на Сенегал (29-30 май). Следва Кангерлусуак („големият фиорд“) в Гренландия (28-29 август) и град Сантарем в тропическата гора на Бразилия (23-24 октомври). Големият финал е запазен за Ушуая – столица на аржентинската провинция Огнена земя (11-12 декември). Трасетата са дълги между 6 и 10 километра, като при всяко трябва да бъдат преминати пет до шест виртуални врати.
Шампионатът е замислен така, че две групи от шест отбора да се състезават един срещу друг по пистови трасета. Четирите най-добри отбора ще бъдат поставени във фаза на елиминация, където пилотите ще се състезават един срещу друг за желаното място на финалите.
ОТБОРИ
Големите съперници Люис Хамилтън и Нико Розберг са сформирали свои отбори, които да участват в състезанията, като те се казват съответно X44 и Rosberg Xtreme Racing. Освен тях към шампионата като пилоти са се присъединили Микаела Олин Котулински и Дженсън Бътън (JBXB), Матиас Екстрьом и Клаудия Хюртген (ABT), Лая Сайнц и Карлос Сайнц (XE), Джейми Чадуик и Стефан Саразен (Veloce Racing), Кейти Мънингс и Тими Хансен (Andretti United), Кристин Джампаоли Зонка и Оливър Бенет (Hispano Suiza Xite Energy), Сара Прайс и Кайл Ледук (Chip Ganassi Racing). Както се вижда, всеки отбор се състои от мъж и жена, тъй като надпреварата също така цели да насърчава равенството между половете.
ODISSEY 21
Мощността на това превозното средство достига 550 к.с. С тегло от 1,8 тона и широчина от 2,3 метра този електрически джип е уникален. Разполага с мощността да достигне скорост от 100 км/ч за 4,5 секунди.
УСТОЙЧИВОСТ
Extreme E цели да вдъхнови хората да работят заедно, за да намалят глобалното затопляне до 1,5°C до 2030 г.