Кубица: Имах 42 счупени кости и само литър кръв, когато ме докараха в болницата!

Роберт Кубица си изгради име във Формула 1, като постигна първата си победа на 24-годишна възраст в Гран При на Канада през 2008 г. Той беше толкова впечатляващ в БМВ Заубер, че получи предложение да кара за Ферари! Но всичко се промени на 6 февруари 2011 година, когато Роберт претърпя тежка катастрофа в рали, в която едва не загина. Полякът оцеля, но се наложи частична ампутация на дясната предмишница и получи други много сериозни наранявания, заради които прекара месеци наред в болница докато се възстанови.

Животът му се преобърна на 180 градуса на ралито „Ронде ди Андора“, близо до Генуа. В началото на състезанието Кубица загуби контрол над своята Шкода Фабия Супер2000 и се удари в металната мантинела край пътя. За нещастие на Роберт, мантинелата проби през купето на автомобила и му нанесе тежки поражения. Спасителните екипи смятаха, че той няма да оцелее, след като го измъкнаха от смачканата кола.

Сателитният прототип на Ферари спечели „24 часа на Льо Ман“

В интервю миналата година Кубица разкри, че е счупил 42 кости и е загубил три четвърти от кръвта си.

„Бях във Валенсия на предсезонни тестове, когато ми предложиха да се състезавам в рали. Първоначално приех, но после се обадих на организаторите и им казах: "Слушайте, забравете за всичко." Те обаче ми отговориха, че от Пирели вече са доставили гумите и пътят е затворен за тестове... Бях сигурен, че това ще ми е от полза, ако мога да се адаптирам към този стил на пилотиране в ралитата. Ако започне да вали, усещането, което получавате от състезанието, е безценно. Когато започне да вали във Формула 1, веднага се вдига червен флаг. На рали "Монте Карло", ако стартирате в отсечката с гуми за сухо и започне да вали сняг, трябва сами да се справите и да завършите етапа."

Алонсо и Кубица с легендарно постижение през XXI век

Роберт признава, че и днес не знае какво точно се е случило.

„Не помня много от случилото се, защото бях дълго време в кома“, казва Кубица. Но той добре знае в какво състояние е бил, когато са го извадили от смачканата кола и са го откарали в медицинския център „Санта Корона“ в Пиетра Лигуре.

"В болницата пристигнах с литър и половина кръв, а човешкото тяло има шест-седем литра. Дясната страна на тялото ми беше напълно унищожена. Имах 42 фрактури и всичко от пръстите на краката до лакътя ми беше счупено. Аз съм обикновен човек. Шест или седем месеца нямах никакво чувство и не можех да помръдна нищо. Опитах се да помръдна пръст, но не успях. Това беше усещане, което само тези, които са го преживели, могат да разберат. В деня, в който успях, изпитах неописуема радост", спомня си Кубица.

След повече от 20 операции и рехабилитации, Кубица се завърна в ралитата още през 2012 г., но с модифициран волан поради ограничената подвижност на дясната му ръка. Въпреки че дясната му ръка все още не беше напълно функционална, той получи шанс да се завърне във Формула 1. Рено му даде възможност да тества болид от 2012 г. през 2017 г. и шокира всички, като караше почти със същото темпо като на другите пилоти от Формула 1. През 2018 г. получи ролята на резервен пилот в Уилямс, а на следващата година официално стана член на екипа, заедно с тогава младия Джордж Ръсел.

Въпреки че Уилямс имаше най-слабия болид, Роберт успя да спечели една точка в 21 състезания - в Гран При на Германия. Днес, на 40 години, Роберт Кубица започна нова кариера като шампион в „24 часа на Льо Ман“, но и нов живот. Той стана шампион, както трябваше да бъде и преди 15 години, преди злополучния 6 февруари 2011 г.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти