Феновете на отборите по целия свят прекарват лятото следейки трансферните слухове свързани с любимия клуб. Освен покупко-продажбата на играчи след края на сезона, по това време на годината вече все по-често се подписват и новите спонсорски договори. Вече всяко лято виждаме как звездите на различни отбори са снимани как се здравистват с някой изпълнителен директор на някой японска автомобилна компания например.
Началото на спонсорството на фланелките в Британия стартира през далечната 1979 година. Тогава настоящият европейски шампион Ливърпул става първият отбор в Англия, който слага спонсор на екипите си. Той подписва договор с Hitachi за две години на стойност 100 хил. паунда - по 50 хил. на година. Те могат да носят логото на фирмата на мачове, които не са предавани по телевизията, не са от евротурнирите или тези за ФА Къп.
Много бързо обаче тази идея се харесва и на много други отбори, като това е чудесна възможност за набиране на нови средства. Много скоро Арсенал подписва договор за 500 хил. с JVС през 1981 година - сума доста по-малка от тази с Emirates в момента, която е на стойност 30 милиона паунда на година. Тогава дори президентът на "артилеристите" Питър Хил-Ууд е бил против тази идея, но в крайна сметка се е съгласил с нея. Партньорството между Арсенал и JVС обаче се оказва доста ползотворно и продължава чак до 1999 година, когато производителят на електронни игри Sega успява да измести японската компания с договор за 2,5 милиона паунда на сезон.
Междувременно, съвсем наскоро другият лондонски гранд Челси се договори с компанията за гуми Yokohama. "Сините" ще получават по 40 милиона паунда на сезон, което е вторият най-голям спонсорски договор в Англия след този на Манчестър Юнайтед с Chevrolet. Преди идването на Роман Абрамович обаче Челси търсеше къде ли не своите спонсори, като за известно време на фланелките стоеше логото на Gulf Air през1984 година. След това на екипите на "сините" се изредиха Bai Lin Tea, Grange Farm и Simod, докато накрая през 1987 година се стигна до сделката с компютърния гигант Commodore, който донесе 1,25 милиона на сезон на клуба - рекорд за Великобритания по онова време.
По това време вече всички отбори имат спонсори на екипите си. Някои от тях дори се превръщат в класики като Holstеn на гърдите на Тотнъм, AVCO на фланелките на Уест Хам или NEC на тези на Евертън.
След създаването на Премиър лийг, все повече фирми проявяват желание да спонсорират отборите там, но те вече имат дългосрочни договори с други компании. Други пък залагат на местни компании като Brown Ale за Нюкасъл или Fisons за Ипсуич.
Ливърпул отново бе пионер през 1992 година, когато подписа договор с Carlsberg до 2010 година - най-дългосрочният в британския футбол. През тези години обаче отборът, който доминира е Манчестър Юнайтед, а на неговите екипи стои логото на Sharp. Компанията за електроника спонсорира "червените дяволи" в периода 1983 - 2000 година, като първоначално сделката е за 500 хил. паунда за две години. Постепенно обаче и на "Олд Трафорд" се насочват към големите пари и през 2000 година клубът се обвързва с Vodafone срещу 30 милиона паунда.
До тогава, въпреки присъствието на звезди като Денис Бергкамп и Джанфранко Дзола в английския футбол, отборите от Британия нямаха толкова сериозни приходи от спонсори. Всъщност един доста малък клуб като Арминия (Билефелд) в Германия е получавал доста повече пари от спонсори в сравнение с тимове като Челси или Тотнъм.
Постепенно обаче и останалите отбори започват да сключват доста сериозни сделки. Челси подписа с Emiratеs срещу 24 милиона, Арсенал получи същата сума от O2. Така най-накрая английските отбори влязоха в полезрението на най-богатите спонсори.
Миналата година пък Манчестър Юнайтед подписа рекорден договор с американската автомобилна компания Chevrolet срещу 47 милиона паунда на година. След него в класацията са Челси и Арсенал, а на четвъртата позиция е Ливърпул със своят договор срещу 20 милиона паунда на година от Stadard Chartered. Така, по отношение на спонсорски договори, в момента английското първенство превъзхожда всяка една друга лига в света. Местните клубове печелят двойно повече от тези от второто първенство в тази класация - Бундеслигата. Примера дивисион, Лига 1 и италианската Серия "А" - която преди години бе големият лидер в това отношение - вече значително изостават.
Чарли Скилън, "Мейл Онлайн"