Пилотите в MotoGP против въвеждането на национални квоти

Пилотите от MotoGP се изкаха против идеята за въвеждането на национални квоти в кралския клас. Подобна идея беше подхвърлена от главния изпълнителен директор на Дорна Кармело Еспелета в скорошно интервю.

Идеята на Еспелета е да се ограничи броят на участниците от Испания и Италия, за да има по-голямо разнообразие на националностите в MotoGP. В момента в кралския клас участват общо 22 пилоти, от които десетима са испаници, а още шестима за италианци. Единствената друга страна с повече от един представител е Франция с двама, а Австралия, Португалия, Южна Африка и Япония имат по един.

„Най-добрите трябва да са там, но е по-лесно да си добър, ако си испанец или италианец. Трябва да е като на Олимпийските игри, трима американци и това е, четвъртият не кара, дори и да е по-добър от представители на други страни“, каза Еспелета.

Тези думи на испанецът, който е начело на MotoGP от 90-те години насам, получиха доста негативен отзвук сред пилотите в кралския клас.

„Колко британци или англо-саксонци има във Формула 1 – попита Раул Фернандес, който наскоро подписа нов двугодишен договор с екипа на Тракхаус Априлия – Не мисля, че е въпрос на националност. Със сигурност ние испанците и италианците сме по-добри, просто защото за нас е по-трудно да стигнем до тук. Имаме по-силни младежки шампионати. В Испания е много трудно. Лично аз имах много трудности и работех много, за да стигна до MotoGP, без да забравям жертвите на семейството ми.„Освен това възниква и въпросът какво искат производителите. Ако отидете например при Хонда и има кажете, че те трябва да вземат трима пилоти от дадена националност, те ще ви изгледат странно и ще ви кажат, че не наливат 50 милиона в този проект, само, за да им бъде нареждано какви пилоти да имат.„Това, което трябва да видите е, че пилотите жертваме много и трябва да се гледат резултатите. Жалко е, че пилот като Серхио Гарсия (лидерът в Moto2), с това, което показва, няма място в MotoGP. За какво да работиш толкова здраво? Разочароващо е, ако не можеш да прогресираш, за какво ще си даваш зор“, добави испанецът.

Сходно мнение като неговото сподели и пилотът на Хонда Лука Марини. Според него точно силните младежки шампионати в Италия и Испания позволяват на пилотите от тези страни да се развиват толкова добре и да засенчват своите връсници от други държави.

„Трябва да разберете защо нивото на пилотите от Испания и Италия е толкова високо и те са в MotoGP, защото са най-добрите в света, а не защото са испанци или италианци. Ако имахме възможност да намерим пилоти от други страни, които да са на същото ниво, те щяха да дойдат.„Но, според мен, в Испания и Италия има култура, страст и организация от тийнеджърските години, дори и преди това, които позволяват на пилотите да израстват и да стигат до водещите категории, докато в други страни развитието е по-трудно.„Ще видим какво ще стане, но, ако се случи това, което Кармело предлага, ще трябва да съм сред най-добрите трима италианци, което няма да е проблем“, обясни Марини.

„Честно, трудно е да се контролира нещо такова – заяви пилотът на Ямаха Алекс Ринс – Испания и Италия винаги са имали по-добри пилоти, което ни е помогнало да стигнем не само до MotoGP, но и до Moto3 и Moto2. Контролирането на това, не знам, може би ще се отрази на младите пилоти, които тепърва навлизат в световния шампионат, отколкото на нас, които вече сме тук.“

Алейш Еспаргаро, който в края на годината ще се оттегли от MotoGP, заяви, че би било хубаво в кралския клас да има 14 различни националности, но отсече, в това е елитна категория и само най-добрите пилоти трябва да карат в нея.

„Ще е хубаво да имаме 14 различни националности в MotoGP, но това е елитната категория и само най-добрите трябва да са тук, независимо откъде са. Това не е нещо ново, знае се от години. Когато бях в Moto2, ако бях от друга националност, щях да се кача по-рано, но щом си испанец или италианец местата не са толкова много, това е реалността.„Шампионатът инвестира в Азия и други региони със създаването на различни Купи, за да могат хората да идват от там. Но за щастие в Испания и Италия това не е нужно, защото местните федерации са създали много силни шампионати, които произвеждат много добри пилоти.„Не можеш да се бориш в природата, че най-добрите пилоти са от определени страни. В долните категории е дори по-зле, защото всички са испанци и италианци. Щеше да е идеално, ако 14-те най-бързи пилоти са от 14 различни страни, което щеше да помогне с промотирането на шампионата, но не можеш да се бориш с природата по този начин. В момента най-добрите състезатели идват от Испания или Италия“, каза пилотът на Априлия.

От Априлия искат по-малко състезания в Испания и Италия и повече на места с пари

Освен на стартовата решетка Испания и Италия се радва на засилено присъствие и в календара на MotoGP. От 20-те състезания през 2024 година четири са в Испания, а други три в Италия. Първоначално Италия трябваше да приеме само две състезания, но анулирането на стартовете в Индия и Казахстан наложи добавянето на втори уикенд на „Мизано“.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти