Български фурор на световните финали по автомоделизъм с водородна клетка
В периода от 9 до 12 септември в Лос Анджелис се проведоха Световните финали по автомоделизъм с водородна клетка, където българските отбори сътвориха истински чудеса. Нашите ученици грабнаха световната титла в клас Сток и вицешампионската титла в клас Хибрид.
България бе представена от най-добрите ученически екипи: учениците от 18. СОУ "У. Гладстон", София, под ръководството на Емил Карамфилов, и СТМК – Враца, с ръководител Ивайло Иванов, участваха в клас Хибрид, а ПГТЕ "Хенри Форд", София, също с ръководител Карамфилов, взеха участие в клас Сток. Резултатите им са впечатляващи.
В клас Сток българският отбор на ПГТЕ "Хенри Форд" започна състезанието със страхотна битка срещу фаворитите от Австралия, Франция и САЩ. В първите 90 минути напрежението бе на максимум, но след това нашите успяха да излязат начело и доминираха до края на 6-часовото състезание. Финалът бе триумфален, оставяйки след себе си HydroTeam (Франция) и Team Kia Kaha (Нова Зеландия). Това бе дебют на учениците от ПГТЕ "Хенри Форд" и класа Сток, а победата бе българска!
В най-бързия и технологичен клас – Хибрид, отборът на 18. СОУ се наложи като един от водещите претенденти за титлата още в началото. Напрежението бе огромно, а след 6 изтощителни часа те завършиха на второ място, изпреварени само от местните легенди и многократни световни шампиони Oakwood Pink от Холивуд! Третото място бе за отбора на Чехия.
Другият български отбор - СТМК - Враца, преживя истински труден старт, след като попадна в катастрофа още в първата обиколка. Техническите проблеми ги преследваха през голяма част от състезанието и се наложи да прекарат много време в бокса, но въпреки всичко те не се отказаха и завършиха състезанието, класирайки се на 11-то място.
Това е исторически успех за българския автомоделизъм и нашите ученици на световната сцена. Досега български отбор само се бе качвал на подиума и се бе борил за победата, но за първи път си тръгва с титлата! Трябва да отбележим, че много от отборите бяха спонсорирани от автопроизводители, а главен спонсор на надпреварата бе Тойота, докато българските отбори далеч не се радват на такава техническа помощ.