Доминаторът Верстапен удължи успешната си серия в Гран При на Саудитска Арабия

Макс Верстапен спечели втората си поредна победа от началото на сезон 2024 във Формула 1, след като триумфира в надпреварата за Гран При на Саудитска Арабия. За нидерландеца това общо девети пореден успех, като неговата серия започна в Япония в края на септември миналата година.

Световният шампион стартира състезанието в Джеда от полпозишъна и запази лидерството си пред Шарл Леклер в спринта до първия завой. След това той започна типичното си откъсване, но преднината му бе заличена в седмия тур, когато надпреварата бе неутрализирана с кола на сигурността. Тя се появи заради катастрофа на Ланс Строл на завой №22.

Голяма част от пилотите използваха тази пауза, за да спрат в бокса, което позволи на Ландо Норис да поведе за кратко, след като британецът остана на пистата. Той обаче прекара само няколко обиколки начело, тъй като бе изпреварен от Верстапен в 13-та обиколка.

От този момент до финала на дистанцията от 50 тура нидерландецът не срещна никаква съпротива и заслужено триумфира за втори път в Гран При на Саудитска Арабия. Втори край бреговете на Червено море финишира вторият пилот на Ред Бул Серхио Перес, който запази втората си позиция въпреки едно наказание от 5 секунди, което му бе дадено заради опасно връщане в алеята пред боксовете при спирането по време на колата на сигурността. По този начин за втора поредна година Ред Бул стартира сезона с две поредни двойни победи.

Подиумът във втория старт за сезона оформи стартиралият от първата редица Леклер, който завърши на 18.6 секунди зад победителя Верстапен. Неговият съотборник днес Оли Беарман направи едно прекрасно дебютно състезание във Формула 1 и заслужено взе точки за седмото си място.

Пред него освен първите трима финишираха още Оскар Пиастри, Фернандо Алонсо и Джордж Ръсел. Зоната на точките зад британския пилот на Ферари допълниха Ландо Норис, Люис Хамилтън и Нико Хюлкенберг.

В генералното класиране Верстапен води с актив от 51 точки и аванс от 15 пред съотборника си Перес. Трети в подреждането е Леклер, който има актив от 28 пункта. При конструкторите Ред Бул води с 87 точки пред Ферари с 49 и Макларън с 28.

Верстапен "загуби" първа точка за сезона във Формула 1

Сезон 2024 във Формула 1 продължава след две седмици с надпреварата за Гран При на Австралия на пистата „Албърт Парк“ в Мелбърн.

ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА САУДИТСКА АРАБИЯ:

Старт на състезанието - Верстапен поведе в първия завой, а зад него Перес за момент изпревари Леклер, но монегаскът си върна второто място в завой №4.

1/50 - Верстапен отвори аванс от над секунда в първия тур. В дъното Гасли се прибра в бокса и стана първият отпадна пилот за сезон 2024. Причината за отпадането на французина бе повреда в скоростната кутия.

2/50 - Беарман пробва атака срещу Цунода в първия завой и за малко не се удари в японеца. Дебютантът на Ферари запази 11-то си място в първата обиколка.

4/50 - Перес се възползва от системата DRS на старт-финалната права и се изкачи на второто място с много късна атака срещу Леклер, дошла от вътрешната страна в спирането за първия завой.

5/50 - Преднината на Верстапен в челото достигна 2.5 секунди, Перес дръпна с повече от секунда на Леклер.

6/50 - Тежка катастрофа за Строл, който изпусна колата си при преминаването за завой №22. Канадецът съобщи по радиото, че е добре.

7/50 - Кола на сигурността! Напълно очаквано състезанието бе неутрализирано с автомобил на сигурността след катастрофата на Строл. Повторенията показаха, че инцидентът бе изцяло по вина на канадеца, който бе много агресивен в началото на завоя и се удари в стената от вътрешната страна на кривата.

Голяма част от лидерите използваха неутрализацията на състезанието, за да спрат в бокса. Норис и Хамилтън останаха на пистата и след стоповете Норис поведе пред Верстапен, Хамилтън, Перес, Леклер, Пиастри, Алонсо, Хюлкенберг, Ръсел и Джоу. Хюлкенберг и Джоу също останаха на пистата. Всички пилоти, които посетиха механиците си преминаха към твърдите гуми на Пирели.

9/50 - Рестарт! Маршалите бързо отстраниха автомобила на Строл и колата на сигурността се прибра след само две обиколки на пистата.

10/50 - Норис задържа първото място, по-назад Пиастри пробва атака срещу Леклер, но остана от външната страна на първия завой. Беарман изпревари Цунода в първия завой в битката за временната десета позиция.

12/50 - Стюардите обявиха, че разследват два инцидента. Първият е фал старт от страна на Норис, който мръдна преди изгасването на светофарите, спря и след това пак потегли. Вторият е за опасно връщане на Перес в алеята пред боксовете.

13/50 - Верстапен си върна първото място с атака в спирането за първия завой, подпомогната от DRS. Зад нидерландеца и Норис, Перес се изкачи на третото място със сходна маневра срещу Хамилтън.

14/50 - Беарман влезе в зоната на точките с изпреварване срещу Джоу в спирането за първия завой. Въпреки очакванията Норис да бъде наказан, стюардите прецениха, че британецът не е направил нищо нередно в началото на състезанието.

15/50 - Леклер изпревари бъдещия си съотборник Хамилтън в спирането за първия завой и се изкачи на четвъртата позиция. За разлика от Норис, Перес беше наказан с 5 секунди заради опасно връщане в алеята пред боксовете при своето спиране по време на колата на сигурността. Наказание имаше и Магнусен, който беше санкциониран с 10 секунди за предизвикване на инцидент с Албон по-рано. В случая тайландецът атакува от външната страна на завой №4, но пилотът на Хаас отвори траекторията прекалено много и това прати Албон в стената. И двамата продължиха с леки поражения.

17/50 - Пиастри пробва атака срещу Хамилтън от външната страна, но седемкратният шампион използва целия си опит и затвори траекторията, което принуди пилота на Макларън да скъси втория завой. Австралиецът върна позиция на своя съперник.

18/50 - Перес не срещна особени проблеми с Норис и задмина пилота на Макларън в спирането за първия завой, за да се изкачи на второто място, на 5.4 секунди зад съотборника си Верстапен.

19/50 - Беарман атакува и изпревари Хюлкенберг в спирането за последния завой в 18-я тур, но германецът контрира и си върна деветото място с помощта на DRS на старт-финалната права.

21/50 - След няколко обиколки във въздушната струя на Хюлкенберг, Беарман изпревари пилота на Хаас и се изкачи на деветото място. Британският пилот на Ферари изоставаше с 5.5 секунди от Ръсел, който се движеше осми.

22/50 - Второ наказание от 10 секунди за Магнусен, този път за печелене на предимство извън границите на пистата.

26/50 - Ресурсът в гумите на Норис започна да привършва и британецът вече трябваше да гледа в огледалата си и да парира атаките на Леклер.

27/50 - С третата си атака Леклер изпревари Норис и се върна в тройката, но беше на над осем секунди зад Перес, който за свой ред изоставаше със 7.1 от Верстапен.

29/50 - Цунода пробва атака срещу Магнусен и дори задмина датчанина в борбата за 12-та позиция, но контрата на пилота на Хаас в първите два завоя коства на японеца, който беше изпреварен и от Окон, за да се смъкне на 13-та позиция. Реално това бе битка за последното място в точките, тъй като Хюлкенберг и Джоу, които се движеха девет и десети тепърва трябваше да спират в бокса.

33/50 - Албон с изключително късна атака срещу Цунода в борбата за 14-та позиция, която беше спечелена от тайландския пилот на Уилямс. Албон хвана неподготвен своя японски съперник, който се опита да си върна позиция на изхода от втория завой, но нямаше как да го стори, тъй като остана от външната страна на завой №4. В края на обиколката Хюлкенберг направи своето спиране в бокса и се върна на пистата на 11-то място, но две секунди пред Магнусен.

35/50 - Пиастри за втори път пробва да изпревари Хамилтън от външната страна на завой №1, но и този път австралиецът напусна пистата и трябваше да върне позицията на пилота на Мерцедес.

36/50 - Хамилтън освободи пътя пред Пиастри, след като се насочи към механиците на Мерцедес за първата си смяна на гуми. Британецът се върна на пистата с меките гуми, на 7.4 секунди зад Беарман в битката за осмото място.

37/50 - Норис също посети своите механици и също заложи на меките гуми. Обслужването на британеца обаче беше бавно заради проблем със смяната на задна дясна гума, което за малко не позволи на Хамилтън да прескочи пилота на Макларън с по-ранния си стоп.

40/50 - Норис получи официално предупреждение от стюардите за криволичене на старт-финалната права в опита си да се защити от Хамилтън.

45/50 - Въпреки че бяха с по-нови и по-меки гуми, Норис и Хамилтън не успяваха да стопят пасива си от Беарман, който продължава да поддържа много силно темпо в своя първи старт във Формула 1.

47/50 - Три тура преди финала Верстапен водеше с 6.9 секунди пред Перес, който на свой ред имаше аванс от 11.4 пред Леклер. Пиастри се движеше на 12.4 зад пилота на Ферари. В битката за седмото място Беарман поддържаше преднина от 2.3 секунди пред Норис и Хамилтън.

Край на състезанието - Верстапен и Перес донесоха втора поредна двойна победа за Ред Бул от началото на сезон 2024 във Формула 1. И тази седмица двамата бяха придружени от пилот на Ферари на подиума, но този път това беше Леклер.

Sportal.bg вече и във Viber, последвайте ни!

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти