11-те случая, в които титлите във Формула 1 бяха разделени
Световният шампион във Формула 1 съществува от 1950 година насам, като в началото се е присъждала само пилотска титла. От сезон 1958 обаче има и такава за конструкторите, а в голяма част от случаите световният шампион при пилотите кара за световния шампион при конструкторите.
В 11 случая обаче това не е така, а сезон 2024 може да ни поднесе 12-ят такъв случай. Тази година съществува реалната възможност Макларън да грабне трофея при конструкторите, но Макс Верстапен да спечели този при пилотите, тъй като нидерландецът продължава да има солиден аванс пред Ландо Норис преди финалните седем кръга.
Как се променя задачата пред Норис след Гран При на Азербайджан?
Първият случай, в който шампионът при пилотите не кара за шампиона при конструкторите е от сезон 1958. Тогава Вануол триумфира при отборите, а Майк Хоуторн с Ферари печели при пилотите. Британецът и съотборникът му Питър Колинс печелят общо две победи, докато Стърлинг Мос и Тони Брукс печелят общо шест пъти в десет старта, което позволява на Вануол да спечели първата конструкторска титла.
Вторият такъв случай идва 15 година по-късно, когато Джаки Стюарт с Тиръл печели при пилотите, а Лотус триумфира при конструкторите. Стюарт стига до титлата с пет победи в 15 старта, докато Емерсон Фитипалди и Рони Петерсон печелят общо седем пъти. Вътрешната битка между двамата и липсата на надеждност при Лотус обаче позволяват на Стюарт да спечели при пилотите, въпреки че в края на сезона Тиръл е третият най-бърз болид зад Лотус и Макларън.
Три години по-късно, през паметната 1976 Джеймс Хънт печели титлата след зверската катастрофа на Ники Лауда на „Нюрбургринг“. Силите на британеца обаче не стигат той да донесе титлата при конструкторите на Макларън и тя отива в ръцете на Ферари.
Между 1981 и 1983 има безпрецедентна серия от три поредни години, в които два тима си поделят призовете. През 1981 и 1983 Нелсън Пикет с Брабъм печели при пилотите, докато Уилямс и Ферари триумфират при конструкторите. Скудерията печели и през 1982, когато Кеке Розберг с Уилямс печели при пилотите в един от най-нeпредвидимите сезони в историята на спорта, които ще се запомни с трагичната смърт на Жил Вилньов на „Золдер“ и тежката катастрофа на неговия съотборник Дидие Пирони на „Хокенхайм“ няколко месеца по-късно. Това принуждава Ферари да използва общо четирима пилоти в хода на сезона, което пречи на „Черните кончета“ да стигнат и до пилотското отличие.
През 1986 вътрешната битка между Нелсън Пикет и Найджъл Менсъл коства на Уилямс пилотската титла, която отива в ръцете на Ален Прост с Макларън след един драматичен финал на „Аделайда“ в Австралия. Професора завършва сезона с четири победи, докато Менсъл и Пикет печелят общо девет пъти. Съотборникът на Прост Розберг обаче записа само едно второ място в Монако, а другите му класирания в точките са само четвърти и пети места.
През 1994, още една трагична година след събитията на „Имола“, Уилямс отново печели при конструкторите, но Деймън Хил няма сили да се опълчи на Михаел Шумахер, въпреки че пилотът на Бенетон получава забрана да участва в две състезания. Неговите осем победи обаче са му напълно достатъчни, за да спечели първата си пилотска титла след още един драматичен финал в „Аделайда“.
Пет години по-късно оспорваната битка за титлата между Шумахер и Мика Хакинен е прекратена от контузията, която германецът получава в катастрофата си на „Силвърстоун“. Неговото отсъствие превръща Еди Ървайн в лидер на Скудерията, но ирландецът не успява да се пребори с Хакинен в края на сезона и така финландецът печели втората си титла. „Черните кончета“ пък печелят своя първи трофей от 1983 година, вдигайки този при конструкторите, благодарение на усилията на Шумахер, Ървайн и Мика Сало, който заменя Шумахер за шестте състезания, които германецът пропуска.
В един от най-легендарните сезони в историята на Формула 1, в който титлата се реши в последния завой на последното състезание, Люис Хамилтън спечели първата си титла, побеждавайки Фелипе Маса с една точка в онзи паметен финал в Бразилия през 2008. За Ферари обаче остава утешението на конструкторската титла, която до ден днешен си остава и последната във витрината на Скудерията.
Фелипе Маса официално заведе делото срещу ФИА и ФОМ заради Сингапур 2008
През 2021, още един легендарен сезон, решен в последната обиколка на последното състезание, Хамилтън се озовава от губещата страна в дуела си с Верстапен, който беше изпълнен с доста спорове и инциденти. Мерцедес все пак успява да стигне до осмата си поредна световна титла при конструкторите.
Нюи: В Мерцедес не можаха да преглътнат Абу Даби 2021
Дали сезон 2024 ще ни предложи още едно поделяне на титлите, или не, само времето ще покаже.