В миналото множество пилоти от Формула 1 сменяха болидите с рали автомобили. Кими Райконен напомни леко за това с участието си на рали Финландия през 2009 година с Abarth Grande Punto S2000. Той явно остана доволен и през 2010 година изкара цял сезон в Световния рали шампионат. През следващата година дори създаде свой отбор. Но Кими може би е изключение, защото неведнъж е заявявал, че от малко дете е искал да бъде рали пилот.
Но представете си днес Люис Хамилтън да обяви, че иска да вземе участие на настоящото рали Великобритания. Това е невъзможно и дори смешно поради доста причини. Една от които - обхватът но мобилните телефони в уелските гори не съществува, или иначе казано - няма Snapchat, Facebook, Instagram. Въпреки че днес изглежда абсурдно, Джим Кларк прави това преди точно половин век, 19 години преди Хамилтън да бъде роден - тогавашният световен шампион на Формула 1 взима участие на родното си рали Великобритания, част от Световния рали шампионат.
Кларк израства в покрайнините на Шотландия, подготвян за фермер, но фактът, че тази област е известна със запалените по високите скорости момчета, му определя друга съдба. Обратно в онези дни, пилотите на Формула 1 са били наемници, щастливи да се докопат до какъвто и да е моторен спорт. Именно тази гъвкавост може би води до трагичната смърт на Кларк на пистата "Хокенхайм" през 1968 година във Формула 2.
Иронията е, че днес пилотите на Формула 1 смятат рали шампионата за много по-опасен. Себастиан Фетел е изказвал това мнение, възхищавайки се на смелостта на колегите си. През 1966 година в дивата ера на Формула 1 нещата стоят различно. Ралитата са били като ваканция в сравнение с уикендите във Формула 1, които редовно оставят вдовици.
Екскурзията на Кларк идва сравнително бързо и създава шум по целия свят. Благодарение на връзките му с Ford, място зад волана на Lotus Cortina му е осигурено веднага.
Докато шотландецът има за навигатор Браян Мелиа - знак, че Кларк не приема това като игра, Греъм Хил, другият световен шампион във Формула 1, участва с навигатор журналист, карайки Mini Cooper S. Присъствието на Хил донася още раздвижване, но краткотрайно - поврежда в скоростната кутия още през първия ден го принуждава на следващия ден да се откаже. За Кларк нещата стоят по различен начин - той е трениран от Роджър Кларк и отношението му към това събитие е доста по-сериозно. С безмилостно дълги тренировки той стартира в търсене на най-доброто възможно представяне.
След първите няколко етапа Кларк се шегува, че вероятно биха били по-бързи, ако Мелия управлява колата. Но това просто не е вярно. Кларк взима победи в три от етапите и е в челото в останалите. За дебютно каране неговото представяне е удивително, имайки предвид, че в тези дни рали шампионатите са били като различни планети спрямо Формула 1.
Но когато рали Великобритания идва към своя край, започват проблемите за Кларк. Той излиза от пътя и поврежда пилотската седалка и врата сериозно. Много от състезателите на писта биха се отказали при нещо такова, но Кларк тръгва отново. На най-бързия ляв завой той отново стига до инцидент и автомобила бива заклещен. Очевидно, той не успява да финишира, но показва на целия свят своя многообразен талант и усилията, които е готов да положи.
И въпреки, че демонстрира силния си характер, състезавайки се на рали Великобритания, истинската му същност излиза след това. Двукратният шампион във Формула 1 наема кола и продължава с останалия маршрут от състезанието, помагайки на другите екипи от отбора с каквото може.
Краен победител става шведът Берн Содерстрьом със същата Lotus Cortina, който коментира: "Никога не съм мислил, че Джим Кларк е толкова добър".
Моментът за Кларк на рали Великобритания може да не е продължил до финалния етап, но той е оставил завещание за следващите поколения пилоти. Последвалото рали в негова памет, базирано в родния му град Дънс, става редовно и събира стотици зрители. Недалеч от там е и къщата, в която Кларк е погребан, и сестра му Бети все още живее - тиха провинциална среда, в която тишината е нарушавана от двигателите на автомобилите, с които младите момчета се забавляват през нощта. По идентичен начин е запалена и страстта на Кларк.
Ако Кларк имаше възможността да доживее до по-зряла възраст, вероятно щеше да участва в рали Великобритания отново. Ако имаше тази възможност, ние щяхме да се насладим на още магични моменти из британските гори. За съжаление, това не стана.