Доскоро нямахме реална представа какво е чувството да караш електромобил. Да кажем, че имаме опит с предлаганите хибриди на пазара. Истината обаче е, че те са като два различни свята, в единият от които влязохме с Opel Ampera.
Силата на хибридите идва реално от бензинов или дизелов двигател, задвижващ колелата при динамично каране. Електромоторът работи самостоятелно само при много ниска скорост и достатъчен заряд в батериите, помагайки в опит за евентуално сваляне на разхода. Не са малко примерите за стряскащо икономични модерни малки дизели, постигащи подобен резултат, но в много по-опростен и евтин вариант.
Стоварваш цялата мощност през гумите към асфалта още със смачкването на педала на "газта". Признаваме, че е малко странно да го наричаме така, след като той не е свързан с отваряне на дросел и изгаряне на гориво, а пряко с изтощаване на батерии. Трябва да свикнем с доста по-точното "акселератор".
За хора като нас, живеещи само за да чуят "гласа" на развиващ мощността си двигател (би било прекрасно да "диша" през няколко двойни Weber DCOE 45 карбуратора), беше неочаквано колко ни впечатли "електричката", както я наричаме.
Всъщност в Ampera двигател има и точно в този момент сетивата вече тотално се объркват. Тук някъде, след около 65 км по градските улици, ни свърши токът. Автоматично, преди реално това да се случи, запали скритият под голямото тяло на Ampera 1.4-литров четирицилиндров бензинов двигател. Дори можеш да го чуеш, когато зарежда изтощените батерии. Това по данни трябва да се случи максимум след 80 км, изминати с щадящ стил на шофиране за природата само на ток.
Въпреки наличието на двигател на борда Ampera си остава електромобил, защото той служи като агрегат и няма връзка с трансмисията. Работата му е само да удължава изминатите километри до следващото зареждане от контакта, дозареждайки батериите за нормално движение в продължение на 500 км. Разстояние, което в държава като нашата означава свобода.
Енергията, заредена от контакта за изминаване на 100 км, струва около три лева или два и нещо, ако зареждате в гаража си, докато спите през нощта. Сметките са правени на база цените в България, могат да варират спрямо стила на каране и промяна в тарифите, но дават идея за реалността.
Когато няма възможност да заредим батериите и бензиновият двигател работи чрез генератора, зареждащ батериите, нещата се променят. Движението продължава да се извършва пряко от електричество, но започваме да говорим за разход в литри на двигателя, който е в порядъка от 6 на 100 км.
Мощността на електромотора от 150 кс и най-вече сериозният въртящ момент от 370 Нм се разгръщат изключително в полза на сцеплението. Нищо общо със слабите стартове при предно предаване, съчетани с чиста загуба на енергия с въртене на гуми от двигател с вътрешно горене. Липсата на онзи звук от ускоряващ двигател обаче отнеме голяма част от усещането за динамика.
Следващата изненада идва по завоите. Подсъзнателно не го очакваш от Ampera, защото тежи много - над 1700 кг. Към това добавяме и почти пълната тишина в купето, притъпяваща динамиката, а и нали главната й цел е да спаси планетата Земя?
Дизайнът на Opel Ampera я откроява в трафика и трудно можеш да останеш незабелязан. За разлика от миловидните хибриди, "електричката" по свой начин излъчва определена доза агресия.