В навечерието на Тур дьо Франс Алберто Контадор записа победа, която увеличи самочувствието му преди най-важното състезание за годината. Ел Пистолеро надви в пряк двубой Найро Кинтана, с който ще се бори и по пътищата на Франция. Дни преди началото на Обиколката на Франция той говори за най-голямото предизвикателство в кариерата си - да спечели Джирото и Тура в една година.
- Какво значи Еди Меркс за вас?
- Той е най-големият в историята. Срещал съм го няколко пъти и мога да кажа, че е страхотен човек. Меркс е този, който промени историята на колоезденето и си остава най-значимият. Индурайн е испанец, но над всички безспорно е Еди Меркс.
- Той печели 5 пъти Тура, 5 пъти Джирото и веднъж Вуелтата, целта ви е да го надминете ли?
- Не, аз никога не съм се интересувал от това да имам най-голям брой от тези обиколки. Година след година си поставям различна цел, която да гоня. Това ме мотивира, а не да имам най-голям брой победи. Това, което е постигнал Меркс в кариерата си, е забележително.
- Имате шанс да станете вторият състезател, постигнал победи в две различни десетилетия след Джино Бартали.
- Мислил съм над това. След края на Джирото един фен ми подари колаж с мои снимки от подиумите. Погледнах колко различни противници съм победил - часовникари като Еванс, катерачи като Анди Шлек, новите като Фрум или младите, които сега навлизат. Това са три поколения и аз само мога да се гордея с постигнатото от 2007 г. насам.
- Според Меркс най-добрата подготовка за Тура е Джирото.
- Ха ха, не знам какво да кажа.
Допреди два дни всяка сутрин ставах от леглото с болка в краката
Джирото беше много тежко, с невероятна първа седмица, а аз се вложих много. Имаше много натрупана умора, а след състезанието моят масажист всеки ден се чудеше защо имам толкова силни болки. Изглежда, че тялото ми се е променило, но това ме мотивира да продължавам.
- А как сте психологически?
- Психологически съм перфектно. Трябваше да се откажа от тържества и всякакви вечери, не съм излизал за по чаша вино с приятели. Живеех един месец единствено за велосипеда ми. Това не са обичайни неща, но когато съм решил, че ще пробвам да спечеля Джирото и Тура в една година, трябва да се съобразя с всички лишения. Знам, че се иска голямо усилие, но психологически съм готов за всичко, което ме чака.
- По време на Дофине видяхме как Крис Фрум беше изолиран без съотборници, възможно ли е един отбор да контролира цяло състезание?
- И да, и не. Видяхте на Джиро д'Италия
"Астана" бяха като парен локомотив и мачкаха останалите, но това не им свърши работа, защото аз се справих. Всичко е относително. За да имаме успех, ние трябва да се фокусираме върху много неща, не само начина на каране и енергията, която хабим, а още времето и ситуациите на шосето.
- Смятате ли, че рискът винаги се отплаща и си заслужава?
- Има ключови моменти, в които трябва да взимаш бързо решенията, те могат да се окажат успешни или не. Аз обичам да пробвам да създам ситуации, които ще ми помогнат да взема предимство. Никога обаче не забравям, че трябва да мисля с главата си. Това е спорт, който се брои с победите, но понякога е важно и как си я постигнал. Има неща, които хората винаги ще помнят.
- Кой е фаворит - вие, Кинтана, Нибали или Фрум?
- Има няколко състезатели, които са фаворити. Трима от нас знаят как се печели Тур дьо Франс, Кинтана не знае, но е млад състезател, който има качества. Той завърши на подиума през последните два сезона и е много подготвен. Ние сме четирима на почти едно ниво, но от позицията на опита мога да преценя кой е фаворит. Дори и без дълъг часовник аз смятам, че Фрум е фаворит.
- Първата седмица изглежда брутална - с павета, тесни шосета, фенове и часовник?
- Ще бъде много трудно, особено за мен, след като идвам от тежко състезание като Джирото. Колоезденето вече е много по-тежко и изискващо, всеки един етап е като битка
Всеки вижда своята възможност за победа и на практика ние трябва да спринтираме, за да сме в челото на колоната.
- По време на Джирото направи впечатление, че можете да се оправяте и без спортен директор.
- За всичките тези години, когато съм взимал решения, съм го правил на база на моето физическо състояние. Преценявам нещата, като се оповавам на ритъма, с който карам, така че от колата невинаги нещата се виждат толкова добре. Но и колата е добре да ти казва с кой си в група, как се развива състезанието. Особено по време на часовник е важно да ти дават информация, но аз все още обичам да ги карам на сляпо.
- По-малка ли е ролята на спортния директор за вас?
- В моя случай да, с изключение на някои ситуации. Аз съм човек, който взима решения сам. Колата ми помага в равнинните етапи, например за опасности по асфалта, посоката на вятъра и т.н.
- Какво научихте от 2011 г., когато пак карахте Джирото и Тура?
- Достатъчно неща, за да разбера тялото си.
Въпреки че не спечелих Тура през 2011 г., това ми даде доста самочувствие
Онова състезание беше наистина откачено, в първите етапи загубих 1:20 минути от Шлек и Еванс. После си ударих коляното, а в Алпите имах много лош ден на Галибие. Въпреки всичко се борих до последно, най-вече заради себе си.
- Какво трябва да направите, за да спечелите този дубъл Джиро-Тур?
- Това е персонално предизвикателство. Голяма илюзия, която от години ме преследва. Турът е най-голямото състезание, надпревара, която може да промени живота ти, и аз нямам търпение. Докато не победиш, не знаеш какво влияние ще има върху теб. Моята кариера няма да се промени, ако спечеля още един Тур, но ако взема този дубъл, това е нещо съвсем различно. В живота трябва постоянно да имаш мотивация и предизвикателства, това за мен наистина е нещо голямо. Някои хора ме отписват, казват, че това е невъзможно. Точно техните приказки ме мотивират дори повече. Вярвам, че първо трябва да опитам, ще бъде наистина трудно, но аз направих абсолютно всичко, за да се възстановя. Това обаче не е само физическо предизвикателство, а и ментално за силата на духа на човек. Хората, които набързо ме отписват, ме мотивират повече от всичко.
Карлос Арибас, "АС"
Превод: "7 дни спорт"
Превод: "7 дни спорт"