Победа за Норис и титла за Макларън в края на сезона във Формула 1
Ландо Норис завърши сезона във Формула 1 с една доминанта победа в Гран При на Абу Даби, с която донесе конструкторската титла за 2024 година на Макларън. Това е първи отборен триумф за британския екип от сезон 1998 насам.
Той не изглеждаше никак сигурен след началните метри, когато Макс Верстапен удари Оскар Пиастри в борбата за второто място на изхода от първия завой. Това смъкна австралиеца до дъното на класирането, а в същото време Шарл Леклер напредна с цели 11 позиции в първата обиколка от 19-то си място на старта.
Впоследствие монегаскът стигна и до местата на подиума, за да завърши трети, зад Норис и своя съотборник Карлос Сайнц. Пиастри пък успя да прогресира до десетото място, след като трябваше да изтърпи и наказание от 10 секунди за контакт с Франко Колапинто в третата обиколка.
Така в Гран При на Абу Даби Ферари спечели със седем точки повече от Макларън, но това не беше достатъчно на италианския тим да прескочи своя съперник. В крайното класиране Макларън печели титлата с актив от 666 пункта и аванс от 14 спрямо Черните кончета.
Иначе четвърти и пети на „Яс Марина“ завършиха съотборниците в Мерцедес Люис Хамилтън и Джордж Ръсел. Хамилтън направи едно отлично последно състезание със Сребърните стрели преди трансфера си във Ферари, в което той напредна с 12 позиции от 16-то място на старта. Седемкратният шампион изпревари Ръсел със страхотна маневра в деветия завой в последната обиколка на надпреварата.
Точки от финалния старт за сезон 2024 във Формула 1 взеха още световният шампион Верстапен, който след удара с Пиастри беше наказан с 10 секунди, Пиер Гасли, Нико Хюлкенберг, Фернандо Алонсо и Пиастри.
В крайното класиране при пилотите Верстапен завършва шампионския си сезон с актив от 437 точки и аванс от 63 пред Норис, който с победа си днес си гарантира и вицешампионската титла. Трети в шампионата остана Леклер, чийто пасив от Норис в края на сезона е 18 пункта.
Крайно класиране при пилотите във Формула 1 за сезон 2024
При отборите Макларън печели с 666 точки и предимство от само 14 пред Ферари. Третото място е за Ред Бул, чието изоставане от шампиона Макларън е 77 пункта.
Крайно класиране при отборите във Формула 1 за сезон 2024
Сега за всички пилоти и отбори предстои заслужена зимна почивка, която ще завърши в средата на месец март, когато Гран При на Австралия ще даде началото на сезон 2025. Предсезонните тестове ще се проведат в Бахрейн между 26 и 28 февруари. Подготовката на тимовете обаче ще стартира още във вторник, когато ще се проведе следсезонният тест в Абу Даби.
Най-интересното от надпреварата за Гран При на Абу Даби във Формула 1:Старт - Отличен старт за Норис, който запази първото място в късия спринт до първия завой. Зад него Верстапен изпревари Сайнц за третото място, след което се удари с Пиастри на изхода от първата крива и двамата се завъртяха и потънаха в класирането.
1/58 - Завъртане за Перес в средата на обиколката, което смъкна и мексиканеца до дъното на класирането. Целият този хаос позволи на Леклер да се изкачи от 19-то на осмото място в първата обиколка. В нейния край Норис водеше пред Сайнц, Гасли, Ръсел, Хюлкенберг, Алонсо, Магнусен, Леклер, Строл и Лоусън, които оформяха топ 10.
2/58 - Виртуална кола на сигурността! Перес спря в третия сектор след завъртането си в първия тур и това наложи неутрализацията на състезанието, за да могат маршалите да отстранят болида на Ред Бул.
3/58 - Рестарт! Надпреварата беше подновена в средата на третия тур и Ръсел се опита да изненада Гасли с атака за третото място, но френският пилот се защити отлично. След рестарта имаше контакт между Пиастри и Колапинто, след който аржентинецът имаше спукана гума и трябваше да направи извънредно спиране в бокса.
4/58 - Очаквано стюардите обявиха, че разследват инцидента между Верстапен и Пиастри в първия завой. В същото време австралиецът беше повикан в бокса, за да получи нови гуми и чисти въздух, за да може се възползва от темпото на Макларън.
5/58 - Разследването приключи и стюардите наказаха Верстапен с 10 секунди. Такова наказание получи и Ботас, който беше виновникът за завъртането на Перес в шестия завой.
7/58 - Леклер с успешна атака срещу Магнусен в петия завой и на обратната права, която позволи на монегаска да се изкачи на седмото място.
8/58 - В челото Норис водеше с 3.1 пред Сайнц, който на свой ред имаше аванс от 3.7 пред Гасли, който пък продължаваше да се отбранява от Ръсел.
9/58 - Стюардите обявих, че и Пиастри има 10-секундно наказание за контакта с Колапинто при рестарта след виртуалната кола на сигурността.
10/58 - Още една позиция напред за Леклер, който изпревари Алонсо с помощта на DRS на обратната права. Следващата цел пред монегаска беше Хюлкенберг, който се движеше на 1.3 пред него.
12/58 - Леклер бързо стопи пасива си от Хюлкенберг и задмина германския пилот на Хаас със страхотна изпреварване в дългия завой №9. Така той се изкачи на петото място, а следващият пред него беше Ръсел, който се движеше на 2.2 пред пилота на Ферари.
14/58 - Отпред Норис поддържаше да държи стабилен аванс от малко над 3.5 пред Сайнц, чието предимство пред Ръсел вече беше 9.5. Британецът се изкачи на третото място, след като Гасли се насочи към бокса за първото си спиране днес. Французинът се върна на пистата непосредствено зад съотборника си Дуън, който го пусна още на изхода от петия завой.
17/58 - Сайнц започна да се отдалечава от Норис, който вече беше на 4.2 пред испанеца на първото място. Ръсел и Леклер се движеха на 11.6 зад лидерите.
20/57 - Леклер се насочи към бокса на Ферари в опит да прескочи Ръсел, който остана на пистата. Монегаскът се върна на пистата на осмата позиция, непосредствено зад спрелия по-рано Гасли, чиито гуми бяха с шест тура по-стари. И двамата заложиха на твърдите смеси за вторите си серии от обиколки.
21/58 - Ръсел не отговори на стопа на Леклер и остана на пистата, с което практически си гарантира, че след спирането си ще се върне на трасето зад пилота на Ферари, чието темпо с новите гуми беше по-високо от това на Ръсел, който все още беше със средно твърдите сликове, с които стартира.
23/58 - Гасли и Леклер използваха по-свежите си гуми, за да изпреварят Лоусън с последователни атаки в завои №6 и №9.
24/58 - Леклер се изкачи на временната пета позиция, след като изпревари Гасли в спирането за шестия завой в края на обратната права. Монегаскът вече разполагаше с чиста писта пред себе си, за да се възползва от свежите си гуми. Следващият пилот пред него беше Хамилтън, а разликата между двамата беше повече от 11 секунди.
25/58 - Сайнц спря в бокса и се върна на пистата с нови твърди гуми на третото място, на 2.3 зад Ръсел. Преди стопа си испанецът успя да навакса част от пасива си спрямо Норис, който беше паднал до 3.8.
26/58 - Очаквано Норис отговори на хода на Сайнц и след отлична работа на механиците на Макларън се върна на пистата на първата позиция, на 1.5 пред Сайнц. Ръсел също направи своето първо и най-вероятно единствено спиране в бокса и се върна на пистата зад Леклер и Гасли.
27/58 - С новите си гуми Ръсел не срещна особени затруднения срещу Гасли и изпревари с лекота французина в подхода за деветия завой, за да се изкачи на временната шеста позиция. В дъното на класирането Уилямс повика Колапинто в бокса, за да изтегли аржентинеца от състезанието заради повреда в задвижващата система.
29/58 - Верстапен влезе за първото си спиране и изтърпя наказанието, което му беше дадено за удара с Пиастри в първия завой. Нидерландецът се върна на пистата на 11-та позиция, на 2.4 зад Строл. В същото време Лоусън беше санкциониран с 10-секунден престой в бокса, тъй като след неговото спиране Рейсинг Булс го пусна обратно на пистата в опасно състояние с една незатегната гума.
31/58 - Удар между Ботас и Магнусен в шестия завой. Пилотът на Хаас точно беше спрял с бокса и с новите си гуми атакува своя съперник от външната страна, а финландецът не прецени сцеплението си и спря много късно, при което се стигна до удара между двамата. След него Ботас напусна състезанието с повреда в предното си дясно окачване, докато Магнусен продължи след едно завъртане и допълнително спиране в бокса.
32/58 - Пиастри с второ спиране в бокса, което беше бавно заради наказанието от 10 секунди, което той трябваше да изтърпи. След тази си санкция австралиецът се върна на пистата на 15-та позиция.
34/58 - Хамилтън най-накрая направи своето първо спиране в бокса, за да премине от твърдите към средно твърдите гуми. Седемкратният шампион се върна на пистата на седмата позиция, точно пред Алонсо и на 7.8 зад Хюлкенберг, чиито твърди гуми бяха на 21 обиколки.
35/58 - В челото авансът на Норис беше 2.7, а Сайнц се движеше на 20.3 пред съотборника си Леклер, чието предимство пред Ръсел беше 3.2. Леклер и Ръсел поддържаха сходно темпо, въпреки че гумите на Ръсел бяха с шест тура по-нови.
40/58 - Преднината на Норис продължаваше да се увеличава и вече беше 4.6. Само в 40-ия тур британецът беше с 0.9 по-бърз от Сайнц, който водеше с 20.2 пред съотборника си Леклер. Монегаскът пък успяваше да се отдалечи от Ръсел, който вече се движеше на 4.0 зад него, въпреки разликата в живота на гумите на двамата.
43/58 - След като по-рано изпревари Хюлкенберг, сега Хамилтън се справи и с Гасли, за да се изкачи на петото място, на 14.3 зад съотборника си Ръсел.
46/58 - След наказанието си по-рано Верстапен се върна в топ 6, след като подобно на Хамилтън и той в кратък период от време изпревари Хюлкенберг и Гасли. Зад него Пиастри беше много близо до тежък инцидент в спирането за 12-ия завой, след като той се озова в мръсния въздух на Цунода и загуби сцепление в предната част на болида си. Австралиецът обаче хвана колата си и се опази от катастрофата.
48/58 - Пиастри изпревари Цунода в подхода за шестия завой, но японецът си върна 11-то място във втората DRS зона преди завой №9. Двамата вече бяха на 4.1 зад Алонсо, който изпревари Цунода две обиколки по-рано и заемаше последната позиция в зоната на точките.
49/58 - Този път Пиастри изчака до деветия завой, за да атакува Цунода и въпреки че остана от външната страна на кривата, той се възползва от позитивния вираж в нея и се справи с японския си съперник. Докато се случи това обаче разликата между него и Алонсо се увеличи до 5.3.
50/58 - В челото Норис вече водеше с 5.2 пред Сайнц, чието предимство пред Леклер вече беше близо едно спиране в бокса. Монегаскът пък се беше откъснал на 5.7 пред Ръсел, въпреки по-старите си гуми. А на свой ред британецът вече имаше аванс от само 6.1 пред своя съотборник Хамилтън, който беше с близо секунда на обиколка по-бърз от него с по-новите си и по-меки гуми.
51/58 - Механиците на Ферари са появиха в алеята пред боксовете, но това се оказа само лъжливо действие от тяхна страна, тъй като и Сайнц, и Леклер останаха на пистата. Те бяха подготвили меки гуми за потенциална атака на най-бързата обиколка и допълнителната точка, която тя носи.
Най-вероятно това действие на Ферари беше в резултат на съобщение на Сайнц, който каза, че има съмнения, че има спукана гума след минаване през отломки, но от отбора му казаха, че няма проблем и той продължи без спиране в бокса.
54/58 - Пиастри влезе в зоната на точките след изпреварване срещу Албон, който по-рано беше изпреварен и от Алонсо, на обратната права.
57/58 - Хамилтън влезе в DRS зоната на Ръсел обиколка и половина преди финала.
58/58 - Пилотите на Мерцедес размениха своите позиции, но не след пропускане от страна на Ръсел, а след атака на Хамилтън от външната страна на деветия завой.
Финал - Ландо Норис спечели в Абу Даби и донесе конструкторската титла на Макларън, Карлос Сайнц и тръгналият 19-ти Шарл Леклер оформиха последния подиум за сезона във Формула 1.