По пътя на логиката – хората в градовете имат нужда от коли, градовете имат нужда от място заради многото си хора, следователно – up!, ако ме разбирате.
Понятието "градска кола" се появява твърде отдавна, кажи-речи откакто автомобилният свят светува, и изобщо не откриваме топлата вода, но продължаваме да я търсим. През 20-те години на миналия век Голямата депресия накарала производителите да се замислят за разточителството си по отношение на размерите и материалите и да направят нещо за хората, които не могат да си позволят "пълнометражния автомобил". Направили малки и евтини коли в огромен тираж, с които всеки да може да скита из града и да си върши работата. Но този проблем не се решил веднъж завинаги и сега въпросът каква кола му трябва на градския човек продължава да стои, защото изискванията се повишават непрестанно.
Днес клиентът иска всичко, ако може и повече, което ще получи в пълноразмерна кола, но свито в субкомпактната си бюджетна кутия на четири колела. След Втората световна в дневника на автомобилостроенето влиза терминът "микро кола" – дребни, но маневрени, лесни за паркиране и очарователни на външен вид МПС-та. Достатъчно години по-късно представител на този клас е Volkswagen up!.
Дребничкият up! се появява на пазара в края на 2011 година на специално разработената платформа NSF. От VW искат да променят мисленето на градския човек и щом продължават да развиват модела и днес, значи успяват. Сега е по-мощен от всякога и с него лесно можеш да си първи при зелен сигнал на светофара в твоя град. Там новият turbo up! е в свои води и може да разкрие възможностите си.
След всеки изминат километър от теста турбо версията започва да ни харесва все повече. Това е перфектната градска порция кола, защото с помощта на турбокомпресор и директно впръскване на горивото "дишащият" през три цилиндъра TSI двигател с общ обем от близо един литър успява да развие 90 кс мощност и 160 Нм въртящ момент. Тази мощност е напълно достатъчна да направи turbo up! доста пъргав заради ниското му тегло, което е под 1000 кг.
Ефективността на 1.0 TSI двигателя в комбинация с ниското тегло помага на turbo up! да запази разхода на гориво реално непроменен от версията на модела със 75 кс. За разлика от стандартната версия, turbo up! ускорява от място до 100 км/ч само за 9.9 секунди.
Според производителя пъргавата версия се нуждае от едва 4.7 литра бензин, за да измине 100 км в смесен режим. В София не е лесно да се постигнат тези данни, но на моменти със спокойно каране и извън тежките задръствания и няколко излизания извън града успявахме да се доближим до 5 литра.
Има градове, в които просто трябва да си турбо, и София е един от тях. Тук всеки е готов да ти отнеме позицията на пистата и за да я опазиш, трябва да потегляш адекватно бързо. Във Формула 1 имаш право да се защитиш веднъж с маневра, в София и толкова не ти дават. Така шансът ти да оцелееш в безкрайното задръстване е само един. Нашият малък тостер (наречен така с най-добро чувство) е достатъчно малък за софийските улици и достатъчно мощен, за да се справя с хищниците в градската джунгла. Муцуната му е достатъчно прибрана, за да маневрира, все едно си е в хола, а радиусът на завой на гумите му е достатъчно малък, за да влезе навсякъде с едно и половина движения. Освен това има очи на гърба си – системата се казва Парк пилот и ти помага да не удариш задния, издавайки предупредителен звук. Така лафове от сорта "то ще се чуе" стават невалидни, а ползването на жокера "обади се на приятел", който да излезе да ти казва колко място има назад – напълно излишно.
На пръв поглед
Малкият up! има ясен, изчистен и логичен дизайн, но и необичайни пропорции – съотношението между колелата и разстоянието с покрива, дължината и надвесите – всичко пасва по необясним начин на градския трафик. Има удобно купе, малък преден капак и в същото време вътре нямаш усещането, че си наврян в консерва. Имаш достатъчно въздух, достатъчно прозорци и си достатъчно отделен от останалия трафик. Така не се чувстваш все едно си Marcel the shell, а в същото време взимаш много по-малко пространство от останалите.
Малкото лошо момче през рибешко око
Когато проектираш кола, не може да не мислиш за местата, на които тя ще отиде. Трябва да си я представяш с все града около нея. up! е ърбан – ще живее в красиви европейски столици, ще е младежка, работлива малка количка, за някои може би ще е и първа, ще е търпелива, ще е икономична, ще е забавна, ще е удобна и най-важното: ще е ТУРБО!
Седалките са издължени, приличат на пингвини, чиито глави опират в тавана, което създава чувство за височина и пространство. Таблото също сякаш не свършва с вратите, а продължава настрани чак до мигача на страничното огледало и така си в постоянна илюзия за пространство и въздух. А истината е 1645 мм.
Сметката, моля!
И понеже си дошъл във Volkswagen, очакваш нещо като Passat, но по-малко. И какво да правят германците, дават ти го: получаваш хубавото усещане от волана, който ти дава точното количество обратна връзка от пътя, приятната смяна на предавките със скоростния лост и педалите, които са точно толкова твърди, колкото трябва да бъдат. С други думи, получаваш Volkswagen.
Цената на turbo up! е 22 420 лева. Тя е за ниво на оборудване move, две врати и 5-степенна ръчна скоростна кутия. Включва много екстри като темпомат, заден парк-пилот, климатична инсталация, радио Composition, високоговорители и мн. др. Това я прави с малко повече от 2000 лв по-скъпа от версията на модела без турбо и 75 кс. Според нас тази разлика ще са най-разумно похарчените пари за нова кола, ако напуснете шоурума на Volkswagen с новия turbo up!.
Ако имаш нужда от повече, плащаш 23 515 лева и веднага ти дават ключовете за Малкото лошо момче с най-високо ниво на оборудване high, пожелавайки ти приятен турбо ден.
Как ще изглежда след 10 години?
Тежък въпрос за автомобилната индустрия. Не са много колите, които след време ще изглеждат толкова впечатляващо, колкото и днес. Трябва да откриеш непреходния дизайн и да го приложиш така, че да отговаря на всички изисквания на съвремието. up! е много изчистен, много първичен и в същото време култивиран. Как ще стои в градовете на бъдещето, предстои да разберем, но в момента се вписва идеално в шопската ни салата от старинни гредореди, нови стъклени сгради и Александър Невски за връх. На светофара виждаме странна колекция от youngtimer-и, сапунерки, тунинг провали, истински класики и големи недоразумения, но up! чака търпеливо да светне зелено и да продължи напред.