Sportal.bg
Използвай App-а за
по-добро усещане
Отвори

Гледай на живо

Югозападна Трета лига: Костинброд - Миньор (Перник) 0:1

На ток (тест на Opel Ampera)

На ток (тест на Opel Ampera)

Доскоро нямахме реална представа какво е чувството да караш електромобил. Да кажем, че имаме опит с предлаганите хибриди на пазара. Истината обаче е, че те са като два различни свята, в единият от които  влязохме с Opel Ampera.

Силата на хибридите идва реално от бензинов или дизелов двигател, задвижващ колелата при динамично каране. Електромоторът работи самостоятелно само при много ниска скорост и достатъчен заряд в батериите, помагайки в опит за евентуално сваляне на разхода. Не са малко примерите за стряскащо икономични модерни малки дизели, постигащи подобен резултат, но в много по-опростен и евтин вариант.

Чувството, когато цялото ускорение идва безшумно от електродвигател, е нещо, което никога не бяхме изпитвали.

 
   

Стоварваш цялата мощност през гумите към асфалта още със смачкването на педала на "газта". Признаваме, че е малко странно да го наричаме така, след като той не е свързан с отваряне на дросел и изгаряне на гориво, а пряко с изтощаване на батерии. Трябва да свикнем с доста по-точното "акселератор".

 

 

За хора като нас, живеещи само за да чуят "гласа" на развиващ мощността си двигател (би било прекрасно да "диша" през няколко двойни Weber DCOE 45 карбуратора), беше неочаквано колко ни впечатли "електричката", както я наричаме.

Още със сядането в електромобила моментално започваш да се забавляваш с придвижване подобно на тролей, или по-точно с детския ни спомен за него. След известно време изпадаш в тиха паника и започваш да се питаш дали ще успееш да се добереш обратно до контакта...

 Объркване на сетивата

 
   

Всъщност в Ampera двигател има и точно в този момент сетивата вече тотално се объркват. Тук някъде, след около 65 км по градските улици, ни свърши токът. Автоматично, преди реално това да се случи, запали скритият под голямото тяло на Ampera 1.4-литров четирицилиндров бензинов двигател. Дори можеш да го чуеш, когато зарежда изтощените батерии. Това по данни трябва да се случи максимум след 80 км, изминати с щадящ стил на шофиране за природата само на ток.

 

Въпреки наличието на двигател на борда Ampera си остава електромобил, защото той служи като агрегат и няма връзка с трансмисията. Работата му е само да удължава изминатите километри до следващото зареждане от контакта, дозареждайки батериите за нормално движение в продължение на 500 км. Разстояние, което в държава като нашата означава свобода.

Колко струва да зареждаш от контакта?

 
   

Енергията, заредена от контакта за изминаване на 100 км, струва около три лева или два и нещо, ако зареждате в гаража си, докато спите през нощта. Сметките са правени на база цените в България, могат да варират спрямо стила на каране и промяна в тарифите, но дават идея за реалността.

Когато няма възможност да заредим батериите и бензиновият двигател работи чрез генератора, зареждащ батериите, нещата се променят. Движението продължава да се извършва пряко от електричество, но започваме да говорим за разход в литри на двигателя, който е в порядъка от 6 на 100 км.

За разлика от повечето хибриди на пазара Opel Ampera ускорява при зелен сигнал от светофарите доста агресивно. Тогава оставя доста замислени някои определени участници в движението, поне до следващото червено. Мудната смяна на предавки е заменена от мощно и постоянно ускорение. Най-впечатляващо е до около 80 км/ч и там е силата на Ampera, кръстена на френския физик Андре-Мари Ампер, име, асоциирано с мерната единица за силата на електрически ток.  

 

Мощността на електромотора от 150 кс и най-вече сериозният въртящ момент от 370 Нм се разгръщат изключително в полза на сцеплението. Нищо общо със слабите стартове при предно предаване, съчетани с чиста загуба на енергия с въртене на гуми от двигател с вътрешно горене. Липсата на онзи звук от ускоряващ двигател обаче отнеме голяма част от усещането за динамика.

Предразсъдъци

 
   

Следващата изненада идва по завоите. Подсъзнателно не го очакваш от Ampera, защото тежи много - над 1700 кг. Към това добавяме и почти пълната тишина в купето, притъпяваща динамиката, а и нали главната й цел е да спаси планетата Земя?

Този предразсъдък се разбива от изненадващото поведение по завоите и високото ниво от сцепление. Всичко това има логично обяснение и големият коз тук е скрит в ниско разположения пакет батерии и електромотор. Заедно те свалят драстично центъра на тежестта и влияят положително пряко на стабилността.  

 

Дизайнът на Opel Ampera я откроява в трафика и трудно можеш да останеш незабелязан. За разлика от миловидните хибриди, "електричката" по свой начин излъчва определена доза агресия.

Ако от Opel искат да продължат напред, единственият правилен ход е създаването на по-достъпен компактен електромобил на базата опита с Ampera, с който да обвържат лицето на марката с бъдещето. За всеки е ясно, че базовата цената от близо 80 хил. лв. е основната причина да не виждаме Ampera по улиците, но със сигурност с поевтиняването на технологията това ще се промени.
  

 Усещане

 
   
Понякога само чувството в дадена кола те кара да я искаш. Не толкова марката, дизайнът или цената. При Ampera историята може да е подобна, защото е много вероятно да останеш силно впечатлен от преживяното с нея.

 

  • Батерия: Li-Ion
  • Kaпацитет на батерията: 16.4 кВтч
  • Време за зареждане: 4 часа
  • Мощност на електромотора: 111 кВ (150 кс)
  • Разход на електроенергия: 17.4 кВ/100 км
  • Общ пробег: до 500 км
  • Пробег: 40 - 80 км
  • Макс. скорост: 160 км/ч
  • Ускорение 0-100 км/ч: 9.2 сек.
  • Маса: 1715 кг
Последвайте каналите ни в:

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти