Jaguar I-PACE е един от най-визуално въздействащите концептуални автомобили, произведени от Jaguar. Възползвайки се максимално от комплексната свобода, предлагана от електрификацията, конструкторският и дизайнерският екип приеха с охота възможността да преначертаят общите пропорции на автомобила.
Резултатът представлява изключителен модел, който съчетава авангарден дизайн с изнесена напред кабина, вдъхновен от суперавтомобила C-X75, и обтекаемия силует на купе в един петместен SUV. I-PACE въплъщава технологичния напредък в същината си - и убеждението на дизайнерския екип на Jaguar, че потребителите са готови за по-смели дизайнерски решения при електромобилите.
Автомобил с такива динамични пропорции е възможен единствено с дизайн, който съзнателно се възползва от всеки милиметър, осигурен от свръхмодерната електродвигателна система на Jaguar. Впрягайки на помощ технологичните възможности на електрическото задвижване, I-PACE въвежда големи промени в дизайна и намира свежа изява за персоналните премиум характеристики на Jaguar и британското майсторство на изработката.
Без комплекта от двигател с вътрешно горене и трансмисионен тунел, дизайнът на концепта издава кабината напред, удължава междуосието и скъсява надвесите. Това дава възможност на силуета да стане по-аеродинамичен, а страните да добият по-мощни пропорции. Освен това разширява вътрешното пространство, подобрява динамиката на автомобила и видимостта.
В резултат на това профилът на I-PACE има повече общи черти със суперавтомобила C-X75 със средноразположен двигател, отколкото със стандартните SUV модели. Това личи ясно от пропорциите с издадена напред кабина, динамичната централна линия, извивката на предните калници, мощните пропорции на задните „хълбоци" и големите, целеустремени колела. И въпреки всичко това цялостният отпечатък на X590 Concept е компактен колкото на стандартния средноразмерен SUV. Дългото междуосие (2 990 мм) създава просторен интериор със свободно място за коленете на задните седалки, което обикновено се среща само при пълноразмерните SUV модели и луксозните седани.
КРАСИВИ ДЕТАЙЛИ
I-PACE определено е автомобил, ориентиран към водача, но интериорът е старателно изработен така, че всички пътници да споделят усещането, че се возят в нещо специално - именно това е идеята на пътуването с Jaguar. Навсякъде погледът среща луксозни, съвременни материали, перфектно изпълнени повърхности и изящни покрития. Ето само някои от тях:
ДИГИТАЛНИЯТ АВТОМОБИЛ
I-PACE представя новия интуитивен подход тип „пилотска кабина" на Jaguar за контролния интерфейс. Философията на дизайна акцентира върху уреди за управление, които ергономично и удобно попадат в обсега на ръката и технологии, поощряващи ангажираността на водача.
„Плаващата" централна конзола на I-PACE е ключов елемент за напредъка в ергономичността на кокпита, практичността и мощността в моделите на Jaguar. Конзолата се издига, за да се свърже с арматурното табло и обгръща водача; по този начин му осигурява един вид механична връзка с автомобила, разполагайки функциите за смяна на предавките върху своите метални подпори.
Информацията се предава на водача с елегантна простота. Графичните елементи от интерфейса човек-машина (HMI) придават монохромно усещане с по-топъл, по-човешки акцент, отразяващ текущите технологични тенденции. По-малката дебелина на шрифтовете и пестеливата употреба на цветове дава възможност на екранните данни да дишат, подобрява комуникацията и намалява информационната натовареност на водача.
Сензорните екрани, интуитивните въртящи се дискове и многофункционалните бутони предлагат перфектния баланс между тактилни аналогови контролни уреди и интерактивен дигитален интерфейс. Така погледът на водача може да се концентрира върху пътя, вместо върху пръстите му.
Основният интерфейс представлява 12-инчов TFT сензорен екран, вграден недоловимо в повърхността на инструменталния панел.
Отделен 5,5-инчов вторичен сензорен екран е комбиниран с два въртящи се, лазерно гравирани алуминиеви контролни уреда, снабдени с ярки кръгли HD дисплеи. Те дават възможност на пътниците да конфигурират информационно-развлекателната система и климатроника, като информацията се извежда на цял екран върху 12-инчовия дисплей по-горе.
I-PACE предлага и 12-инчов HD клъстър с виртуални инструменти и пълноцветен head-up дисплей с възможност за конфигуриране. Това гарантира, че водачът винаги ще получи необходимата информация, когато и където му потрябва.
Концептът представя и нов волан с три спици, в който са вградени многофункционални капацитивни бутони. Те остават невидими, докато не светнат, което подобрява естетиката и осигурява по-голяма функционалност на удобно за водача място. За да бъдат по-тактилни, те са снабдени и с „микро-щракващо" осезание при натискане.
Също като свръхмодерната информационно-развлекателна система InControl Touch Pro, която се предлага в настоящата гама автомобили на Jaguar, системата на I-PACE е разработена в компанията и разполага с мощен четириядрен процесор, високоскоростен твърдотелен диск и несравнимата честотна лента на супербързата Ethernet мрежа - нищо друго не може да предава повече данни по-бързо. Всички заедно осигуряват изключителна производителност, бързи реакции и перфектна функционалност.
МОЩ И ДИНАМИКА
I-PACE предлага мощта и бързите реакции, ориентирани към водача, с които са известни автомобилите Jaguar. За тази цел той е снабден с електромотори, разположени до предния и задния мост. Двата заедно осигуряват 400 к.с. и мигновен въртящ момент от 700 Нм.
Електрическото задвижване на всички колела предоставя възможност за шофиране по всякакъв терен и при всякакви метеорологични условия. Реакциите са мигновени и системата осигурява изключителен контрол върху разпределението на въртящия момент между преден-заден мост, реагира незабавно на подадените от водача команди, на пътните условия и на характеристиките на автомобила.
Динамиката и бързите реакции на I-PACE се подобряват допълнително от идеалното разположение на батерията под пода и между двата моста, което снижава центъра на тежестта и намалява инерцията при ъгъла на рискаене.
Конструкторите на Jaguar Land Rover проектираха и разработиха синхронните електродвигатели с постоянен магнит в самата компания, за да постигнат най-компактния дизайн, най-добрата ефективност и максимална плътност на мощността. Двигателите са с външен диаметър само 234 мм и са с дължина само 500 мм.
Вместо конвенционалната конфигурация, поставяща трансмисията пред мотора, I-PACE предлага концентрично разположение с по-ефективно оползотворяване на пространството, което директно допринася за отличния пътен просвет и просторния интериор.
Електрификацията осигурява и по-голям комфорт: например, като избере по-високо ниво на регенеративно спирачно усилие при натоварен трафик с множество спирания и тръгвания, водачът може да шофира с един педал, без да е нужно да натиска спирачка, за да спре автомобила.
За да се погрижи водачите да се наслаждават на мощта на I-PACE и да я използват безопасно дори при най-тежки условия, вродените предимства на задвижването на всички колела са подсилени от уникалните свръхмодерни технологии на Jaguar за подобряване на сцеплението, между които са All Surface Progress Control (ASPC) и Adaptive Surface Response (AdSR).
ДИЗАЙН НА ШАСИТО
Jaguar F-PACE зададе еталон в класа със своя несравним баланс между возия, управляемост и финес. Сега I-PACE ще стори същото. Сложният дизайн на окачването, предимствата на ниския център на тежестта и използването на всички уроци, научени при разработването на моделите F-TYPE и F-PACE ще откроят I-PACE от всички останали електромобили.
Системата на предното окачване е същата конфигурация с двойни носачи, доказала предимствата си при F-TYPE и F-PACE, защото няма по-добра от нея.
Високата напречна коравина на окачването, възможна благодарение на двойните носачи от олекотен алуминий, е от първостепенно значение за пъргавината и бързите реакции - напречните сили при контактната повърхност на гумите нарастват много бързо и воланът реагира незабавно и прецизно на всяка команда на водача.
А благодарение на превъзходните характеристики за компенсиране на страничния наклон, присъщи на системата с двойни носачи, контактната повърхност на гумите се поддържа по-добре чрез пълнообхватното движение на окачването, което спомага за оптимизиране на сцеплението при всякакви условия.
INTEGRAL LINK: НАСТРОЕНА ДО СЪВЪРШЕНСТВО
Системата Integral Link, доказала се при седаните XE и XF, а сега и при модела F-PACE, е естественият избор за задно окачване на I-PACE. Нейното съвършенство засенчва всички други многораменни системи за задно окачване и предлага несравним баланс между возия, управляемост и финес. Integral Link дава възможност на конструкторите на шасито да настроят поотделно надлъжната и напречната коравина на окачването. Така получават свобода да оптимизират максимално характеристиките на комфорта и динамиката, без да правят компромиси с едното или другото.
В резултат на това втулките, които управляват надлъжните сили, могат да бъдат направени по-меки; оттам возията е по-плавна, а поглъщането на ударите при неравности - по-безшумно. Втулките, управляващи напречните сили, могат да бъдат направени по-твърди за по-прецизна управляемост и още по-бързи реакции.
Освен това окачването Integral Link изключително добре оползотворява свободното пространство. В съчетание с компактния заден електромотор това допринася за голямата вместимост на багажното отделение и отличния пътен просвет.
ЕЛЕКТРИФИКАЦИЯТА И НУЛЕВИТЕ ВРЕДНИ ЕМИСИИ
За повечето клиенти I-PACE ще бъде първият електромобил, който са притежавали. Проучванията и иновациите на конструкторските и дизайнерските екипи опростяват опита от притежанието и улесняват решението за закупуване. Електромоторите, батерията и системите за управление осигуряват възможно най-добро представяне на автомобила и достатъчен обхват за повечето ежедневни пътувания.
Пробегът на I-PACE е над 500 км според европейския NEDC комбиниран цикъл на шофиране и над 220 мили според американския EPA цикъл. При средно дневно пътуване от 40-50 км, повечето клиенти ще трябва да зареждат автомобила само веднъж седмично. Батерията може да се зарежда на обществени станции за зареждане, на специална стенна зарядна станция у дома или просто като се използват стандартните домашни контакти на електропреносната мрежа.
Зареждането е лесно и бързо - 80 процента от заряда се постигат за 90 минути, а 100 процента - само за малко над два часа, при използване на 50kW DC зареждане.
Съхранението на енергия в I-PACE се извършва посредством 90 kWh литиево-йонна батерия с течно охлаждане, проектирана и разработена в Jaguar. Гнездото за батерията е изработено от олекотен алуминий и представлява неразделна част от каросерията на концепта.
Батерията използва призматични клетки, избрани заради енергийната им плътност, отлична топлинна производителност благодарение на по-ниското вътрешно съпротивление, и заради свободата в дизайна, която позволяват. Освен това, за разлика от някои конкурентни формати на клетките, те предлагат и отличен потенциал за бъдещо развитие, особено по отношение на енергийната плътност - това ще даде възможност за по-голям пробег с дадения размер батерия или ще осигури подобен на сегашния пробег, но от по-малка и по-лека батерия.
Батерията е с течно охлаждане, като използва специална охладителна верига с два режима. При умерени температури на околната среда батерията подобрява ефективността, като разчита само на един радиатор, за да премахне топлината, генерирана от клетките. При по-високи температури един охладител, свързан към главния климатроник на автомобила осигурява по-голям охладителен капацитет, за да поддържа батерията в оптимално състояние.
Енергийната ефективност се подсилва още повече чрез интегрирането на свръхмодерна термопомпа в климатроника. Термопомпата е много по-ефективна от стандартните електрически нагреватели, защото използва енергия от външния въздух, за да отоплява купето, вместо да разчита единствено на ток от батерията. В резултат на това тя може да увеличи пробега на I-PACE с до 50 км, дори при вледеняващи зимни условия, когато е най-нужна.