Duster вдига прах във вятъра повече от две години. Скоро се появи една специална версия на румънския всъдеход, която ни накара да си го спомним. Казва се Dacia Duster Adventure и продължава с пълен напред курса по развитието на компанията от северната ни съседка.
Не крием, че одобряваме стила на компании като Dacia. Вярно, всичко хубаво се случва с френската благословия от Renault, но ценим как румънците се възползват от ситуацията си по най-добрия възможен начин. При ограничените граници, в които могат съществуват, изсмукват максимума, без да мрънкат и хленчат, както някои от старите европейски кампании, висящи в последните години на опашка за фалит.
НОВОТО ЛИЦЕ
С последните няколко модела Sandero, Logan/MCV, Dokker, Lodgy от Dacia показват нагледно как ще продължи да се развива компанията - с всеки следващ модел напред и нагоре. Опитите за промяна на предразсъдъците към марката вече раждат своите плодове.
Може би това е по-лесно да се случи, когато в историята ти няма с какво да се гордееш. В случая избраната стратегия: даваме ви това, за което си плащате... нито по-малко, нито повече, работи.
АВАНТЮРА
Връщаме се на лимитираната версия Duster Adventure. Той е много черен и му отива (можете да си го поръчате и в бяло, но разваляте всичко). Има допълнителни халогенни фарове, които му стоят като уши и ти става симпатичен. Черните детайли продължават с радиаторна решетка, джанти и др. всичко е решено много хитро и евтино, но това не дразни, а напротив. По този начин предницата визуално е напълно променена и фаровете с черната си вътрешна част се връзват с променените детайли.
Малките пластмасови сребристи централни капачки правят да изглеждат специални иначе простите метални черни 16-цолови джанти. Червените стрелки, обозначаващи местата за теглене, или повдигане на автомобила, реално са просто едни лепенки, но хей, точно малките детайли показват, че някой там в Румъния го е грижа.
Предлага се и навигация (Garmin 350 LM с карти на Европа и България), допълнително монтирана на таблото. Тук чакаме фейслифта на Duster, който трябва да получи от Renault мултимедийната система Media Nav със 7-инчов сензорен екран, навигация и Bluetooth връзка, вградени директно на централната конзола.
ПОЛУЧАВАШ ТОВА, КОЕТО СИ ПЛАТИЛ, И НЕ СЕ ЧУВСТВАШ ИЗЛЪГАН
Да, цялата пластмаса, използвана в купето, е като от рециклирани играчки от шоколадови яйца. И отново, когато получаваш това, за което си платил, не се чувстваш излъган. Бутоните за предните ел. стъкла са на най-неудобното възможно място, но преди да се подразниш, вече си се зарадвал, че изобщо някъде там ги има. При задните няма място за капризи... отваряш си ги с ръчките на ръка.
Ниският разход на дизеловия 1.5 cDi не е мит. Заради размерите на Duster очакваш да е доста лаком, но раздутите калници само му придават мускулест вид. Всъщност румънецът е SUV от лека категория - под 1300 кг.
ИКОНОМИЧЕН, НАИСТИНА
Така не е изненада, че данните на производителя при дизеловата 1.5 cDi 4х4 версия от 6.5 литра в града и 5.3 по магистрала са близо до постижимите - нещо, което рядко успяваме да кажем за конкурентите му.
НЕ ГО Е СТРАХ ДА СЕ ИЗЦАПА ДО "УШИТЕ"
Dacia Duster Adventure прилича повече на "офроудър" от другите, три пъти по-скъпи паркетни лъвове на пазара и не го е страх да се изцапа до "ушите". Двойното задвижване при Duster се предлага при бензиновата 1.6 105 кс и дизеловите 1.5 dCi 90/110 кс версии.
Проходимостта е наистина добра, като високият просвет позволява по-смело излизане от пътя. 4х4 системата предлага три настройки на задния диференциал, който е взет директно от Nissan. В зависимост от това накъде сте се запътили можете да избирате от три режима - Auto - сработва при нужда, Lock - активира блокажа от Nissan, а при 2WD оставате на един задвижващ мост и пестите гориво.
И КОЛКО СТРУВА?
Серийно Duster стартира базово от 20 990 лв. с ДДС. Ако искате 4х4 задвижването, плащате 24 990 лв. За дизелов такъв ви искат 29 590 лв. Лимитираната Duster Adventure, от снимките в галерията, започва от 24 290 и достига до 30 890 лв. без допълнителното оборудване.
Ако това не ви се струва достатъчно евтино, дилърите в шоурума предлагат безплатно гориво на стойност 1100 лева. Е, това вече, ако не е оферта?
ИЗБОР
Ако не сте комплексар и емблемата на капака не определя решението ви за проходим, практичен, прост и удобен автомобил, то Dacia Duster ще ви свърши честно работата, за която сте платил.