Бърни призна: Формула 1 е в криза

Бърни призна: Формула 1 е в криза

Формула 1 е в криза и шефът на търговските права Бърни Екълстоун най-после го призна. Милиардерът обяви, че е нужно да се направят промени, а големите тимове да направят жертви, за да може спортът да бъде спасен. В завършилия късно снощи старт за Гран при на САЩ трябваше да участват едва 18 коли, след като Катерам и Маруся са пред фалит и не пратиха колите си в Остин. С разходите, които вече излизат извън контрол и невъзможността на ФИА да ограничи харчовете, още три отбора – Лотус, Форс Индия и Заубер, не знаят какво ги чака. И трите тима заплашиха да бойкотират Гран при на САЩ, а часове преди старта късно снощи не се знаеше дали те ще участват, или не. Екълстоун се опита да успокои медиите и увери, че няма да има бойкот.

"Забравете тези глупости. Обещавам ви, че ще застанат на старт. Гарантирам ви го. Но се притеснявам дали ще се състезават догодина", призна Еклъстоун. По-рано той обяви, че във Формула 1 може да останат само 14 коли. Милиардерът обясни, че знае какъв е проблемът, но не знае как да го оправи, защото не бил особено наясно с финансите.

"Никой не е подготвен да прави каквото и да е в момента, защото никой не може нищо да направи. Правилата ни връзват ръцете. Ако бяхме в позиция да помогнем на отборите в беда, щяхме да го направим. Но нямаме право", разкри Екълстоун.

Все пак след това той призна и основния проблем – че някои отбори получават в пъти повече пари от други. Разпределението на приходите е, меко казано, неравно, а Екълстоун настоява да оправи този въпрос. "Ако един отбор получава 10 000 долара, всички трябва да получават 10 000. Проблемът в многото правила и договори е, че ние не мислим за по-далечното бъдеще", заяви Екълстоун.

Повечето договори, които той е подписал с отборите през годините, доведоха до това, че Ферари, Ред Бул, Макларън и Мерцедес прибират огромната част от парите, които са повече от 1 млрд. долара. Договорите са подписвани лично с Бърни и никой не знае детайлите, както и точните суми. Говори се обаче, че за миналата година Ферари са взели 200 млн. долара за шампионат, в който завършиха на трето място при конструкторите. $90 млн. отиват в тима само заради това, че участва. За сравнение общата сума, която Маруся прибира, е $14 млн., а парите за Катерам са около 26 млн. долара. Средният разход на малките отбори във Формула 1 е около $120 млн.

"За мен няма значение как се разпределят тези пари. Ако седнат заедно с мен и кажат, че искат преразпределение на приходите, ще кажа: "Добре, дайте ми лист хартия". Проблемът е, че прекалено много пари се управляват лошо. И това вероятно е моя вина. Но когато подписваш някакви договори, ти се струва, че идеята е добра в този момент."

Друг проблем за Екълстоун е, че отборите имат прекалено голяма дума в правилата и почти никога не се стига до съгласие. Бърни обясни, че има решение, но знае какъв ще е резултатът. "Бих казал на хората, които прибират купища пари, че бих взел процент от сумата, която получават за представянето си. И събраните пари да бъдат разделени между тези 3-4 тима, за които знаем, че са в беда. Аз ще вложа същото количество пари. Но, повярвайте ми, няма да има нито един отбор, който да каже, че това е добра идея. В старите времена хората, които сядаха около масата, бяха тези, които казваха "да" или "не". Казваха ми, че някакъв въпрос трябва да бъде разрешен и аз го правех. Но нито един от сегашните модерни шефове не може да се съгласи с нещо дори и да искат. Те трябва да дават отчет пред някого след това", каза Екълстоун.

Въпреки че той е шефът на търговските права, всъщност основният собственик е фирмата CVC Capital Partners и Бърни не може да решава нищо сам. "Ако компанията беше моя, щях да действам по различен начин. Защото това щяха да са моите пари, които разпределям. Но аз работя за хора, които са в този бизнес, за да правят пари", добави той. Другата опция пред Екълстоун е да "скъса всички договори".

"Щях да взема всички пари, да платя дълговете на всички отбори, които имат, за да не страдат хора заради Формула 1. И да не теглят кредити заради Формула 1. След това щях да кажа: "Това ще вземете следващата година, толкова пари имаме и това ще става в бъдеще. Всичко опира до процентите", обяснява Екълстоун. Неговото послание е най-вече към големите отбори, които трябва да дадат част от печалбите си.

"Това не е най-голямата криза, с която съм се разправял, но не съм щастлив. Просто тук говорим за по-голяма сума пари, така че е по-трудно да се реши въпросът. Но трябва да направим нещо, защото не може просто да седнем, да се облегнем хубаво и спокойно да чакаме проблемът да отмине. Това не е като да имаш грип, да вземеш няколко таблетки и болестта да изчезне. Ситуацията е такава, че ако достатъчно хора искат да я решат, ще я решим. Но въпросът е, че хората в спорта трябва да искат да се грижат за самия спорт и да са готови да направят някои жертви", категоричен е Бърни Екълстоун.



"7 дни спорт"

Последвайте каналите ни в:

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти