Прототипът Audi e-tron с изключителна аеродинамика

Прототипът Audi e-tron с изключителна аеродинамика

Колкото по-добра е аеродинамиката на един електрически автомобил, толкова по-дълъг път ще измине: С коефициент на обтекаемост от 0.28, прототипът Audi e-tron постига върхови резултат в сегмента на SUV моделите. Тази стойност е важен фактор за достигане на пробег от над 400 километра във WLTP цикъл. Виртуалните външни огледала са един от отличителните белези в аеродинамичната концепция на този изцяло електрически автомобил от премиум клас.

Сценарият: продължителни тестове в аеродинамичния тунел

Пред нискошумовия ротор, чийто лопатки имат диаметър от пет метра, прототипът Audi e-tron е застинал в окото на урагана. В аероакустичния тестови стенд в Аеродинамичния център в Инголщат, най-тихият въздушен тунел в света, инженерите на Audi оптимизират въздушното съпротивление и генерираните шумове в екстремни условия. И двата параметъра са от съществена важност за ефективността на автомобила и комфорта му. Задвижван от силова установка с мощност от 2.6 мегавата, вентилаторът генерира въздушни потоци със скорост от до 300 км/ч. В тези условия прототипът Audi e-tron преминава през тестове с продължителност над 1 000 часа.

Резултатът от това е постигане на коефициент на обтекаемост от 0.28. Директната полза за клиентите е значителното увеличаване на пробега, достигащ до над 400 километра, изчислен по цикъл WLTP. Всяка стотна снижаване на коефициента на обтекаемост води до увеличаване на пробега с пет километра в условията на ежедневното шофиране.

Въздушното съпротивление: съществен фактор при пътуване на дълги разстояния

На дълги пътувания, където прототипът Audi e-tron се чувства у дома и по перфектен начин, въздушното съпротивление е ключов фактор за ефективността – значително по-важен от съпротивлението при търкаляне и инерцията. За преодоляването на въздушното съпротивление автомобилът изразходва допълнителна енергия. Затова добрата аеродинамика е изключително важна. В условията на градския трафик, първостепенна важност придобиват други фактори. Там електрическият автомобил може да възстанови значителна част от използваната енергия с регенериране при спиране, като по-този начин се намалява значението на масата. 

За да постигнат коефициента на обтекаемост от 0.28, инженерите на Audi прилагат широка гама от аеродинамични мерки във всички зони на каросерията. Някои от тези решения се виждат от пръв поглед, докато други изпълняват своите задачи оставайки скрити. Благодарение на тях, коефициентът на обтекаемост на на прототипа Audi e-tron е приблизително с 0.07 по-нисък от този на сравним автомобил с конвенционално задвижване. При типичен потребителски профил тези конструктивни решения спомагат да увеличаване на пробега с около 35 километра за един заряд на батерията при цикъл на измерване WLTP.

Интелигентни решения: виртуални външни огледала и вдлъбнатини на подподовата конструкция

Предлаганите като допълнително оборудване външни огледала ще направят своята световна премиера в серийната на версия на Audi e-tron. Те са значително по-тесни от стандартните външни огледала, намаляват широчината на автомобила с 15 сантиметра, освен това и благодарение на оптимизираната си форма не само намаляват въздушното съпротивление, а значително допринасят за снижаване на шума. Всеки един от техните плоски корпуси интегрира малка камера. Изображенията от последните се появяват на OLED дисплеи, разположени в прехода между арматурното табло и вратата. Виртуалните външни огледала могат да бъдат адаптирани към различни пътни ситуации, като по този начин подобряват безопасността. В системата MMI се показват три типа изображения – за магистрала, за завиване и паркиране.

Друг важен фактор е стандартната адаптивна ходова част – въздушно окачване с променливи настройки на амортисьорите. При скорости над 120 км/ч, то снижава позицията на каросерията с до 26 милиметра под нормалната, като по този начин допълнително намалява въздушното съпротивление. Подподовата конструкция на електрическия SUV модел е изцяло покрита с помощта на панели на предната и задната част. Под клетката за пътниците, алуминиева плоча защитава високоволтовата батерия от повреди от източници под нея като камъни или неравности. Зоните на монтажните точки на болтовете, с които се захваща, са подобни на вдлъбнатините на топките за голф. Това решение спомага за по-доброто обтичане на въздуха в сравнение с напълно плоската повърхност.

Контролируемият отвор за охлаждане на агрегатите, разположен зад решетката Singleframe с две електрически отварящи се жалузи също спомага за намаляване на въздушното съпротивление. Когато са затворени, въздухът в тази зона се движи, на практика, без завихряне. Когато компонентите на задвижването се нуждаят от охлаждане или кондензиращият елемент на климатичната система изисква вентилация, първоначално се отваря горният подвижен елемент на жалузите, а след това и долният. Когато хидравлично задействаните спирачки на колелата се натоварят и загреят, се открива също контролируем отвор за свеж въздух с два канала в предните арки на калниците осигурявайки поток за охлаждане.

Страничните въздушни отвори в предната част на прототипа Audi e-tron включват допълнителни канали, които се виждат отвън. Те отвеждат въздушния поток навън от, сами по себе си, оптимизираните в аеродинамично отношение 19-цолови колела. Дизайнът на последните е по-плосък от този на конвенционалните колела. Гумите с размер 255/55 се отличават със своето свръхниско ниво на съпротивление при търкаляне. Дори страничните части на автомобила имат аеродинамична роля – надписите по тях например са снижени вместо изпъкнали.

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички